Gå til innhold

Barn med autisme og deres psykiske helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært lærer til mange ulike barn med ulike diagnoser over noen år nå, mange av dem autister.

Noe av det jeg synes er vanskeligst er deres psykiske helse når det kommer til det sosiale livet og samvær med jevnaldrende. Særlig de som faktisk ikke har noe nettverk.

De kan si «jeg har ingen venner jeg..» og tydelig være skikkelig nedenfor på grunn av det på skolen. I flere tilfeller stemmer det. De kan ha mange bekjente i klassen, men ingen nære venner. De andre gjør så godt de kan, men de sammensatte utfordringene til barna med autisme gjør det jo ikke akkurat lett for å de andre barna å omgås «normalt» og naturlig.

Noen tips til hvordan man kan samtale med autistiske barn om dette? Hvordan få til relasjoner? Lite kunnskap om dette i mitt miljø..

Anonymkode: 4ae0e...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel barn som følges opp av BUP? Du som lærer burde isåfall være involvert i barnets helhetlige tilrettelegging og oppfølging og ha mulighet til å delta på opplæring i nettopp slike problemstillinger.

Anonymkode: d46e2...176

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Finn ut hva barnet liker. Det er sikkert noen som har samme interesse. Gaming f.eks. Barn med autisme blir som oftest veldig dyktige på det om interesserer seg. I en gaming gjeng kan han f.eks bli en verdifull spiller på laget.

Mitt beste råd er å finne ut mer om hobbyer og interesser og matche dem med barn som har noe til felles med dem. 

Og om barn og foreldre er enig, så være åpen om diagnosen og utfordringene. 

Gjerne se denne videoen sammen med klassen.

Utrolige ting kan skje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...