Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Matte har aldri vært mitt sterkeste fag, er det mulig å komme inn på psykologi studier med 3 i matte? Ligger på rundt 5 i de andre fagene, om det har noe å si.

Anonymkode: 96712...9a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Profesjon? Nei, du må ha 6 eller mer i snitt. 

Anonymkode: a7922...317

• Liker 4
Skrevet

Du må ta grunnfag psykologi først. Består du den med A i alt så kan du være heldig å slippe inn gjennom nåløyet på profesjon 

Anonymkode: 7f819...bdb

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ta grunnfag psykologi først. Består du den med A i alt så kan du være heldig å slippe inn gjennom nåløyet på profesjon 

Anonymkode: 7f819...bdb

Kan komme inn med noe lavere hvis du er mann, tror jeg. Menn kvoteres jo inn på psykologstudiet.

Anonymkode: ce033...231

Skrevet

Ok, kanskje jeg heller burde prøve psykiatrisk sykepleier,da? Er det lettere ?

TS

Skrevet

Nå vet ikke jeg om relevant erfaring teller, men hvis det gjør det, skriv at du har vært en aktiv bruker av Kvinneguiden. Det bør kvalifisere til noe med psykiatri iallfall.

Anonymkode: a1ab1...e4f

Skrevet

Hei TS :) 

For å komme inn på psykologistudiene i Norge (Tromsø, Trondheim, Oslo, Bergen) så må man frøst gå noe som heter Årsenhet. Det er ett år man går hvor man får en innføring i hva selve psykologistudiet går ut på. For å komme inn på årsenheten er det forskjellige krav og opptak hos de ulike studiestedene. I Tromsø er det åpent studium på psykologi årsenhet, der kan du komme inn bare med generell studiekompetanse. Du trenger ikke T-matte eller realfag for å studere psykologi.

Etter årsenheten bør du ha opparbeidet deg veldig gode karakterer, da det er SVÆRT vanskelig å komme inn på det første året på profesjonsstudiet. Eksamenskarakteren fra årsenheten er derfor veldig viktig, men også videregående karakterene kan bli tatt i betraktning dersom det er stor pågang og konkurranse mellom flere.

Du som person bør ha ei sosial antenne og være god til å kommunisere, du burde også være flink til å se løsninger på problemstillinger og du bør kunne sette deg inn i andres situasjoner og samtidig være leseflittig og skoleflink. Å ha masse mattekunnskaper er inget krav, men du bør selvsagt få en relativt god karakter i det siden det telles med på snittet. Jeg ønsker deg lykke til og må bare si at det er kjempeflott at du har valgt psykologi, men husk at det er lov å forandre mening. Ikke legg alle planene helt ennå, før du vet hva faget går ut på. Det mangler personer med tilstrekkelig kompetanse til å fylle psykologi-stillinger på arbeidsmarkedet her i Norge og mulighetene for arbeid er stor og blir større med tiden :)

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matte har aldri vært mitt sterkeste fag, er det mulig å komme inn på psykologi studier med 3 i matte? Ligger på rundt 5 i de andre fagene, om det har noe å si.

Ja, du kan ha både 2 og 3 i matte og flere fag, så lenge du kan kompensere med flere 6ere enn 5ere. For å komme inn på profesjon trenger du fra 5 til 5.8 i snitt avhengig av antall realfagspoeng og hvorvidt du søker i ordinærkvoten eller primær.

Anonymkode: ef2fc...085

Gjest Familytree
Skrevet (endret)

Snakk med folket på institusjonen (UiS, UiT, NTUN, UiB) du vil gå inn på.

Endret av Familytree
Skrevet
2 minutter siden, Verden skrev:

For å komme inn på psykologistudiene i Norge (Tromsø, Trondheim, Oslo, Bergen) så må man frøst gå noe som heter Årsenhet. Det er ett år man går hvor man får en innføring i hva selve psykologistudiet går ut på. For å komme inn på årsenheten er det forskjellige krav og opptak hos de ulike studiestedene. I Tromsø er det åpent studium på psykologi årsenhet, der kan du komme inn bare med generell studiekompetanse. Du trenger ikke T-matte eller realfag for å studere psykologi.

Etter årsenheten bør du ha opparbeidet deg veldig gode karakterer, da det er SVÆRT vanskelig å komme inn på det første året på profesjonsstudiet. Eksamenskarakteren fra årsenheten er derfor veldig viktig, men også videregående karakterene kan bli tatt i betraktning dersom det er stor pågang og konkurranse mellom flere.

Du som person bør ha ei sosial antenne og være god til å kommunisere, du burde også være flink til å se løsninger på problemstillinger og du bør kunne sette deg inn i andres situasjoner og samtidig være leseflittig og skoleflink. Å ha masse mattekunnskaper er inget krav, men du bør selvsagt få en relativt god karakter i det siden det telles med på snittet. Jeg ønsker deg lykke til og må bare si at det er kjempeflott at du har valgt psykologi, men husk at det er lov å forandre mening. Ikke legg alle planene helt ennå, før du vet hva faget går ut på. Det mangler personer med tilstrekkelig kompetanse til å fylle psykologi-stillinger på arbeidsmarkedet her i Norge og mulighetene for arbeid er stor og blir større med tiden :)

Dette må man ikke lenger. Dette er en gammel ordning, som gjelder bare i Tromsø. Du kan søke deg rett inn på profesjon, men snittet ligger på rundt 56-57 poeng i primærkvote, og enda høyere i ordinær. Du må altså ha en overvekt av 6ere, eller realfags/alderspoeng.

• Liker 11
Skrevet

Tenkte du på å studere i utlandet?

Anonymkode: 65bed...fbc

Skrevet

I noen land, feks Danmark og Sverige, er matematikk et opptakskrav for å kunne studere psykologi. Dette er fordi (blant annet) statistikk er en del av studiet... Karaktersnittene varierer fra 3-tallet mot 6-tallet.  Så kanskje det er veien å gå? :) Du bør ta en titt på Entry requirements på universitetenes hjemmesider. 

Skrevet
11 minutter siden, Verden skrev:

I noen land, feks Danmark og Sverige, er matematikk et opptakskrav for å kunne studere psykologi. Dette er fordi (blant annet) statistikk er en del av studiet... Karaktersnittene varierer fra 3-tallet mot 6-tallet.  Så kanskje det er veien å gå? :) Du bør ta en titt på Entry requirements på universitetenes hjemmesider. 

Men kan jeg jobbe som psykolog i Norge om jeg studerer i Danmark ?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg jobbe som psykolog i Norge om jeg studerer i Danmark ?

Det bør ikkje være noe problem å få godkjent autorisasjon, dette kan du lese mer om på ansa.no.

• Liker 1
Skrevet

Til info går UIT (tromsø) bort fra årsenhet til neste høst og man må søke seg inn med karakterer fra vgs. 

• Liker 5
Skrevet

Ta bachelor i psykologi på HIL og så søker du deg videre i Danmark. Har flere venninner som har gjort det og som jobber som psykolog i Norge.

Anonymkode: 9d888...cec

Skrevet

Takk for gode svar, men er det kun Tromsø, Trondheim, Oslo og Bergen, som tilbyr psykologi ? Syns det var veldig få plasser.

Skrevet
52 minutter siden, Verden skrev:

Dette stemmer jo ikke. Tidligere var det sånn, men ikke nå lenger, med unntak av Tromsø. Fra og med neste år, 2020, avvikler også Universitetet i Tromsø årsstudiet.

Fra og med 2020 kommer søker man seg altså inn på profesjonsstudiet i psykologi med karakterer fra videregående skole ved alle universiteter i Norge. 

Anonymkode: 2536d...311

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte du på å studere i utlandet?

Anonymkode: 65bed...fbc

Jeg ville avventet resultatet av rettssaken som har gått nå før jeg studerte psykologi i utlandet, for å si det sånn. Det er ikke som andre profesjonsstudier... 

Ellers er det mye feilinformasjon i denne tråden. Og klart du kan komme inn på psykologi med 3 i matte - men da må du ha sekser i enda flere av de andre fagene for å veie opp.

Anonymkode: db7dd...75c

• Liker 3
Skrevet

Jeg kom inn på profesjon i psykologi på NTNU, var 64,6 i ordinærsnitt i år. Jeg har absolutt ikke bare seksere, har til og med et par firere på vitnemålet, men har alderspoeng som bl.a. trekker opp. Ellers får du bestemme deg for hvor viktig det er å studere i Norge vs i andre land. I følge psykologistudenter i Danmark, er det mer praktisk undervisning og klinikk i Norge :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...