Gå til innhold

Ønsker tips til gode bøker å lese for 1.klassingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1.klassing som er veldig glad i å bli lest for, og som også begynner å like å lese litt selv.

Nå har vi lest så mye Detektivbyrå nr 2 at det snart rabler for meg 😉

Vil derfor ha tips til andre gode bøker å lese. Gjerne fortsatt med litt bilder, men mest tekst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leser den første boka av Harry Potter nå. Der er det ingen bilder, men det er veldig populært. Ellers har vi lest den kjempestore fersken av Roald Dahl og andre RD bøker med stor suksess.

• Liker 2
Skrevet

Lindgren og Vestly sine bøker er jo gull!

Anonymkode: f9bee...a30

• Liker 3
Skrevet

Til høytlesing: 

Charlie og sjokoladefabrikken, men og andre bøker av Roald Dahl, som Dustene, Georgs magiske medisin, SVK (men kan være litt skummel)

Alle bøker om Reven og grisungen av Bjørn Rørvik.

Purriot-bøkene av Bjørn Rørvik. 

Otto er er neshorn. Frode og de andre skøyerne - begge av Ole Lund kirkegaard. 

Gutta i trehuset-serien.

Kaptein Supertruse-serien. 

Den første boka om Doktor Proktors prompepulver (de senere bøkene er mer avanserte)

Ronja Røverdatter.

Anonymkode: d65b7...030

• Liker 2
Skrevet

Verdens verste barn av David Walliams. Han har også mange andre fantastiske bøker. Men synes nok de er for bittelitt større barn enn førsteklassinger. 

Anonymkode: d65b7...030

• Liker 2
Skrevet

Så det ble foreslått Harry Potter her, og det er et supert forslag synes jeg! Vil tipse om at bøkene finnes i både illustrert og vanlig utgave hvis det er av interesse.

• Liker 4
Skrevet

Gutta i trehuset er veldig populært her. Leser også Albert Åberg og Flåklypa om dagen.

Anonymkode: f8b24...f83

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Semydfe skrev:

Har en 1.klassing som er veldig glad i å bli lest for, og som også begynner å like å lese litt selv.

Nå har vi lest så mye Detektivbyrå nr 2 at det snart rabler for meg 😉

Vil derfor ha tips til andre gode bøker å lese. Gjerne fortsatt med litt bilder, men mest tekst.

Gutt eller jente? Kan anbefale Charlie og sjokoladefabrikken om det er en gutt, og En pingles dagbok om det er en jente.

Anonymkode: cc410...a57

• Liker 1
Skrevet

Jeg driver og leser om reven og grisungen for en andre klasser om dagen. De elsker bøkene! 

Anonymkode: b680c...a88

• Liker 2
Skrevet

Mine førsteklassinger har elsket de samme bøkene som jeg elsket da jeg var liten, slik som Astrid Lindgren (feks Ronja røverdatter, Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte), Anne Cath. Vestly (feks Guro og mormor og de 8 ungene), Roald Dahl (feks Matilda, Charlie og sjokoladefabrikken, heksene, svk, danny og den store fasanjakten). 

Og av nyere bøker har detektivbyrå-bøker vært strålende. Og David Williams (spesielt verdens verste barn -den er med kortere historier). 

Anonymkode: bfb3a...674

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutt eller jente? Kan anbefale Charlie og sjokoladefabrikken om det er en gutt, og En pingles dagbok om det er en jente.

I all verden,  hvorfor har du anbefalt de bøkene til ulike kjønn?

Anonymkode: bfb3a...674

• Liker 11
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 for noe tåpelig å si! Det finnes ikke «guttebøker» og «jentebøker»!

Anonymkode: f9bee...a30

• Liker 7
Skrevet

Jeg holder på å lese "Georgs magiske medisin" for min førsteklassing 

• Liker 2
Skrevet

Hva med for eksempel Politi av Jo Nesbø? Eller kanskje Skyggerom av Jan Erik Fjell?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med for eksempel Politi av Jo Nesbø? Eller kanskje Skyggerom av Jan Erik Fjell?

Er du helt sinnssyk, eller?! Man leser ikke blodige kriminalromaner for et lite barn på 6 år!

Anonymkode: c0f9b...8fe

Skrevet

Hundemannen-serien falt helt i smak her. Reven og grisen, Harry Potter (de første bøkene) og ikke minst LasseMajas detektivbyrå er også knall. 👍

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du helt sinnssyk, eller?! Man leser ikke blodige kriminalromaner for et lite barn på 6 år!

Anonymkode: c0f9b...8fe

Tror du virkelig det var et seriøst forslag?

Skrevet

Det kommer nok mye an på barnet - mange av bøkene nevnt her syntes guttene her ikke noe om. Men smaken er jo som baken da :)

Brødrene Bæsj og verdens mektigste hentesveis, syntes både voksne og guttene var morsom.
Kong Kortbukse, har også såpass store bokstaver/lite tekst per side at de gjerne leste litt selv også.

Dinosaurdalen - en serie, gøyale også om en ikke er opptatt av dinosauer.
Rampete Robin - en serie.
Krise-Kristine - en serie.
Nifse Nella, nok en serie, Unni Lindell og Fredrik Skavlan.
Monster Maud - er nok mest markedsført mot jenter (dessverre).

De jeg kommer på nå :) Men generelt sett, så oppdaget vi at det er kommet ut mange nyere bøker/serier myntet på både barn og yngre barn. Snok litt rundt på biblioteket - jeg foretrekker å logge meg inn på nett og søke i databasen hjemmefra. Nettsiden foreslår da liknende bøker, som var en kjapp møte å finne nye ideer tips. 

Anonymkode: 1d928...e08

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Vi har lest en del av det som foreslås her, mens andre av forslagene var ukjente for meg.

Har ikke lest Harry Potter bøkene selv, og trodde kanskje det ble litt for skummelt.. men ser jo flere nevner det. Kanskje jeg skulle lett etter de illustrerte bøkene.

Skrevet
56 minutter siden, Semydfe skrev:

Tusen takk for mange gode tips!

Vi har lest en del av det som foreslås her, mens andre av forslagene var ukjente for meg.

Har ikke lest Harry Potter bøkene selv, og trodde kanskje det ble litt for skummelt.. men ser jo flere nevner det. Kanskje jeg skulle lett etter de illustrerte bøkene.

Foretrekker de bøkene som ikke er illustrerte. De tre første bøkene er ikke for skumle. Vil ellers anbefale Roald Dahl, Heksene.

Anonymkode: cf983...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...