AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Vet ikke om jeg poster på riktig sted, men jeg lurer genuint på en ting. Samtidig som jeg har mine tanker om det... Det har seg slik at min samboer var hjemmeskolert fram til ungdomsskolen ca, alle søskna var det. De startet på vanlig skole på samme tid så noen var mer hjemmeskolert enn andre, den eneste som slapp (og vil si den mest normale av de) var minsten. Samboeren min sliter med angst og depresjon (og tidligere alkoholproblemer i kombi med mye undertrykt sinne og følelser), storebroren har nesten INGEN venner og fikk vel aldri ordentlig kontakt med noen (han er utrolig innesluttet og sier svært lite, selv til sin egen familie) og tredjemann på hjemmeskolering er totalt avhengig av pcen og driver litt på med "hobby" rusing, vil ikke si han er helt stabil. Nå sier ikke jeg at det er derfor de er som de er, men av og til lurer jeg litt på om de ikke klarer å takle livet fordi de bare har vært hjemme (eneste vennen de hadde var naboen). De kommer også fra en veldig kristen familie og jeg tror mye av grunnen til at de valgte hjemmeskolering var pga. religionen man ble lært på vanlig skole var feil i forhold til det de mente, samtidig som det var for lite fokus på det. Jeg har en liten mistanke om at dette religions "presset" kan ha ødelagt litt for spesielt min samboer, han sliter med det å ikke leve nok under gud osv. Jeg og min "ikke kristne" tankegang sier til samboer: "hvorfor kan du ikke leve for deg selv", men det er nærmest fornærmende sagt av meg og jeg kan umulig forstå.. Jeg har tenkt mye på dette, og lurer på hva andre tenker om dette med hjemmeskolering av barn og hva dere mener om så mye religion. Det kan jo umulig være bra med for mye religion? Man får jo ikke sjansen til å velge veien selv når det blir innbanket fra dag 1 hvordan alt ble til? Blir det ikke et kjempe press å leve under gud som samboer føler på? Er egentlig hjemmeskolering gunstig når det kommer til stykket? Det er i hvert fall en av hundre filosofiske spørsmål jeg har. Gjerne diskuter, jeg er utrolig nysgjerrig på hva dere mener. Har dere erfaringer, opplevd det selv?, hørt historien, eller lignende som jeg har "opplevd"? Anonymkode: c40c7...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå