AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 I strøket her har det flyttet inn mange afrikanere (tror det er folk fra Somalia) de siste årene. Det jeg stusser over er hvor mange barn de får. Og ikke minst hvor raskt de kommer. Ikke før ett barn er ute av barnevognen kommer det en ny (bussen var stappfull av somalske barnevogner i dag, nesten ikke mulig å komme forbi). Ingen av disse kvinnene virker som de gjør det minste for å integrere seg. De snakker ikke norsk, kler seg i tradisjonelle klær og jobber åpenbart ikke. Mulig mennene jobber, men de ser man aldri noe til. Jeg tenker, er det greit å komme til en nytt land som flyktning, ikke lære seg språket, ikke ta noe skole/utdanning, ikke jobbe, og leve på staten mens barna popper ut? Er det rasistisk av meg å tenke slik? Anonymkode: dc636...db0 2
Djungelvrål Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 De er blant innvadrergruppene som jobber aller minst. Bare google. Når man får 7500 pr unge i kontantstøtte og når noen av de i tillegg står oppført som ugifte kan du vel selv tenke deg hva som lønner seg for de. Ikke å jobbe ihvertfall. 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Holdningen din virker mer mot kulturen ikke hudfargen deres da. Jeg tenker ikke på meg selv som rasist, jeg har mange venner fra over hele verden, men jeg blir litt oppgitt av somalske innvandrere i byen min som aldri omgås andre. De har også, som du peker ut, mange barn, og de snakker aldri norsk. Jeg tenker at det er blir vanskelig for barna deres når de blir større. Anonymkode: cd684...f00 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 De somaliske innvandrerne er dårligst integrert i andre land også. Syns det sier noe om holdningene deres. Det gjør at de som faktisk vil noe med livet sitt, blir mistenkeliggjort, siden et stort antal av dem ikke vil jobbe. Det er leit. Vet om en somalisk kvinne som har irritert seg over dette, og snakket åpent om det. Tror hun er forfatter. Husker ikke navnet nå. Det mange av dem gjør, er å skille seg på papiret, men fortsetter å få barn sammen med mannen de skilte seg fra, og lever som før. Anonymkode: 9b807...e01 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Du bør heller rette irritasjonen din mot et system som ikke fungerer når det gjelder integrering, læring av språk og arbeidstilpassing. Disse menneskene har flyttet fra en del av Afrika som har vært gjennom blodige borgerkriger i flere tiår, og det sier seg selv at de vil holde på den kulturen de kjenner. Det at de ikke er i jobb eller utdanning, og lærer seg språket er bekymringsfullt; det at de kler seg i tradisjonelle klær bør ikke være det. Anonymkode: cfbc0...78a 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 Du har ikke lov til å tenke en gang. Du skal late som de er norske, og er akkurat som deg. Anonymkode: e9fc2...6e3 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 Det er nok litt i gråsoneland. Det er ganske vanlig at man får mange barn i land der man har høy barnedødelighet, siden flere barn ikke overlever. I tillegg er det også vanlig å få mange barn slik at noen kan ta vare på dem når de er gamle. Gamlehjem er ikke en ting i alle land, der er det familie som teller. Kanskje en del av å få barn er pengene, men mye av det er nok mer hva de er vandt til. Vi hadde en somalisk familie i bygda der jeg er oppvokst. De hadde også mange unger, super genier av unger, flere ingeniører og oljearbeidere. Husker enda ganske nylig etter at de kom hit til Norge mistet faren i huset jobben. Han var så flau over å måtte «gå på nav» at han nesten ikke klarte gå å hente pengene der. Var ikke mange mnd uten jobb. Noen mer hyggelige naboer skal man lete lenge etter. Angående integrering. Ja mange innvandrere blir sittende i miljøer med folk som snakker morsmålet, og det lille de lærer av norsk forsvinner fort dessverre. Det er en ting jeg skulle ønske at kanskje var bedre med integreringen, mer norsk opplæring. Mye mer! Jeg har mine egne fordommer, men prøver veldig godt å bruke faktiske erfaringer med folk før jeg dømmer noen men det er fort gjort å bare se klærne, ungene og dømme. Anonymkode: 1a108...0a5 1
Djungelvrål Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De somaliske innvandrerne er dårligst integrert i andre land også. Syns det sier noe om holdningene deres. Det gjør at de som faktisk vil noe med livet sitt, blir mistenkeliggjort, siden et stort antal av dem ikke vil jobbe. Det er leit. Vet om en somalisk kvinne som har irritert seg over dette, og snakket åpent om det. Tror hun er forfatter. Husker ikke navnet nå. Det mange av dem gjør, er å skille seg på papiret, men fortsetter å få barn sammen med mannen de skilte seg fra, og lever som før. Anonymkode: 9b807...e01 Hvis en "ugift" kvinne f,eks da har 4 barn blir regnestykket slik: Kontantstøtte for si 3 barn i barnehagealder 22 500 Barntrygd for 5 5400 Overgangstønad Tja, litt usikker 20 000? Småbarnstillegg for 3 1980 Har jeg glemt noe nå? = 49 880 kr. Kjenner ikke så veldig mange med den månedsinntekten. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 Det er ikke rasistisk. Når du skal bo i et fremmed land, går du vel først og fremst inn for å bli kjent? Lære språket, skriftspråket, kulturen og skikker å kjenne? For bedre å kunne støtte barna dine i det samfunnet de skal vokse opp i? Det er ikke rasistisk å si at disse menneskene svikter både som nye samfunnsborgere her og som foreldre, når de ikke gjør en ordentlig innsats. Mange klager på det norske samfunnet, på våre verdier og ifølge dem: mangel på moral. Da er det ikke rart at barna deres under disse oppvekstvilkårene lærer seg å forakte nordmenn, ser på oss som annenrangs og tar aggresjonen sin ut i tilfeldige voldsangrep. Det er ganske håpløst å forsøke å integrere mennesker som selv ikke ønsker det. Og nei, det er ikke rasisme. De største rasistene jeg har møtt på er innvandrere, nordmenn flest er imøtekommende, åpne, ineresserte og hjelpsomme. Anonymkode: f3329...79d 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 Nope. Tenk om jeg skulle flyttet til et fremmed land og bare ikke orke å lære språke engang, samt sosiale regler osv? Hvor er dette strøket forresten? Østlandet? Anonymkode: 33fd8...3e1 3
Tanuki Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 Det at foreldrene ikke klarer å integrere seg betyr ikke nødvendigvis at barna ikke greier det. Hadde 3 somaliske jenter i klassen min på vgs, alle har tatt høyere utdanning og fått gode jobber. Hun ene var jeg ofte hjemme hos, hun hadde 4 søsken, faren var busssjåfør og moren var hjemmeværende, så vidt jeg vet har søskenene også klart seg bra med utdanning og jobb. Vi bodde ikke i oslo da, men på østlandet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 Aldri snakker norsk..? Seg i mellom eller til nordmenn? Hadde jeg vært i England, hadde ikke jeg snakket engelsk med mamma selvom jeg kan det. Anonymkode: 7066b...a58 1
Angelheart2 Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 7 timer siden, SupaWoman skrev: Hvis en "ugift" kvinne f,eks da har 4 barn blir regnestykket slik: Kontantstøtte for si 3 barn i barnehagealder 22 500 Barntrygd for 5 5400 Overgangstønad Tja, litt usikker 20 000? Småbarnstillegg for 3 1980 Har jeg glemt noe nå? = 49 880 kr. Kjenner ikke så veldig mange med den månedsinntekten. Uten å ha så mange meninger om temaet her for øvrig kan jeg bare kommentere at dette regnestykket er litt feil. Om man skulle fått kontantstøtte for 3 stk hadde det fordret at man hadde tre barn mellom 13 og 23 måneder, for det er kun da man får kontantstøtte..... 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Aldri snakker norsk..? Seg i mellom eller til nordmenn? Har jo hørt dem snakke med kassøren i butikken. Anonymkode: dc636...db0
Gjest 007_008_007 Skrevet 25. oktober 2019 #15 Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I strøket her har det flyttet inn mange afrikanere (tror det er folk fra Somalia) de siste årene. Det jeg stusser over er hvor mange barn de får. Og ikke minst hvor raskt de kommer. Ikke før ett barn er ute av barnevognen kommer det en ny (bussen var stappfull av somalske barnevogner i dag, nesten ikke mulig å komme forbi). Ingen av disse kvinnene virker som de gjør det minste for å integrere seg. De snakker ikke norsk, kler seg i tradisjonelle klær og jobber åpenbart ikke. Mulig mennene jobber, men de ser man aldri noe til. Jeg tenker, er det greit å komme til en nytt land som flyktning, ikke lære seg språket, ikke ta noe skole/utdanning, ikke jobbe, og leve på staten mens barna popper ut? Er det rasistisk av meg å tenke slik? Anonymkode: dc636...db0 Nei, det er ikke rasistisk å tenke slik. Men det er klart at man har et valg om hvordan man formulerer seg. "...mens barna popper ut" er en talemåte som jeg tror vil bli mottatt på en negativ måte. Jeg forstår hva du mener. Du har observert noe som virker rart på deg og du undrer. Det er jo helt legitimt. Jeg tenker at man istedenfor å irritere seg prøver å forstå hvorfor det er slik og deretter se etter løsninger og alternativer. Det er helt klart at somalere er en folkegruppe der samfunnet deres er lukket. Dessverre vet vi også at for mange er barn en måte å få penger på. Gjør man ikke den samme feilen som Frp som demoniserer over lav sko, men heller forsøker å jobbe med å endre holdningene til somalere når det gjelder integrering, skolegang, deltakelse i arbeidslivet osv. tenker jeg at vi fort kan få flere skattebetalere. Jeg har ofte gitt uttrykk for mine meninger på KG og kan kanskje fremstå som unyansert i enkelte tilfeller. Men om dette temaet vil jeg si at det er ikke rasistisk å påpeke nettopp det du observerte. Men så er det språkdrakten da. Samme budskap kan uttrykkes på en slik måte at mottakeren får lyst til å ta imot "pakken", kjenne på den og tenke om den. Da oppstår fort kanaler for meningsutveksling. Det forstår ikke Frp og kjører på med en retorikk som nettopp gjør at folk som kunne ha tatt imot pakken, nekter å ta imot den fordi retorikken ikke bygger broer, kun distanse. Endret 25. oktober 2019 av 007_008_007
