Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg kom til å fabulera litt over detta.

Når vart graviditetstestar eigentlig vanlige? Min mor sa at når ho vart gravid med meg på 80-talet var det ingen graviditetstestar til salgs, ho hadde fått det konstantert via familielegen at ho var gravid. Men endå lenger tilbake i tid, kva gjorde folk då? F.eks rundt 1800 talet, merka folk først graviditeten når baby byrja sparka? Eller magen vart stort nok til at man fatta mistanke?

Noken som er god på kvinnehistorie?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fattet mistanke da mensen uteble. Også kunne de regne en ca termin utifra manglende menstruasjon. 

Anonymkode: a9c81...977

• Liker 14
Skrevet

Folk hadde mensen på 1800-tallet også ;) De holdt rede på syklusen sin og visste det om de ble forsinket. Det er jo som regel første tegn. 

Graviditetstester til hjemmebruk TROR jeg kom på apotekene på -80-tallet en gang. 

• Liker 8
Skrevet

Mensen, symptomer som kvalme, voksende mage og til slutt spark

Anonymkode: 310d5...958

• Liker 2
Skrevet

Mensen forsvant. Ellers ømme bryst, dårlig form, kvinner kjenner jo igjen symptomer på andre kvinner ofte også. 

Anonymkode: 7c758...096

• Liker 6
Skrevet

I 1350 tisset de på hvete, på 20 tallet injisert de blodet fra kvinnen inn i kaniner frosker og mus. Det har alltid finnes graviditetstester. 

Anonymkode: a8526...f9f

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet de tisset på eller injiserte tiss i enkelte padder eller frosker også en periode, da HCG-nivået gjorde at det aktuelle amfibiet skiftet kjønn.

Skrevet
1 minutt siden, Minya skrev:

Jeg vet de tisset på eller injiserte tiss i enkelte padder eller frosker også en periode, da HCG-nivået gjorde at det aktuelle amfibiet skiftet kjønn.

Å faen er det sant? Kvalmt...

Anonymkode: 7c758...096

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I 1350 tisset de på hvete, på 20 tallet injisert de blodet fra kvinnen inn i kaniner frosker og mus. Det har alltid finnes graviditetstester. 

Åå spennande XD

Skifter hvete farge om man tisser på den med Hcg?

Korleis hjalp det å sprøyte blod inn i frosk eigentlig? Hørtest rart ut.

Skrevet
1 minutt siden, Minya said:

Oi...

Skrevet
2 minutter siden, mammahjarte skrev:

Åå spennande XD

Skifter hvete farge om man tisser på den med Hcg?

Korleis hjalp det å sprøyte blod inn i frosk eigentlig? Hørtest rart ut.

Mente at de sprøytet tiss inn, ikke blod. I mus gjorde det at musa fikk løpetid om dama var gravid fordi hormonene påvirket hormonene til musa. Noe sånt. 

Skrevet
11 minutter siden, Ullvott skrev:

Folk hadde mensen på 1800-tallet også ;) De holdt rede på syklusen sin og visste det om de ble forsinket. Det er jo som regel første tegn. 

Graviditetstester til hjemmebruk TROR jeg kom på apotekene på -80-tallet en gang. 

Jeg kjøpte graviditetstest på apoteket da jeg var gravid med førstemann i 1990 i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk min første i 1998, da fantes det graviditetstester men de var skitdyre og kunne bare brukes etter at mensen skulle ha kommet. Ingen testing for moro skyld da, nei. Alle ventet på mensen, og kom den ikke kjøpte man tester :)

Min mor gikk til legen da mensen var noen uker forsinket. Hun ble fortalt at termin var i begynnelsen av juli, og jeg er født i slutten av august! Ganske sikkert at legen rett og slett bommet med en måned. Men når jeg leser tråder der trådstarter er helt hysterisk fordi det er noen dagers forskjell på UL- og menstermin, sender jeg moren min en tanke og gratulerer henne med å ikke ha gått bananas i ventetiden.

Anonymkode: 6c61c...3cb

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, asterix skrev:

Jeg kjøpte graviditetstest på apoteket da jeg var gravid med førstemann i 1990 i hvert fall.

1989 her!

Skrevet
6 minutter siden, Pås skrev:

1989 her!

Var det et slikt lite «kjemisett» med reagensrør og speilstativ og det hele, slik den jeg brukte i 1990?

Skrevet
1 minutt siden, asterix skrev:

Var det et slikt lite «kjemisett» med reagensrør og speilstativ og det hele, slik den jeg brukte i 1990?

Nei? Såvidt jeg husker var det en stics dyppet i urinprøven... altså tisset i en kopp, og sticksen oppi koppen tre minutter elns? Husker jeg feil? 😂

Skrevet

De første ultralydapparatene kom til Norge rundt 1970, men ble ikke utbredt før slutten av 70-tallet. Screening (altså rutinemessige ultralydsundersøkelser av alle gravide) ble innført på noen få sykehus i 1981.

Jeg er født i 1978, og var den første babyen som ble undersøkt ved vårt sykehus. Jeg har ultralydbildet som ble tatt, det ser ut som en tåkesky. Umulig å se at det skal være en baby!

En gammel dame jeg snakket med, kunne fortelle at hun ikke visste at hun skulle ha tvillinger før ETTER at den første var født. "Oj, det kommer visst en til her!" Det må ha vært på 40-tallet eller noe.

• Liker 6
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Pås skrev:

Nei? Såvidt jeg husker var det en stics dyppet i urinprøven... altså tisset i en kopp, og sticksen oppi koppen tre minutter elns? Husker jeg feil? 😂

Det var sikkert kommet de du husker også, men jeg brukte en sånn en:

https://clickamericana.com/topics/health-medicine/early-home-pregnancy-tests-1978-1985

Altså som den det står om først.

Endret av asterix
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...