AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 I min manns familie er det en gammel tante som bor med en dement kjæreste. Han er såpass i vater at han finner fram til faste steder og kan betale med bankkort, men problemet er at han er blitt en utrivelig fyr som romsterer hele natten og blir ofte veldig sint og truende. Familiene har hatt minimal kontakt imellom seg og hans familie hjelper lite til. Han er rett og slett blitt en enorm belastning og han sliter henne totalt ut. Hun virker helt ferdig med å ta vare på han. Hva kan egentlig gjøres i en slik situasjon? Kan man bare kaste han på dør selv om han sannsynligvis vil stå og hamre på døren etter noen timer? Hvis han nekter å ta imot hjelp fra kommune og hun vil ha han ut av huset sitt, Kan man bruke tvang/politi? Anonymkode: f976b...008
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg forstår at dere som familie syns dette er slitsomt, men du snakker om han som om oppførselen er noe han velger. Dersom dere ikke kan ta vare på han lenger er det kanskje på tide å finne et pleiehjem til han, men dere kaster ikke bare ut en dement mann, fy skam deg for å i det hele tatt tenke tanken! Anonymkode: 0d57b...1ba 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I min manns familie er det en gammel tante som bor med en dement kjæreste. Han er såpass i vater at han finner fram til faste steder og kan betale med bankkort, men problemet er at han er blitt en utrivelig fyr som romsterer hele natten og blir ofte veldig sint og truende. Familiene har hatt minimal kontakt imellom seg og hans familie hjelper lite til. Han er rett og slett blitt en enorm belastning og han sliter henne totalt ut. Hun virker helt ferdig med å ta vare på han. Hva kan egentlig gjøres i en slik situasjon? Kan man bare kaste han på dør selv om han sannsynligvis vil stå og hamre på døren etter noen timer? Hvis han nekter å ta imot hjelp fra kommune og hun vil ha han ut av huset sitt, Kan man bruke tvang/politi? Anonymkode: f976b...008 Er han skikkelig utredet og diagnostisert eller kan det være annet enn demens som ligger til grunn for personlighetsendringene? Snakk med hjemmesykepleien i kommunen og hør hva de kan stille opp med i.f.t hjelp for mannen og evt avlastning for tanten din. Finnes det tilbud i form av dagsenter for brukergruppen i bydelen/kommunen? Kan de eventuelt komme innom på ukentlige/månedlige tilsyn (ut fra behovet) og vurdere status og evt endringer? Kan tanten din få mulighet til å tilkalle assistanse ved behov de gangene dette er aktuelt (i hovedsak på natt ut fra det du fortelle)? Mulig noen vil agere raskt dersom de får innsyn i de mest prekære situasjonene. Grunnen til at jeg spør om dette med utredning/diagnose er at det høres ikke ut som en klassisk type demens (ei heller demens med Lewy-legemer eller frontotemporallappdemens selv om disse nok er mest nærliggende å tenke på ut fra beskrivelsen). Lurt å utelukke andre alvorlige tilstander som årsak til personlighetsendringene. Foreligger det noe historikk relatert til psykiatri fra tidligere? Her ville jeg rådført meg med fastlegen for å være sikker på at mannen er tilstrekkelig kartlagt, evt bedt om et tverrfaglig møte med fastlegen og hjemmesykepleien. Har de vært kjærester lenge? Synes det er fullt forståelig at tanten din ikke kan ta ansvar for en mann med store personlighetsendringer dersom de ikke har hatt vært kjærester lenge nok til at det bør kunne forventes. Han har som du sier egen famile og de bør komme på banen og ta sin del av ansvaret her. Innkall også en representant fra hans familie dersom det skal avholdes et tverrfaglig møte for å avklare situasjonen fremover. Ønsker dere masse lykke til!!! Anonymkode: 2ed21...476 2
Kaisada Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Her er det kanskje best med en omsorgsbolig etterhvert. kanskje dagsenter hjelper han til å sove bedre på natten. hjemmesykepleien har sikkert et demensteam som kan utrede han, og komme med forslag til tiltak. Om han er så aggressiv at det er fare for liv og helse, egen eller andres, bør en skjermet enhet på alderspsykiatrisk være aktuelt. uansett, dere må ha åpen dialog med fastlegen om mannens tilstand og kontakt hjemmesykepleiens demensteam 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå