Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg våknet opp syk i dag, men bestemte meg likevel for å prøve å dra på skolen. Hadde også jobb på ettermiddag-kveld som jeg hadde tenkt å dra på. Men når jeg kom hjem fra skolen var formen blitt mye verre og jeg følte det ville bli umulig å holde ut de timene jeg skulle jobbe. Jeg ringte derfor til jobben og meldte meg syk. Sjefen virket ikke akkurat fornøyd, så nå lurer jeg på om jeg kan få trøbbel for å ha ringt kun 1-2 timer før arbeidsdagen startet når dette var på kveld-ettermiddag? Eller bør arb.giver tenke at det er positivt at jeg hadde planer om å prøve til tross sykdom?

Anonymkode: 3f9ad...65f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel i seneste laget.. Hvordan jobb har du? Jeg har lederansvar på min jobb med mye skoleungdom, og jeg hadde reagert på så kort varsel - mest fordi vi allerede har utarbeidet plan for skiftet så om man plutselig mangler folk på så kort varsel er det vrient å finne noen til å steppe inn.

• Liker 6
Skrevet

Er du syk, så er du syk. Ikke tenk på det.

Anonymkode: 343a5...e59

• Liker 7
Skrevet (endret)

1

Endret av Lise5423
Skrevet

Jeg jobber i en klesbutikk. Kan forstå at det kan bli vanskelig å få en erstatter men jeg trodde formen skulle bli bedre i løpet av dagen, men den ble verre.

Anonymkode: 3f9ad...65f

Skrevet

Til neste gang bør du heller ringe og gi beskjed til sjefen kvelden før/samme morgenen, om at du ikke er helt i form, men at du vil prøve å komme på jobb. Da er han/hun advart, samtidig som han/hun kan finne en potensiell erstatter dersom du ikke kommer 

• Liker 6
Skrevet

Det var litt knapt, men det er hva man gjør over tid som spiller noen rolle:) Så neste gang gjør som Robinson sier her, si du er i dårlig form, og at du muligens ikke kan komme, så kan man ha en erstatter "på lur"  :)

Anonymkode: fdae9...cba

Skrevet

Dette skal du ikke tenke på en gang. Alle kan bli syk. En kan ha blitt dårligere i løpet av dagen, eller du ble akutt dårlig. Det er vel de færreste som har mulighet til å gi beskjed i god tid i forveien. En vet ofte ikke om formen bedrer seg innen en skal på jobb. Hvis jeg er syk/dårlig en kveld så tar jeg en ny vurdering på morgenen om hvordan formen er og om jeg frisk nok for jobben eller ei. 

Anonymkode: 8fb6c...3d4

• Liker 7
Skrevet

Alt ut i fra hvilken jobb man har. Hos oss er vi kun 1 på jobb, og hvis den personen blir syk så må vi finne noen andre ellers må jeg steppe inn selv. Jeg har endt opp med å jobbe dobbelt flere ganger fordi ettermiddagskiftet ikke ga beskjed før 1-2 timer før og ja, det er ganske irriterende når man selv har vært på jobb fra tidlig morgen og må steppe inn fordi ingen andre kan på kort varsel. Selvsagt kan man bli akutt syk, men når du kjenner det på morgenen gir du en heads up så man i hvert fall kan planlegge en back up.

Mange som svarer at det er noe man ikke skal bry seg om eller at det ikke gjør noe har nok kanskje ikke noe lederansvar selv. Så håper du tenker på det til neste gang. Er det akutt så er det akutt, da får man ikke gjort noe selvsagt.

Anonymkode: 35e34...bfc

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt ut i fra hvilken jobb man har. Hos oss er vi kun 1 på jobb, og hvis den personen blir syk så må vi finne noen andre ellers må jeg steppe inn selv. Jeg har endt opp med å jobbe dobbelt flere ganger fordi ettermiddagskiftet ikke ga beskjed før 1-2 timer før og ja, det er ganske irriterende når man selv har vært på jobb fra tidlig morgen og må steppe inn fordi ingen andre kan på kort varsel. Selvsagt kan man bli akutt syk, men når du kjenner det på morgenen gir du en heads up så man i hvert fall kan planlegge en back up.

Mange som svarer at det er noe man ikke skal bry seg om eller at det ikke gjør noe har nok kanskje ikke noe lederansvar selv. Så håper du tenker på det til neste gang. Er det akutt så er det akutt, da får man ikke gjort noe selvsagt.

Men det er ansvaret man har som leder. Du kan ikke gi en syk ansatt dårlig samvittighet for å bli syk. Ja, det er kjedelig å jobbe 14-16 timer men du har valgt det selv.

Anonymkode: a9ffb...456

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ansvaret man har som leder. Du kan ikke gi en syk ansatt dårlig samvittighet for å bli syk. Ja, det er kjedelig å jobbe 14-16 timer men du har valgt det selv.

Anonymkode: a9ffb...456

Nå var ikke det poenget, men når man vet fra morgenen at man er litt syk kan man gi en beskjed til leder at man eventuelt må se ann ila dagen, istedenfor å gi beskjed rett før man skal møte på jobb. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var ikke det poenget, men når man vet fra morgenen at man er litt syk kan man gi en beskjed til leder at man eventuelt må se ann ila dagen, istedenfor å gi beskjed rett før man skal møte på jobb. 

Det kunne man ha gjort, ja. Men lederen bør uansett ikke gi den ansatte dårlig samvittighet. Alle kan bli syk og sykdommen kan ha forverret seg innen en skulle på jobb. 

Anonymkode: 8fb6c...3d4

• Liker 5
Skrevet

Fikk du fram at du trodde du ville klare det, og så ble du dårligere gjennom dagen? Det er viktig.

Neste gang bør du si ifra fra morgenen av at du ikke er helt i form, men at du vil prøve å komme. Da er de i alle fall advart.

Anonymkode: b6a21...634

Skrevet

Ring inn så tidlig man vet, så får leder en mulighet til å kunne få inn vikar/ekstrahjelp. 

Anonymkode: 59df4...81c

Skrevet

Det er ikke alltid man vet at man må melde inn sykdomsfravær lang tid i forveien. Det er forståelig at leder synes det er kort varsel og ikke er helt fornøyd med det, men det er uprofesjonelt å ta det utover arbeidstaker. Alle kan bli syke - enten dagen i forveien eller rett før vakt. 

Anonymkode: 4ac35...a9a

• Liker 2
Skrevet

Reagerer på alle her som synes det var sent, og at hun burde sagt fra allerede på morgenen!  Men da trodde hun at hun skulle greie å jobbe, og hadde derfor ingen grunn til å si fra! Jeg jobber selv som leder. Får jeg beskjed om at "jeg er i dårlig form, men tror nok jeg kommer på jobb i dag" bruker jeg ikke tid på å finne en vikar. Hva skal jeg si til vikaren da? "det kan hende noen blir syke i dag, kan du være klar i tilfelle du plutselig må jobbe?" 

Å få beskjed én time før start er helt vanlig i min jobb, og ja, det er frustrerende og skaper ekstra hodebry for meg, men jeg lar aldri de ansatte få vite det! Det er faktisk ikke deres feil at de er syke. 

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig at man varsler om dårlig form så tidlig som mulig. Jeg ville helt klart sagt fra om morgenen at formen er dårlig, jeg ser det an, men forsøker å komme på jobb.

Det at en leder irriterer seg over at en får kort varsel, er ikke det samme som at lederen lar det gå ut over den ansatte. Det må være lov å si på KG at det irriterer, uten at man automatisk antar at dette har man latt den ansatte få høre.

Skrevet
På 24.10.2019 den 21.01, Scarlet Witch skrev:

Det er vel i seneste laget.. Hvordan jobb har du? Jeg har lederansvar på min jobb med mye skoleungdom, og jeg hadde reagert på så kort varsel - mest fordi vi allerede har utarbeidet plan for skiftet så om man plutselig mangler folk på så kort varsel er det vrient å finne noen til å steppe inn.

Det er ikke alltid så lett å gi beskjed om sykdom i god tid. Det er jo ikke akkurat noe man kan planlegge. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, kissi skrev:

Reagerer på alle her som synes det var sent, og at hun burde sagt fra allerede på morgenen!  Men da trodde hun at hun skulle greie å jobbe, og hadde derfor ingen grunn til å si fra! Jeg jobber selv som leder. Får jeg beskjed om at "jeg er i dårlig form, men tror nok jeg kommer på jobb i dag" bruker jeg ikke tid på å finne en vikar. Hva skal jeg si til vikaren da? "det kan hende noen blir syke i dag, kan du være klar i tilfelle du plutselig må jobbe?" 

Å få beskjed én time før start er helt vanlig i min jobb, og ja, det er frustrerende og skaper ekstra hodebry for meg, men jeg lar aldri de ansatte få vite det! Det er faktisk ikke deres feil at de er syke. 

Enig i dette.  Dersom jeg som ansatt får denne beskjeden og dermed ikke fått vakt likevel hadde det også vært kjipt... 

Anonymkode: f36cd...8cc

• Liker 4
Skrevet

Enig med et par her, jeg tenker det er bare irriterende å få beskjed om "jeg er litt syk, tror jeg kommer på jobb, men ikke sikker". Hva i all verden skal det hjelpe for? Som leder ville jeg heller hatt sikker beskjed om morgenen, selv om det betydde en sykedag på en som kanskje ble i god nok form i løpet av dagen. Sannsynligvis ville vedkommende hatt godt av skuledagen uansett heller enn å presse seg, og jeg som leder hadde hatt bedre tid til å finne vikar. 

Når det gjelder ts tenker jeg det var helt greit, du trodde du skulle jobbe, dessverre fant du ut sent at det ikke gikk. Sånn skjer. Men en telefon i forkant "skal prøve" hadde ikke vært vits. 

Anonymkode: c163d...04e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...