Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi føler vi har lest oss grønn. Vi prøver å få barn. 

Min mens er uregelmessig og derfor vanskelig å vite når jeg har eggløsning. Vi bruker ikke prevensjon. 

Føler på noen av gravidsymptomene, men jeg trenger råd. 

Jeg vet at dette er ulik fra person til person og graviditet til graviditet. Likevel håper jeg noen har noen råd om hvordan det er lettest å bli gravid. 

Jeg har tatt en del graviditetstester, men dem har vært negative til nå. Siste tatt forrige uke. 

Jeg tror vi har snakket og planlagt et barn så lenge nå at det kanskje er utålmodigheten som prater, men om noen har erfaring vil jeg gjerne høre. Jeg kan gjerne få tips og råd om hvordan bli gravid, graviditeten og den første tiden etter fødsel. 

Jeg har hørt litt med helsesøster, men føler hun har litt for generelle svar. Vet ikke helt hva jeg lurer på heller, men skriv gjerne all deres erfaring, også hvor lang tid det tok før dere vart gravide

Takk! 

Anonymkode: 0a3c5...be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å bli gravid må du ha sex, mer avansert er det ikke 😉

Har du prøvd å finne eggløsning med tester eller temping? Anbefaler å begynne med det. Hvis du har veldig uregelmessig syklus kan det være lurt å ta en tur til gynekolog for å se hvordan det står til. Lykke til. 

Anonymkode: bfd6f...c6e

• Liker 2
Skrevet

Først må du finne ut om og når du har eggløsning, så har du sex rundt den tiden og håper på det beste. Jeg ville gått til gynekolog for å få svar på spørsmål, der får du svarene du trenger 😊

Anonymkode: 6be1c...80b

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Last ned en app (for eksempel iGlow), og kjøp pakker med eggløsningstester så du får oversikt. Selges rimeligere på f.eks billigetester.no enn på apotek.

Skrevet

Alt dere har nemt har vi prøvd/prøver vi nå. Gynekolog og helsesøster syns jeg gir for generelle svar. Altså svar som jeg lett kan google meg fram til. 

Jeg tror jeg heller er ute etter personlige erfaringer og tips og råd som hjalp dere! 

Likevel takk for tipsa :)

Skrevet

I hvilken sammenheng snakker du med helsesøster om dette? Har du barn fra før som følges opp? Eller er du så ung at du går på helsestasjon? 

Jeg har god erfaring med gynekolog for å få gode råd, hvis du føler det blir for generelt så be om konkrete råd. For meg var det el tester som måtte til, jeg har selv uregelmessige sykluser pga pcos.

Anonymkode: 9c55e...5eb

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken sammenheng snakker du med helsesøster om dette? Har du barn fra før som følges opp? Eller er du så ung at du går på helsestasjon? 

Jeg har god erfaring med gynekolog for å få gode råd, hvis du føler det blir for generelt så be om konkrete råd. For meg var det el tester som måtte til, jeg har selv uregelmessige sykluser pga pcos.

Anonymkode: 9c55e...5eb

Nei, har ingen barn. Dette er vår første. 

Jeg snakker med helsesøster ikke fordi jeg er ung, men fordi helsesøsteren som har fulgt meg igjennom ungdomsårene og jeg har god kjemi og derfor liker jeg å snakke med henne. 

Når jeg har snakket med gynekolog så får jeg svar som "oftest", "med dem fleste" og "det varierer". Dette er uavhengig av hvor konkret mitt spørmål er. Alt dette forstår jeg, men vil høre deres erfaringer sånn at jeg lærer mer. Vil ha personlige erfaring om hva, hvordan og når, istedenfor det jeg lett kan søke opp. Jeg vet at kroppen reagerer ulikt, og at alle graviditeter er individuelle. Likevel tror jeg at man kan lære av hverandre. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å bli gravid må du ha sex, mer avansert er det ikke 😉

Har du prøvd å finne eggløsning med tester eller temping? Anbefaler å begynne med det. Hvis du har veldig uregelmessig syklus kan det være lurt å ta en tur til gynekolog for å se hvordan det står til. Lykke til. 

Alt står bra til hos meg. Det er desverre mer avansert enn å ha sex. Derfor jeg vil ha svar om erfaringer. 

Har prøvd eggløsningstest ett par ganger, men har ikke klaffet likevel. Temping fungerer ikke da jeg har en varierende men lav temp. 

Takk for svar likevel :)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ingen barn. Dette er vår første. 

Jeg snakker med helsesøster ikke fordi jeg er ung, men fordi helsesøsteren som har fulgt meg igjennom ungdomsårene og jeg har god kjemi og derfor liker jeg å snakke med henne. 

