Gå til innhold

Sen tannfelling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min yngste sønn på snart 8 år har kun mista 2 melketenner nede i munnen. De andre tennene oppe osv. sitter fremdeles helt fast. Er det normalt å miste tennene så sent? Alle de andre i klassen hans har mista mange tenner, både oppe og nede.

Vet dere om noen andre som har mista melketennene så sent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var godt over 7 år før jeg mistet begge fortenner i overmunnen samme dag. Kanskje jeg var nesten 8.

Har du pratet med tannlegen?

Hilsen Trille

Gjest gebi S
Skrevet

Det er store forskjeller på sånt, og det er en del arvelighet inne i bildet. I min familie, på farssiden, mistet alle tenner seint. Det finnes også noen som av ulike grunner ikke feller tenner "normalt". Jeg synes du bør høre med tannlegen, men dette er sikkert ikke unormalt:)

Skrevet

jeg mistet ikke den siste tannen før jeg var 12 (13, men den måtte trekkes fordi tannen under kom feil sted). Tror det er normalt at man ikke mister tenner før man er 8-9. Hvis du er urolig så ta en prat med tannlegen. Har alltid hørt at man har sterkere tenner når man mister dem sent, men vet ikke om det er sant...

Gjest Mayamor
Skrevet

Min gutt mistet ikke sin første melketann før etter fylte 7år.

Ikke noe kjekt da lærer hadde en egen plakat med klassens samlede mistede tenner... :-?

Nå er han 8,5 år og har kun mistet 6 tenner.

Men tannlegen sier at han har sterke tenner og null hull.

Så vi tar det med ro. :Nikke:

Mayamor

Skrevet

sønnen min var 7 år i går og har bare mistet 2 tenner nede i munnen! De andre sitter bom fast ennå.

Mange i klassen hans er jo nesten tannløse og noen ikke så det er nok stor forskjell. :wink:

Skrevet

Vet det er ganske vanlig at noen feller tenner sent. Men er ikke det en fordel da? De nye tennene skal jo være der resten av livet, hvis melketennene sitter en stund til kan han jo "slite" på de litt til. :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Nevøen min mistet ikke sin første tann før han var 8-9 år... Og det var sent. De hadde en samtale med tannlegen der de fikk sjekka at der faktisk var tenner under som skulle komme frem, for det kan vist skje at der ikke er et ekstra sett tenner i enkelte tilfeller... Uansett tror jeg ikke du trenger å bekymmre deg så veldig enda. Og om du gjør det likevel, kan du jo få en time hos tannlegen! :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Min blir åtte i sommer og har mista fire. Men jeg vet mange femåringer som har mista sju-åtte.

Her er det store individuelle forskjeller. Dess lengre det går, dess bedre er det for de blivende tennene, som da ikke kommer før ungene er så store at de virkelig klarer å pusse selv.........

• 6 år senere...
Gjest Jente 14
Skrevet

Jeg er 14 år og mangler fortsatt å miste 14 tenner. Jeg var også sent ute, men tannlegen min sa at jo sener du mister tennene, jo sterkere tenner har du! Så jeg håper det stemmer! :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...