Gå til innhold

Hva tenker du om folk som ikke er på Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en kvinne på 25 og er ikke der. Hvor sært er dette?

Anonymkode: f5f31...0b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du insta eller snap da? Eller messenger? Har du ingen av delene er det litt merkelig, fordi det da er vanskelig å få kontakt med deg rett og slett. Dessuten er det veldig mye som foregår på fb og messenger, grupper osv som lages for alt mulig rart. Invitasjon til fester osv skjer på fb blant annet. 

Anonymkode: bf2c4...e72

• Liker 2
Skrevet

Tenker at de er fornuftige og slipper mye fjas. Så lenge du har en tlf så får folk tak i deg hvis de virkelig vil ha noe med deg å gjøre.

• Liker 6
Gjest Familytree
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sært for meg🤷‍♂️

Jeg var ikke på fb før jeg var 14, og i snap og instagram jeg var 18. Jeg synes heller ikke de er uunnværlige...

Endret av Familytree
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser absolutt ikke på det som sært, heller kanskje uvanlig- men på en positiv måte. Jeg er på alder med deg og hadde det ikke vært for at alt av informasjon relatert til lærerne på skolen, fritidsaktiviteter/hobbyer og arbeidskollegaer nærmest er umulig å få vite noe om uten å være medlem i gruppen på facebook hadde jeg tatt akkurat det samme valget. Tenker at det er fornuftig og sikkert veldig befriende å ikke være på facebook, for meg er det i alle fall ingen andre grunner til å ha profil der annet enn det overnevnte.  

Anonymkode: f4465...30a

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at de sikkert foretrekker andre sosiale medier, slik jeg også gjør. Jeg liker ikke FB fordi jeg vil ikke at slektninger og folk jeg nesten ikke kjenner ska vite «alt» om meg. Mitt liv angår ikke dem, så jeg foretrekker Twitter og Tumblr. Men jeg har en FB-konto.

Anonymkode: 6efdf...31a

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du insta eller snap da? Eller messenger? Har du ingen av delene er det litt merkelig, fordi det da er vanskelig å få kontakt med deg rett og slett. Dessuten er det veldig mye som foregår på fb og messenger, grupper osv som lages for alt mulig rart. Invitasjon til fester osv skjer på fb blant annet. 

Har vel telefon og epost.

Anonymkode: 9ecad...b61

• Liker 5
Gjest Raptuza
Skrevet

Det er ein frivillig sak. I mange år var ikkje eg på facebook og levde godt med det

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Jeg har ikke Facebook, Messenger, Snap eller Insta.  Men jeg er overhodet ikke vanskelig å få kontakt med. Jeg har mobiltelefon. 

Anonymkode: 8853f...3d4

• Liker 3
Skrevet

Livet mitt var bedre da jeg ikke hadde FB siden brukte mer tid på annet enn å være på Fb

Anonymkode: e6cc1...6ac

Skrevet

Tenker at du er heldig, og smart, som ikke har hoppet på den karusellen. 

Kjenner jeg ser litt opp til de som ikke har latt seg "fange" av sosiale media.

Anonymkode: 6b6d9...344

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så spesielt med å være på sosiale medier? Hvem er det som avgjør om det er normen å være medlem av sosiale medier?

Jeg ble medlem av Facebook i 2007 og var det frem til 2016. De siste årene jeg var der følte jeg at jeg kastet bort tiden min. Folk som jeg kun hadde snakket med på fester og som la meg til var ofte folk jeg ikke snakket noe særlig med i ettertid. Dessuten virket alle så lykkelige og det var ikke måte på hvor mye innhold det var i livene deres. Så kom jeg frem til at jeg ikke gidder å følge trender og ble mer opptatt av privatlivet. Dermed slettet jeg kontoene mine på Facebook og Instagram og begynte å treffe folk istendefor å chatte via Facebook. Livet mitt er blitt bedre og jeg deler ikke lenger "frivillig" data om meg selv. Jeg fant ut at jeg kastet bort tiden min på sosiale medier og med ett fikk jeg tid til mye annet. For eks. kjøpte jeg meg en hund og elsker å gå turer og trene agility med den. Det er langt mer givende enn å kaste tiden min bort på Facebook. Det er mye hyggeligere å ringe en venn eller sende SMS. Kommentarfeltene er heller ingen hyggelig skue, men man kan jo velge hva man vil følge med på og hva man avstår fra.

I det hele tatt virker Facebook for meg som en skrytebok. Man blir del av en interaktiv verden der sosiale relasjoner får mindre betydning (ikke for alle selvsagt). Det blir en dissosiering fra det virkelige livet. På den andre siden har sosiale medier som Facebook også en stor betydning for utveksling av informasjon. Tenker da på den arabiske våren. Og ikke minst at dersom man har bursdag at man kan be sine venner om å donere småpenger til en ideell organisasjon som gave.

Så man er ikke sær om man ikke er medlem der. Da jeg var medlem kunne jeg iblant tenke at de av vennene mine som ikke var der, var sære. Men nei, de var ikke det. For er normen at man må være medlem på sosiale medier for å være hip?

Jeg er med tiden blitt mer og mer opptatt av hva som ideologien bak det jeg følger. Det har vært så mange negative saker rundt Facebook at jeg ikke lenger vil ha noe med Zuckerberg & co å gjøre. Hvorfor skal jeg frivillig dele data om meg? Dette er ikke paranoia eller konspirasjonstenkning, men heller at sunn fornuft kobles inn.

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter SMS og telefonsamtale.

Skrevet

Jeg var på Fb fra 2007 til 2015. Da gadd jeg ikke mer. Savner det ikke heller. Tenker heller ikke over det. Jeg har flere emailadresser og er tilgjengelig på sms/mobil. Hva mer trenger man? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

What? Er bare å sende en sms eller ringe så får man kontakt.

Anonymkode: cc1ee...b23

• Liker 2
Skrevet

Alle sosiale media er bortkastet tid.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle sosiale media er bortkastet tid.

Akkurat som KG.

Anonymkode: 9ecad...b61

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser absolutt ikke på det som sært, heller kanskje uvanlig- men på en positiv måte. Jeg er på alder med deg og hadde det ikke vært for at alt av informasjon relatert til lærerne på skolen, fritidsaktiviteter/hobbyer og arbeidskollegaer nærmest er umulig å få vite noe om uten å være medlem i gruppen på facebook hadde jeg tatt akkurat det samme valget. Tenker at det er fornuftig og sikkert veldig befriende å ikke være på facebook, for meg er det i alle fall ingen andre grunner til å ha profil der annet enn det overnevnte.  

Anonymkode: f4465...30a

Har du allerede barn på skolen i en alder av 25? 😮 

Gjest Sirkelen
Skrevet

Jeg har respekt for det som et godt begrunnet valg. Sosiale medier er litt som digital røyking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...