Når jeg har snakket med gynekolog så får jeg svar som "oftest", "med dem fleste" og "det varierer". Dette er uavhengig av hvor konkret mitt spørmål er. Alt dette forstår jeg, men vil høre deres erfaringer sånn at jeg lærer mer. Vil ha personlige erfaring om hva, hvordan og når, istedenfor det jeg lett kan søke opp. Jeg vet at kroppen reagerer ulikt, og at alle graviditeter er individuelle. Likevel tror jeg at man kan lære av hverandre. 

Spesielt, hvor gammel er du egentlig?

Kom med noen konkrete spørsmål, så vil det være lettere å svare deg. Hvis du er like diffus når du spør gynekolog, er det ikke rart at du ikke får bedre svar. 

• Liker 5
Skrevet

Du må slappe av... Ikke tenk på barn. Ha masse sex og tenk at det kun er for nytelse. Ikke tenk på eggløsning, så bam! Blitt gravid hver gang jeg slapper av uten prevensjon, aldri i stress.. 

Anonymkode: ab4a8...736

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må slappe av... Ikke tenk på barn. Ha masse sex og tenk at det kun er for nytelse. Ikke tenk på eggløsning, så bam! Blitt gravid hver gang jeg slapper av uten prevensjon, aldri i stress.. 

Anonymkode: ab4a8...736

Stresser ikke. Vil bare lære mer om det med tanke på hva jeg kanskje kan forvente, og hva andre har lært og erfart. Vi har mye sex, men man blir jo kanskje fanget i en forventningsboble når man har planlagt så lenge. 

Sånn generelt til alle som leser: håper ingen av dere som leser dette tenker at jeg er ung og dum. Jeg er ung, men ikke for ung og dette er nøye planlagt og nøye vurdert :) vi har også begge utdanning med fast jobb og økonomi samt leilighet :)

Skrevet

Jeg tviler på at du vil få gullkorn her som du ikke kan finne andre steder.

At du har uregelmessig syklus tyder vel på at det er "noe". Har du PCOS? For kvinner med PCOS og andre som har uregelmessige sykluser hjelper det i mange tilfeller med legemiddelet Letrozol. Lavkarbo-mat skal også være bra, og å gå ned i vekt om du er overvektig.

Og så kan du jo ta blodprøver for å se om alt virker ok. Jeg fikk verdier på AMH, FSH, Progesteron, Østaridol og LH. De sjekket også stoffskiftet mitt. I tillegg vil en UL vise follikler, om du har cyster, og ellers om ting ser bra ut. Og mannen kan jo teste sine svømmere.  

Endelig er det mange "alternative" tips, du kan jo google hostesaft, bidronninggele, Wild Yam, menskopp, glidemiddel for å bli gravid, grapefrukt, ananas, og sikkert mere til. Og så vil du finne at det hjelper for noen, men ikke alle.

Anonymkode: ab9d0...f66

• Liker 2
Skrevet

Ha mye sex. Siden du ikke vet når du har eggløsning burde du ha sex annenhver dag ca tror jeg. Om du sliter med fedme kan det være avgjørende å gå ned i vekt (slik var det for min svigersøster). Hold deg aktiv og spis sunt. 

Tar det over et år å prøve burde du dra til gynekolog og se om du faktisk får eggløsning. Da burde også mannen din ta en sjekk av sitt utstyr. 

Anonymkode: 3af20...969

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2019 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Spesielt, hvor gammel er du egentlig?

Kom med noen konkrete spørsmål, så vil det være lettere å svare deg. Hvis du er like diffus når du spør gynekolog, er det ikke rart at du ikke får bedre svar. 

24.

Jeg er da virkelig ikke diffus. Jeg vil høre deres erfaringer og stille spørsmål til det. 

Når jeg snakker med gynekolog om ting å forvente osv så er det mye "som oftest er det slik" osv. 

Jeg skjønner at gynekolog ikke kan svare annerledes, men er mer ute etter deres erfaringer, så kan jeg spørre dere om det er noe jeg lurer på om deres svar. 

Skrevet
På 25.10.2019 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Ha mye sex. Siden du ikke vet når du har eggløsning burde du ha sex annenhver dag ca tror jeg. Om du sliter med fedme kan det være avgjørende å gå ned i vekt (slik var det for min svigersøster). Hold deg aktiv og spis sunt. 

Tar det over et år å prøve burde du dra til gynekolog og se om du faktisk får eggløsning. Da burde også mannen din ta en sjekk av sitt utstyr. 

Er veldig aktiv og spiser bare sunt. Kan forekomme i helger at jeg ikke trener og eter godteri. Er heller ikke plaget av fedme. 

Det er snart gått 3 måneder, men om det tar så lang tid så skal vi gjøre det. Takk for tipset. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

24.

Jeg er da virkelig ikke diffus. Jeg vil høre deres erfaringer og stille spørsmål til det. 

Når jeg snakker med gynekolog om ting å forvente osv så er det mye "som oftest er det slik" osv. 

Jeg skjønner at gynekolog ikke kan svare annerledes, men er mer ute etter deres erfaringer, så kan jeg spørre dere om det er noe jeg lurer på om deres svar. 

Hvilke erfaringer er det du spesifikt mener? 

Jeg ble gravid ved å finne ut når eggløsning var og hadde masse sex i den perioden. Dessverre ikke noe mer hokus pokus enn det. Hvis det ikke er noe «galt» med deg, så gjelder vel samme konseptet? 

Anonymkode: dae8a...20a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

24.

Ikke bry deg om sånne tullete kommentarer Ts. Enkelte folk her inne får det bedre med seg selv ved å slenge med leppa på et anonymt forum. Du skal synke lavt for å slenge dritt på et forum, i det virkelige liv har de det nok ikke så godt med seg selv. 

Så over til det du spør om: 

det er dessverre ingen snarveier en kan ta for å oppnå graviditet, men et godt tips er å starte med å finne ut av om du har eggløsning. Dette kan du gjøre ved f.eks temping med termometer. Se i IKM skravletråden her inne, der er det mange erfarne kvinner som temper. Mulig de kan gi deg litt veiledning 😊

Du kan også kjøpe eggløsningstester, men en eggløsningstest gir ikke et svar på om du har hatt eggløsning, men at kroppen prøver på det. 

Evt. Få utredning hos privat gynekolog og/eller undersøke mannens spermkvalitet. Lykke til ta, her må det være rom for å spørre om alt. Så bare ignorer AB bfd6f c6e du😊

Anonymkode: d0c67...87e

• Liker 2
Skrevet

Slik var det for meg:

Jeg hadde regelmessige sykluser. Vi hadde tenkt å ha sex hver 2. til 3. dag fra syklusdag 9 til 16. I realiteten ble det til at vi hadde sex dag 10 og 13. Vi ble gravide allerede første prøveperioden. Jeg merket symptomene allerede før jeg kunne ta graviditetstest. Symptomene var ekstrem trøtthet, og at området rundt brystvortene ble større. Og så kom det smerter og stikk i underliv, korsrygg, lysken, rumpe og ned i beina. 

Det endte med medisinsk spontanabort i uke 11: En missed abortion oppdaget på privat ultralyd.

Så gikk det et par måneder, og syklusen min ble lenger enn den har vært før. Vi prøvde ikke første måneden. 2. måned hadde vi sex på dag 13. Ble ikke gravid. Sjekket meg hos legen. Alt så normalt ut. Legen og jeg regnet oss frem til at eggløsningen min sannsynligvis hadde vært rundt dag 21.

3. måneden hadde vi sex på syklusdag 13 og 17. Da ble jeg gravid igjen. Foreløpig står alt tilsynelatende bra til. Samme symptomer som sist.

Masse lykke til! 

Anonymkode: 9672e...d78

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig aktiv og spiser bare sunt. Kan forekomme i helger at jeg ikke trener og eter godteri. Er heller ikke plaget av fedme. 

Det er snart gått 3 måneder, men om det tar så lang tid så skal vi gjøre det. Takk for tipset. 

Åja! men da kan du slappe av en god stund til! Tar ofte et år med prøving og feiling først. Jeg hadde to spontanaborter før den satt. Ofte merker man ikke spontanaborten fordi det skjer så tidlig at det virker som vanlig mens. :) 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om sånne tullete kommentarer Ts. Enkelte folk her inne får det bedre med seg selv ved å slenge med leppa på et anonymt forum. Du skal synke lavt for å slenge dritt på et forum, i det virkelige liv har de det nok ikke så godt med seg selv. 

Så over til det du spør om: 

det er dessverre ingen snarveier en kan ta for å oppnå graviditet, men et godt tips er å starte med å finne ut av om du har eggløsning. Dette kan du gjøre ved f.eks temping med termometer. Se i IKM skravletråden her inne, der er det mange erfarne kvinner som temper. Mulig de kan gi deg litt veiledning 😊

Du kan også kjøpe eggløsningstester, men en eggløsningstest gir ikke et svar på om du har hatt eggløsning, men at kroppen prøver på det. 

Evt. Få utredning hos privat gynekolog og/eller undersøke mannens spermkvalitet. Lykke til ta, her må det være rom for å spørre om alt. Så bare ignorer AB bfd6f c6e du😊

Anonymkode: d0c67...87e

Unnskyld meg, du er ikke lite frekk. Jeg har kommet med akkurat samme tips som deg. Dessuten er det bedre at ts kommer med ordentlige spørsmål, da vil det være lettere å komme med svar. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...