AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Lesing og skriving har alltid vært blant mine store hobbyer. Jeg tror at jeg er en forholdsvis dyktig skribent, da jeg har fått full score og gode tilbakemeldinger i norskfaget på grunnskolen & vgs. Jeg bærer på en liten forfatterdrøm, men er usikker på hvordan man går fram for å "bli forfatter"? Finnes det noe utdanning o.l. eller må man bare ha flaks og bli oppdaget? Anonymkode: a6741...add
Scarlet Witch Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg vet ikke om det finnes en utdanning, men jeg tenker som så at hvis du har talent, så trenger du ingen utdanning. Bare se på alle bloggerne som pusher ut bøker i disse dager. Man kan selvsagt spørre seg om de har et medfødt talent som forfatter (da bøker jo er noe totalt annet enn en blogg), men uansett.. Min bestemor ga ut en bok for bare et par år siden, hun tok direkte kontakt med et forlag, forklarte sin idé og fikk beskjed om å skrive den, så sende den inn. Den ble godkjent, redigert og så gitt ut. Vet ikke om det er den «tradisjonelle» eller riktige måten å gjøre det på, men det fungerte i all fall.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Det finnes alltids folkehøyskoler osv som er inne på tema Men det som krevest mest er disiplin og vilje til å skrive, selv om du ikke føler deg inspirert. Innsikt i mennesker og verden hjelper, da det kan hjelpe deg skape mer realistiske dype karakterer og verden. Men du er avhengig av å tvinge deg selv til å for eksempel skrive hver dag eller skrive 4 av 7 dager i uken. Mange som ønsker bli forfattere tenker at inspirasjon er nok, men faktum er at den inspirasjonen vil variere fra dag til dag og man vil ikke skape et verk om man ikke tvinger seg seg selv til å skrive. Disiplin er en av de viktigste egenskapene for forfattere, selv om det virker som om inspirasjon er den viktigste. Det finnes også diverse konkurranser som kan gi en vei inn. Du kan forsøke google det. De fleste som ønsker bli forfattere er jo middelmådige, så det krever jo litt å leve ut drømmen. Kunnskap og innsikt kan gi deg evnen til å skrive noe uvanlig dyktig og godt. Å være god på rettskriving gir deg ikke evnen til å skrive en god historie. Anonymkode: cb7c7...3f2 2
Rumle Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 Skriv, skriv, skriv! Det finnes jo også forskjellige skoler som Skrivekunstakademiet du kan prøve å komme inn på? http://www.skrivekunst.no 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Søk forfatterstudiet i Bø! Anonymkode: 80bdc...e1d 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 De store forlagene har forfatterskoler, det finnes skrivekurs, folkehøyskoler osv. Men ikke noe av dette er et must. Hva slags ting ønsker du å skrive? Dersom det er sakprosa, bør du skrive et prøvekapittel og så pitche idéen din til de store forlagene. Får du napp får du forskudd du kan "leve av" mens du skriver resten av boken. Det er ikke så mye penger, så du må kanskje ha deltidsjobb ved siden av. Er det skjønnlitteratur, må du gjerne skrive hele boken på forhånd, og så sende den inn til forlagene. Men kanskje det er best å starte litt mer i det små? Send noveller til konkurranser og forlagene, delta i forfatterkonkurranter/debutantkonkurranser, skriv artikler for aviser og magasiner osv. Har du en blogg? Har du blitt publisert i aviser eller magasiner? Jobbet du i skoleavisen? Studentavisen? Alt dette vil hjelpe deg å bygge en portefølje. Anonymkode: fe604...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 Er en del som skriver manus/innlegg og sender det til forlag de er interessert i å samarbeide med. Selvsagt ikke alle som får svar, men hvis forlaget er interessert i ditt skriv - tar de kontakt. Anonymkode: 9231a...73b 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 Du må skrive og skrive og skrive! Holde ut, finne din penn og ikke gi deg. Forfatterskolen.no anbefales for inspirasjon, men hvis du har lest mye og forstår hvordan en bok bygges opp, så greier du deg. Men du må ikke gi opp, skriv og skriv. Anonymkode: 0ea19...731
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #9 Skrevet 26. oktober 2019 Journalister skriver, om det er noe for deg. Anonymkode: 8a507...cbe 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 26. oktober 2019 #10 Skrevet 26. oktober 2019 Det er veldig mange forfattere som har bakgrunn fra forfatterstudiet i Bø. Tror de også har fagforfatterlinje i Oslo og en slags skrivelinje i Tromsø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå