AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Hvorfor er juristene så opptatt av karakterer også lenge etter de har kommet i arbeid? Virker i hvert fall som om jurister er veldig mye mer opptatt av slike karakterer enn i andre yrker. Anonymkode: 0f2a1...0e3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Mye av karakterpresset på jussen skyldes at det er lite andre faktorer å gå etter. Vi har feks ikke praksis (Tromsø er et unntak), og karakterene sier tross alt noe om våre juridiske ferdigheter. Likevel kunne presset reduseres ved at karakterene erstattes med bestått/ikke bestått de første årene. Anonymkode: 3e649...a58
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: Mye av karakterpresset på jussen skyldes at det er lite andre faktorer å gå etter. Vi har feks ikke praksis (Tromsø er et unntak), og karakterene sier tross alt noe om våre juridiske ferdigheter. Likevel kunne presset reduseres ved at karakterene erstattes med bestått/ikke bestått de første årene. Anonymkode: 3e649...a58 Takk for svar, men tror jeg var litt uklar. Jeg har forståelse for at karakterer teller mye når man kommer rett fra studiet. Slik er det jo for svært mange studier. Det jeg ikke skjønner er hvorfor jurister også bryr seg om karakterene senere i karrieren. Leste nylig om en tingrettsdommer i 50-årene som søkte seg jobb i lagmannsretten. Der ble karakterene hans trukket frem. Tror ikke jeg har sett noen andre yrker hvor folk bryr seg om universitetskarakterene til en som kanskje har 30 års relevant arbeidserfaring. Her er saken: Richard Saue (51) har vært tingrettsdommer i Stavanger tingrett siden 2007. Fra tidligere har han et kort opphold som amanuensis ved UiB, før han var 12 år hos Regjeringsadvokaten. Etter halvannet år som konstituert lagdommer i Hålogaland, gikk han inn som juridisk fagkonsulent for Stortingets granskningskommisjon for Mehamn-ulykken. Han har også vært mekler hos Riksmeklingsmannen. Saue skal, så langt Rett24 har klart å grafse seg frem til, ha en juridikum på 2,45. For lesere fra bokstavgenerasjonen, kan det opplyses at det er uvanlig. https://rett24.no/articles/dommerne-protesterer-pa-innstillingen-til-gulating Senere i artikkelen så er det andre som trekker frem det flotte vitnemålet til vedkommende. TS Anonymkode: 0f2a1...0e3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, men tror jeg var litt uklar. Jeg har forståelse for at karakterer teller mye når man kommer rett fra studiet. Slik er det jo for svært mange studier. Det jeg ikke skjønner er hvorfor jurister også bryr seg om karakterene senere i karrieren. Leste nylig om en tingrettsdommer i 50-årene som søkte seg jobb i lagmannsretten. Der ble karakterene hans trukket frem. Tror ikke jeg har sett noen andre yrker hvor folk bryr seg om universitetskarakterene til en som kanskje har 30 års relevant arbeidserfaring. Her er saken: Richard Saue (51) har vært tingrettsdommer i Stavanger tingrett siden 2007. Fra tidligere har han et kort opphold som amanuensis ved UiB, før han var 12 år hos Regjeringsadvokaten. Etter halvannet år som konstituert lagdommer i Hålogaland, gikk han inn som juridisk fagkonsulent for Stortingets granskningskommisjon for Mehamn-ulykken. Han har også vært mekler hos Riksmeklingsmannen. Saue skal, så langt Rett24 har klart å grafse seg frem til, ha en juridikum på 2,45. For lesere fra bokstavgenerasjonen, kan det opplyses at det er uvanlig. https://rett24.no/articles/dommerne-protesterer-pa-innstillingen-til-gulating Senere i artikkelen så er det andre som trekker frem det flotte vitnemålet til vedkommende. TS Anonymkode: 0f2a1...0e3 Det er vel litt spesielt da det i alle fall før var lovfestet at dommere måtte ha gode karakterer. Litt usikker på om det bare gjaldt Høyesterett, men der var i alle fall kravet laud/toppkarakterer. Anonymkode: 99450...301
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg er enig i at det er veldig spesielt med dette karakterfokuset innen jus, men i dette konkrete tilfellet var det sannsynligvis nevnt delvis som et resultat av dette karakterfokuset, og delvis fordi det var et usedvanlig godt snitt? Jeg studerte selv i utlandet, et helt annet studium, og der var det en av professorene som i sin tid kun hadde toppkarakter i samtlige fag. Det var så uvanlig på det studiestedet at folk snakket om det 30+ år etterpå. Og det var selv uten et veldig stort karakterpress generelt. Anonymkode: 472f1...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå