Gå til innhold

Valp som ikke fungerer med andre hunder/valper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en voksen hund, et sosialt vesen. Hun har sine «bestevenner» som vi ofte møter for lek og tur. 

Valpen vår på knappe 3 mnd. har knurret og «angrepet» (mulig feil bruk av ord, men det er slik det ser ut) alle disse hundene på et eller annet tidspunkt, inkludert vår egen voksne hund (men her ser vi tydelig at dette primært sett skjer dersom leken blir for voldsom). Vi ser også at i situasjoner der valpen blir engstelig, som ved bilkjøring (vi trodde det skulle være en trygghet for valpen at de skulle dele bur en periode) utagerer valpen fysisk og ved knurring på den andre hunden. 

I fare for at en annen hund skal «ta igjen» og de fatale konsekvensene det kan gi, har vi satt sosialiseringen hennes på pause, og skal på sosialiseringstreff med hundepsykolog kommende uke for å sikre ei trygg og god sosialisering, samt veiledning for veien videre. 

Men jeg kjenner på redsel, hva om valpen aldri blir trygg rundt andre hunder? Hva om valpen vil fortsette å angripe? Er det virkelig mulig å snu en slik atferd til å bli noe positivt? Hunden og valpen er glade i hverandre og leker godt så lenge begge følger reglene, men den voksne hunden er et prakteksemplar på ei tålmodig og omsorgsfull sjel som takler en slik humpete bli-kjent-prosess. 

Planen var jo at hundene skulle kunne være sammen på dagtid etterhvert, men akkurat nå er jeg faktisk redd for hva valpen kan finne på å gjøre med den voksne hunden mens vi er borte etterhvert som den vokser til og blir større. 

Anonymkode: 53867...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har skjedd i forkant av disse reaksjonene fra valpen? Har leken vært voldsom? Har den andre valpen hoppet mot valpen, dyttet i den osv? Eller har det skjedd etter de har lekt en stund og det har "kokt over"? Slke mønster kan være lurt å se etter, slik at man kan være i forkant. Valper har lov til å bruke språk og si ifra til andre valper/hunder. Så spørsmålet er om det er et overdrevent angrep eller bare en beskjed?

Valpen kan bli tryggere ved god sosialisering, men det må gjøres på en måte som legger til rette for en god erfaring for både din valp og den andre hunden. Pass på at leken ikke blir for voldsom, les valpen din nøye og se etter tegn på at den ikke er komfortabel (stiv i kroppen, trekker seg unna osv). Båndtur kan være veldig lurt. Dvs at begge hundene er i bånd og ikke får hilse og herje i bånd, bare gå tur ved siden av hverandre. Det er en veldig fin måte å starte en sosialiseringsprosess på, når du ikke er sikker på om du tør slippe dem løs sammen. 

Jeg ville nok holdt den voksne og valpen adskilt i begynnelsen når de er hjemme alene uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tabris skrev:

Hva har skjedd i forkant av disse reaksjonene fra valpen? Har leken vært voldsom? Har den andre valpen hoppet mot valpen, dyttet i den osv? Eller har det skjedd etter de har lekt en stund og det har "kokt over"? Slke mønster kan være lurt å se etter, slik at man kan være i forkant. Valper har lov til å bruke språk og si ifra til andre valper/hunder. Så spørsmålet er om det er et overdrevent angrep eller bare en beskjed?

Valpen kan bli tryggere ved god sosialisering, men det må gjøres på en måte som legger til rette for en god erfaring for både din valp og den andre hunden. Pass på at leken ikke blir for voldsom, les valpen din nøye og se etter tegn på at den ikke er komfortabel (stiv i kroppen, trekker seg unna osv). Båndtur kan være veldig lurt. Dvs at begge hundene er i bånd og ikke får hilse og herje i bånd, bare gå tur ved siden av hverandre. Det er en veldig fin måte å starte en sosialiseringsprosess på, når du ikke er sikker på om du tør slippe dem løs sammen. 

Jeg ville nok holdt den voksne og valpen adskilt i begynnelsen når de er hjemme alene uansett. 

Vi har kun forsøkt å hilse på 2 valper, før vi rett og slett ikke turte mer. Begge gangene startet valpen vår det hele med å knurre og «jage» dem, og leken/samspillet uteble egentlig fullstendig. For det blotte øyet var det ingen åpenbar årsak. 

Valpen og hunden vår får det stort sett fint til sammen, men så kommer det øyeblikk der lek går over i alvor. Vi skal ha konkrete observasjoner på deres samspill også den kommende uka. 

Vi tenker ikke å ha dem sammen alene nå, men kjenner jo på en måte på et slags... tillitsbrudd? Jeg vet ikke om jeg med tiden klarer å stole på at hun ikke får øyeblikk med «blackouts». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er dette, og hvordan var kårene hos oppdretter? Har du spurt oppdretter om dette kan ha en sammenheng med noe den kan ha opplevd hos dem? Det er flott dere tar tak i dette såpass tidlig.

Jeg kan virkelig ikke tenke meg noe annet alternativ enn at dette er frykt. Reaksjonen du beskriver er slik jeg forstår det en av de siste responsene en utrygg hund har når signalene dens ikke har blitt hørt. Eller kanskje ikke valpen din kan ordentlig hundespråk og vet hvordan den skal si ifra om at den er utrygg?

Anonymkode: ee7e7...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Hva slags rase er dette, og hvordan var kårene hos oppdretter? Har du spurt oppdretter om dette kan ha en sammenheng med noe den kan ha opplevd hos dem? Det er flott dere tar tak i dette såpass tidlig.

Jeg kan virkelig ikke tenke meg noe annet alternativ enn at dette er frykt. Reaksjonen du beskriver er slik jeg forstår det en av de siste responsene en utrygg hund har når signalene dens ikke har blitt hørt. Eller kanskje ikke valpen din kan ordentlig hundespråk og vet hvordan den skal si ifra om at den er utrygg?

Anonymkode: ee7e7...da6

Hei! Ts her.

Det vi i ettertid mistenker er at valpene har hatt manglende tilsyn av mennesker deler av døgnet da de ble flyttet ut i fjøsen bare noen uker gamle. Dermed vet vi rett og slett ikke hva som har foregått mellom mor og valper, og valpene imellom. Men på veiledning og observasjon var instruktøren sikker på at NOE har hunden vært utsatt for i samspill med andre hunder, ettersom hun er så utrygg som hun er - når hun har en personlighet som i utgangspunktet ikke er typisk for en utrygg hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...