AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Har en sønn fra før, han kom uplanlagt da jeg var 19. Nå er han 1,5 år. Vi har lyst på et til barn, og at det ikke skal være for stor aldersforskjell mellom barna. Bør vi sette igang med nr 2 og jeg begynne på studiene etter det, eller studere først, så få nr 2 ved endte studier? Da blir aldersforskjellen større (4-5 år), men jeg blir fortere ferdig med utdanningen og vi får råd til hus. My man er straks ferdig med egen utdanning Anonymkode: ce329...c31
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Det er jo ikke krise om det er litt aldersforskjell da. Studier med to barn blir veldig hektisk, sikkert kose også, men jøsses. Du er fortsatt så ung så jeg ville virkelig prioritert studier var jeg deg. Anonymkode: f9cc8...dec 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 Ts, stopp opp litt og pust du har allverdens tid så ung som du er! Ta det etter studiene og kanskje bli bedre kjent med sønnen og mannen din først Anonymkode: c1675...0db 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Vent til etter studiene, helt klart. Fire-fem år er da ingen aldersforskjell, og du er veldig ung. Worst case scenario går du og mannen fra hverandre og du blir alenemor annenhver uke eller mer, mens du forsøker å studere på heltid. Hvis du venter får du også foreldrepenger. Anonymkode: 7b9bc...23c 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 Skjønner det med at jeg har god tid osv, men jeg har jo også god tid til å ta studier senere? 😅 Så får sønnen min et søsken som kan leke med han? Og jeg er jo uansett nødt til å studere med et barn, blir det så mye verre med 2? Anonymkode: ce329...c31
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det med at jeg har god tid osv, men jeg har jo også god tid til å ta studier senere? 😅 Så får sønnen min et søsken som kan leke med han? Og jeg er jo uansett nødt til å studere med et barn, blir det så mye verre med 2? Anonymkode: ce329...c31 Studier er MYE viktigere enn at barnet har noen å leke med (det finnes nok av andre barn). Anonymkode: f9cc8...dec 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vent til etter studiene, helt klart. Fire-fem år er da ingen aldersforskjell, og du er veldig ung. Worst case scenario går du og mannen fra hverandre og du blir alenemor annenhver uke eller mer, mens du forsøker å studere på heltid. Hvis du venter får du også foreldrepenger. Anonymkode: 7b9bc...23c Vi har et stabilt og trygt forhold 😊 ser den med foreldrepenger, men da må jeg jo også begynne i jobb med etter 7 mnd bare. Sånn sett føler jeg at det er mer fleksibelt å studere, pluss at ungene får korte dager i bhg Anonymkode: ce329...c31 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #9 Skrevet 24. oktober 2019 Etter studier. Jeg har et barn og studerer. Nestemann venter jeg med til jeg er ferdig og har jobbet. Det er hektisk nok med ett for si det enkelt. Anonymkode: e1f3b...827 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #10 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg fikk nr. 2 og nr. 3 mens jeg studerte. Fungerte helt utmerket. Mye mer behagelig og mer avslappet å ha barn som student enn i jobb. Anonymkode: e63ff...a5f 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det med at jeg har god tid osv, men jeg har jo også god tid til å ta studier senere? 😅 Så får sønnen min et søsken som kan leke med han? Og jeg er jo uansett nødt til å studere med et barn, blir det så mye verre med 2? Anonymkode: ce329...c31 Hahahahahaha neida ett barn er det samme som to tette. Null problem. Bare sett i gang du. 🙈 Gjør deg selv en tjeneste og ta studiene først. Det vil bli hundre ganger lettere for deg med en 4 åring som blir storebror enn en 2 åring. De kommer uansett ikke til å leke noe særlig sammen før yngste er 2 år. Anonymkode: f6624...d8a 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk nr. 2 og nr. 3 mens jeg studerte. Fungerte helt utmerket. Mye mer behagelig og mer avslappet å ha barn som student enn i jobb. Anonymkode: e63ff...a5f Motsatt erfaring her. Hadde ett barn når jeg studerte og fikk to til etter studiene. Så deilig med permisjon med full lønn, korte dager i bhg for de andre, jobb å komme tilbake til. Nå kommer det an på hvor krevende studie er da. Mitt studie krevde mye og det var mye praksis så sjeleglad for at jeg bare hadde ett barn under studiene. Anonymkode: f6624...d8a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 Det er supert å få barn i studietiden! Jeg fikk to av mine mens jeg studerte, og det var bare disiplinerende og fint. Det eneste er at man jo går litt glipp av deler av studentlivet, men siden du allerede har barn er du allerede i den problemstillingen. Jeg tenker som deg TS, det er veldig fint å få barna passe tett og ta småbarnstiden i ett jafs heller enn å spre den ut over 10+ år. Barna underholder hverandre, liker det samme på ferier, etc. Jeg har tre under 5, og selv om det innimellom er hektisk har de så mye glede av hverandre at det ofte er avlastende. Du vil fortsatt være ung når ungene dine blir større, og vil da kunne ha andre prioriteringer hvis du ønsker. Mange gode grunner til å gjøre som deg. Masse lykke til! 😇 Anonymkode: a8b6f...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg fikk 1 barn midt i studiene. Velger HELT klart å beskytte oss godt og vente til jeg er ferdig, selv om vi kunne tenkt oss to tette. Blir ca samme alderforskjell som du skriver over. Dette fordi: 1. Bedre økonomisk 2. jeg er supermotivert til å fullføre, og føler det blir vanskeligere å tilbake på skolebenken om jeg tar enda et permisjonsår 3. Tror det er ekstremt hardt å studere når man har flere barn (høyere utdanning) 4. Vil nyte småbarnsalderen med min lille familie og virkelig skape trygge Og forutsigbare rammer for alle sammen, også det 2 barnet som er høyst velkommen om et par år ❤️ Med tanke på hus og alt. samtidig ser jeg ikke et problem med å få et barn til, det ordner seg jo. Men Vi ser at å vente har større fordeler enn å kjøre på på dette tidspunktet. Selv om eggstokkene skriker 😉 Anonymkode: 0f896...b19
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #15 Skrevet 25. oktober 2019 Takk for alle svar 😊 nå fikk jeg noe å tenke på... ❣️ Anonymkode: ce329...c31
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #16 Skrevet 25. oktober 2019 Men jeg tror kanskje dere misforstår meg litt. Jeg tenker ikke å studere med en liten baby, men å starte studiene når yngste er 1 år og kan gå i bhg... Anonymkode: ce329...c31
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #17 Skrevet 25. oktober 2019 På 24.10.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev: Vi har et stabilt og trygt forhold 😊 ser den med foreldrepenger, men da må jeg jo også begynne i jobb med etter 7 mnd bare. Sånn sett føler jeg at det er mer fleksibelt å studere, pluss at ungene får korte dager i bhg Anonymkode: ce329...c31 Du kan velge 80 % dekningsgrad og være hjemme til babyen er 9 mnd., og gjerne forlenge med ferie slik at babyen er 10 mnd. før pappaen starter sin perm. Engangsstønad er ca. 80 000 kr, og for meg utgjør foreldrepenger 725 000 kr, så det er ganske stor forskjell! Da har jeg også råd til ulønnet permisjon, dersom jeg skulle ønske det. Både jeg og mannen jobbet redusert første året i barnehagen, så han fikk veldig korte dager. Så jeg ville ikke vært i tvil. Anonymkode: 7b9bc...23c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #18 Skrevet 27. oktober 2019 På 25.10.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev: Hahahahahaha neida ett barn er det samme som to tette. Null problem. Bare sett i gang du. 🙈 Anonymkode: f6624...d8a Det er vel ikke nødvendig å være så spydig? Til TS: Hva tenker du å studere? Er det et krevende studie med mye obligatorisk oppmøte og praksis, eller kan du gjøre mye hjemme? Dersom sistnevnte tror jeg faktisk jeg ville valgt å få nr. 2 først og så starte studiene når barnet begynner i barnehage. Som student som kan legge opp dagene selv kan du være veldig fleksibel i oppstarten for yngstemann, og det er jo en stor fordel. Alternativet er vel å starte som nyutdannet i ny jobb midt i barnehageoppstarten. Det vil være en mer krevende hverdag enn de fleste studier. Anonymkode: fb576...a65 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #19 Skrevet 27. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke nødvendig å være så spydig? Til TS: Hva tenker du å studere? Er det et krevende studie med mye obligatorisk oppmøte og praksis, eller kan du gjøre mye hjemme? Dersom sistnevnte tror jeg faktisk jeg ville valgt å få nr. 2 først og så starte studiene når barnet begynner i barnehage. Som student som kan legge opp dagene selv kan du være veldig fleksibel i oppstarten for yngstemann, og det er jo en stor fordel. Alternativet er vel å starte som nyutdannet i ny jobb midt i barnehageoppstarten. Det vil være en mer krevende hverdag enn de fleste studier. Anonymkode: fb576...a65 Jo ts fremstår som veldig uerfaren. Hun vil ha et barn til så det andre barnet har noen å leke med. Altså alle vet at søsken ikke er lekekamerater fra fødsel. Det vil derfor ikke bli enklere med to tette når man studerer. Er vel noe alle forstår. Anonymkode: f6624...d8a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #20 Skrevet 27. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo ts fremstår som veldig uerfaren. Hun vil ha et barn til så det andre barnet har noen å leke med. Altså alle vet at søsken ikke er lekekamerater fra fødsel. Det vil derfor ikke bli enklere med to tette når man studerer. Er vel noe alle forstår. Anonymkode: f6624...d8a Din erfaring er vel ikke alle sin. Jeg har to tette og synes det er mindre krevende enn da jeg bare hadde ett barn. Anonymkode: a8b6f...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå