Gå til innhold

Potetretter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at Bama har en potetkampanje på gang med en rekke potetoppskrifter, og det er jeg så glad for! Synes det er synd at poteten har fått så dårlig rykte på seg, hovedsakelig på grunn av karbohydrater. Det er en ekte norsk matvare, så kortreist og miljøvennlig som man kan få det, kan brukes på uendelig mange måter til uendelig mange retter av veganere og alle andre (som ikke går på noen lavkarbodiett), er billig og veldig god!

Skal lage potetcurry til middag i dag: https://www.bama.no/oppskrifter/potetcurry-med-rode-linser/

Har DU en fantastisk potetrett eller måte å tilberede poteter på som du kan anbefale?

Anonymkode: 522eb...4d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker poteter! Til kjøtt pleier jeg noen ganger å ovnsbake potetbåter.

Forvarm ovnen til 200°C. Jeg beregner 3-4 poteter pr person (man spiser mer enn vanlig når de er så gode).

Jeg skreller ikke potetene, men ovnsbaker dem med skallet på. Del hver potet i fire båter, tøm en klunk olivenolje i bunnen av en bolle. Alle potetbåtene oppi der, neven brukes til å vende og rullere potetene rundt i oljen så de er godt dekket av olje. Så plasseres de ut på alu.folie som dekker en bakeplate. Bruk ønsket krydder på dem (jeg bruker hvitløkspepper, synes det blir så utrolig godt). 

Stekes en halvtimes tid i ovnen. 

Jeg spiser mer enn dobbelt så mye poteter til maten når de er tilberedt på denne måten, sammenlignet med ordinære kokte poteter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har DU en fantastisk potetrett eller måte å tilberede poteter på som du kan anbefale?

Ekte sørlandskomper servert med meierismør og iskald melk.

Anonymkode: efefe...51d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde potetlomper.

Samosa og pakora med krydret potetfyll

Potetlapper (vet ikke om det har noe annet navn. Røra består bare av revet rå potet og egg)

"Hamburger" - Bruker Veganmisjonens oppskrift: http://www.veganmisjonen.com/2015/11/oppskrift-saftig-potetburger.html

Har du kokte poteter til overs kan du bruke dem i vaffel- eller pannekakerøre, det blir veldig godt

Anonymkode: 8f3b8...688

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Østerriksk hhv. tysk potetsalat (lages med olje i stedet for majones/krem)
  • Tyrkisk potetsalat
  • Potetstappe hhv. mos 
  • Potetbrød/-rundstykker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget potetstappe (helst litt tynn) med biter av wienerpølse i :jepp: Masse agurk ved siden av :spise:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag potetmos med ca en spiseskje fløte eller melk. Ha i baconbiter. Sett den kjølig ca 30 min, og lag kaker av mosen. Så vender du dem i to egg du har vispet sammen, pluss strøkavring(kan sløyfes) Gratiner ned ost noen minutter i stekeovnen.

Eller rasp opp flere rå poteter, press ut væske og tilsett litt potetmel og bacon. Stekes i stekepanne og serveres med rømme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange digge forslag! Får vann i munnen og craving etter potet klokka åtte om morran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...