Gjest Sirkelen Skrevet 25. oktober 2019 #16 Skrevet 25. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I strøket her har det flyttet inn mange afrikanere (tror det er folk fra Somalia) de siste årene. Det jeg stusser over er hvor mange barn de får. Og ikke minst hvor raskt de kommer. Ikke før ett barn er ute av barnevognen kommer det en ny (bussen var stappfull av somalske barnevogner i dag, nesten ikke mulig å komme forbi). Ingen av disse kvinnene virker som de gjør det minste for å integrere seg. De snakker ikke norsk, kler seg i tradisjonelle klær og jobber åpenbart ikke. Mulig mennene jobber, men de ser man aldri noe til. Jeg tenker, er det greit å komme til en nytt land som flyktning, ikke lære seg språket, ikke ta noe skole/utdanning, ikke jobbe, og leve på staten mens barna popper ut? Er det rasistisk av meg å tenke slik? Anonymkode: dc636...db0 Det ligger i mye av norsk mentalitet at man ikke skal kritisere svake grupper, i alle fall ikke for mye, det er å «sparke nedover». I utgangspunktet er jo det en veldig sympatisk holdning, men over tid så leder den lett til at man får et noe forvridd syn på samfunnet og hvordan det fungerer. At underbetalte og overarbeidede industriarbeidere blir utnyttet og undertrykt, er jo sant. Men kan man egentlig si at noen som ikke gjør noe og lever på staten blir «undertrykt av samfunnet», slik som mange vil si også om den gruppen du beskriver? Det er en generell motvilje mot å stille krav til folk og kritisere de som ikke bidrar etter evne. Og en tilsvarende vilje til selvpisking over middelklassens banale «feil», uansett hvor trivielle. Budskapet bidrar til normoppløsning i samfunnet, uansett hvor godt ment det sikkert er. Å stemple all kritikk av utvalgte innvandrergrupper som «rasistisk» er en billig og lettvint måte å slippe å forholde seg til problemene og holde sin sti ren. Ingen kan jo kritisere deg for å se en annen vei. Det er jo åpenbart at somaliere som gruppe (nå generaliserer jeg selvfølgelig) ikke er særlig interessert i det norske samfunnet og ikke føler noen pliktfølelse til å bidra. Det å få masse barn og leve på staten blir da en akseptert livsstil, uansett hvor sterkt det strider mot nordmenns moral. Det er jo vi som sitter igjen med en stadig større regning og rasist-stempel i panna.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #17 Skrevet 25. oktober 2019 Nei, det her er bare å konstatere frakta. Og det blir ikke bedre av at det er 50 000 av dem i Norge nå. Som to Norske småbyer... Anonymkode: 138e1...867 5
Klossmajor Skrevet 26. oktober 2019 #18 Skrevet 26. oktober 2019 På 24.10.2019 den 23.59, AnonymBruker skrev: De somaliske innvandrerne er dårligst integrert i andre land også. Syns det sier noe om holdningene deres. Det gjør at de som faktisk vil noe med livet sitt, blir mistenkeliggjort, siden et stort antal av dem ikke vil jobbe. Det er leit. Vet om en somalisk kvinne som har irritert seg over dette, og snakket åpent om det. Tror hun er forfatter. Husker ikke navnet nå. Anonymkode: 9b807...e01 Kan det være Amal Aden du sikter til? 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #19 Skrevet 26. oktober 2019 Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha så mange individer fra Somalia her i landet i det hele tatt. Kan virkelig ikke fatte å begripe det. Derfor forstår jeg ikke hvorfor vi skal jobbe med å integrere dem her. Vi er ikke så desperate etter flere skattebetalere at vi må ta slitet med å godsnakke med folk fra Somalia. Om vi ønsket flere skattebetalere kunne det ordnes med arbeidslivspolitikk og familiepolitikk for de som allerede var/er her. Forstår virkelig ikke hvorfor vi skal løse eldrebølgen medinnvandring, i stedet for omlegging av vår interne politikk. Anonymkode: 6cb2b...650 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #20 Skrevet 26. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha så mange individer fra Somalia her i landet i det hele tatt. Kan virkelig ikke fatte å begripe det. Samme her. Hva er forskjellen på de som er her og de som er igjen i Somalia. Hvorfor får de som er her være her, mens de andre må være igjen? Det snakkes ofte om at vi som bor her har vunnet i lotto og trukket vinnerloddet i livet ved å bli født her. Er det liksom samme greia som gjelder i forhold til hvem som får komme og ikke? Anonymkode: 9c604...d6e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå