AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Hei, Håper noen kan hjelpe. Jeg var nylig hos gynekologen fordi mensentrasjonen har uteblitt i 3 år. Gynekologen sa at jeg har egg, blodprøver viser normal AMH verdier, men lav østrogenverdi pga naturlig slank kropp. Jeg har fått utskrevet Primolut 5 mg for å få i gang mensen, og Letrozol Orifarm 2,5 mg for å få i gang eggløsning. Fredag 04.10.19 fikk jeg en blødning(ikke så veldig kraftig akkurat, holdt å bruke truseinnlegg) etter å ha startet på Primolut 21.09.19 og brukt dem i 10 dager(30.09.2019). Blødningen varte i 5 dager. I følge gynekologen skulle jeg begynne å ta Letrozol dag 3 i mensentrasjonen/syklus(06.10.19) og bruke dem til dag 7 i syklusen. Det jeg lurer på er: 1: Når starter min nye syklus? Jeg er i dag på dag 20 i syklusen. Skal jeg begynne å ta Primolut igjen på et tidspunkt? Starter ny syklus av seg selv? Jeg skjønner ikke når og hvordan neste syklus starter. Dersom jeg må starte syklusen min selv ved å ta Primolut så lurer jeg på når jeg i så fall skal starte på en ny runde med Primolut. Fordi jeg må bruke Primolut i 10 dager, og deretter vente på mensen i 4 dager ville jeg i så fall ikke fått mensen før om 14 dager(dersom jeg for eksempel hadde startet ny runde Primolut i morgen). Da blir jo syklusen min veldig lang? Anonymkode: bfa61...771
Neutral90 Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Hvis jeg forstår rett så har du tatt primolut+letrozol? Da skal det generere eggløsning og ny mens/ny syklus ca 14 dager etter eggløsning (som letrozol sørger for)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg har akkurat vært igjennom det samme. Jeg fikk kontrolltime på cd13, for å se om jeg hadde noen modne egg. Det hadde jeg ikke. Dermed mente gyn at jeg ikke kom til å få mens med det første og at jeg skulle vente 5 dager før jeg startet på primolut igjen, og denne gangen med dobbel dose letrozol. Så du har ikke hatt noen kontrolltime for å se hvordan du responderte på letrozol? Har du tempet eller brukt EL-tester? Vet du om du har hatt EL? Om du er gravid så starter det ikke ny syklus. Om du har oppnådd EL og ikke blitt gravid så vil ny syklus starte av seg selv. Ikke ta primolut igjen før du er 100% sikker på at ikke er gravid og at mens ikke dukker opp av seg selv. har du fått mange resepter på primolut? Siden du tenker å starte uten å ha snakket med gyn? Jeg har alltid bare fått for én gang. Anonymkode: 6f850...e78
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat vært igjennom det samme. Jeg fikk kontrolltime på cd13, for å se om jeg hadde noen modne egg. Det hadde jeg ikke. Dermed mente gyn at jeg ikke kom til å få mens med det første og at jeg skulle vente 5 dager før jeg startet på primolut igjen, og denne gangen med dobbel dose letrozol. Så du har ikke hatt noen kontrolltime for å se hvordan du responderte på letrozol? Har du tempet eller brukt EL-tester? Vet du om du har hatt EL? Om du er gravid så starter det ikke ny syklus. Om du har oppnådd EL og ikke blitt gravid så vil ny syklus starte av seg selv. Ikke ta primolut igjen før du er 100% sikker på at ikke er gravid og at mens ikke dukker opp av seg selv. har du fått mange resepter på primolut? Siden du tenker å starte uten å ha snakket med gyn? Jeg har alltid bare fått for én gang. Anonymkode: 6f850...e78 Jeg har ikke fått noe kontrolltime videre nei. Jeg tok eggløsningstester fra cd12 til cd16, alle var negative. Cd16 hadde jeg en svak strek nr.2, mens de andre har vært negative(helt blanke med kun en strek). ok, så hvis jeg ikke er gravid men har oppnådd eggløsning så starter ny syklus av seg selv? Hva om jeg aldri fikk noen eggløsning denne syklusen da? Da vil vel ikke mensen komme. Jeg mener hun på apoteket sa at jeg hadde totalt 3 resepter å hente ut. Anonymkode: bfa61...771
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 14 minutter siden, Neutral90 skrev: Hvis jeg forstår rett så har du tatt primolut+letrozol? Da skal det generere eggløsning og ny mens/ny syklus ca 14 dager etter eggløsning (som letrozol sørger for) Ok, så 14 dager etter jeg begynte på letrozol? Eller hvordan vet jeg når jeg hadde eggløsning? Har ikke fått positive EL tester. Testet fra syklusdag 12 til syklusdag 16. Anonymkode: bfa61...771
Neutral90 Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så 14 dager etter jeg begynte på letrozol? Eller hvordan vet jeg når jeg hadde eggløsning? Har ikke fått positive EL tester. Testet fra syklusdag 12 til syklusdag 16. Anonymkode: bfa61...771 Nei, 14 dager ca etter eggløsning jeg fikk el på dag 14 av letrozol. Letrozol gir generelt kortere syklus, men det er ingen garanti for eggløsning med letrozol heller. Det sikreste er ultralyd eller blodprøve for å stadfeste eggløsning.
trachea Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 (endret) 45 minutter siden, Neutral90 skrev: Nei, 14 dager ca etter eggløsning jeg fikk el på dag 14 av letrozol. Letrozol gir generelt kortere syklus, men det er ingen garanti for eggløsning med letrozol heller. Det sikreste er ultralyd eller blodprøve for å stadfeste eggløsning. Endret 24. oktober 2019 av trachea
trachea Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 (endret) 43 minutter siden, trachea skrev: Vet du om det er for sent å ta blodprøve for å sjekke om jeg har hatt eggløsning? Er som sagt på cd.20. Vet ikke hvor lenge etter eggløsning en slik blodprøve kan påvise at eggløsning har vært Endret 24. oktober 2019 av trachea
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #9 Skrevet 24. oktober 2019 47 minutter siden, Neutral90 skrev: Nei, 14 dager ca etter eggløsning jeg fikk el på dag 14 av letrozol. Letrozol gir generelt kortere syklus, men det er ingen garanti for eggløsning med letrozol heller. Det sikreste er ultralyd eller blodprøve for å stadfeste eggløsning. Vet du om det er for sent å ta blodprøve for å sjekke om jeg har hatt eggløsning? Er som sagt på cd.20. Vet ikke hvor lenge etter eggløsning en slik blodprøve kan påvise at eggløsning har vært Anonymkode: bfa61...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå