Gå til innhold

Barn og studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Vi har ei jente som snart fyller 3 år på nyåret. Jeg sliter med å finne jobb som er relevant for utdanningen min (ikke yrkesrelatert og gammel utdanning), så det eneste fornuftige for å få fast jobb og stabil økonomi er å utdanne meg. Mannen min jobber og synes det er en god idé at jeg tar et studium. 

Det jeg lurer på er da hverdagen generelt. Er det noen her som har studert eller studerer og har barn? Hvordan har barnet deres det? Er det lange dager eller får dere til litt kortere dager en gang i blant? 

Anonymkode: 6ddac...03b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor intelligent du er målt mot kompleksiteten til studiet. Og hvor mye du kan studere hjemme. Er du veldig intelligent er det easy peasy, da er studiene mest som en ferie. Da er det 10% studietid og masse tid til deg selv og barn og familie. Men hvis du er mindre intelligent kan det nok bli slitsomt. 

Anonymkode: d3734...0c5

Skrevet

Studerte med to barn. De gikk i barnehage, også studerte jeg frem til 16ish, noen ganger tidligere. Tok det som en jobb, egentlig.

Anonymkode: 1bd1c...cc8

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo Ann på hva du skal studere. Mitt studium har ingen obligatoriske forelesninger så jeg legger opp dagene som jeg vil. 

Anonymkode: 1ba2a...cd0

Skrevet

Kommer an på hvilket studie det er. 

Anonymkode: d3a6b...911

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo Ann på hva du skal studere. Mitt studium har ingen obligatoriske forelesninger så jeg legger opp dagene som jeg vil. 

Anonymkode: 1ba2a...cd0

Er nok en del obligatorisk, men er vel sjeldent studier etter 16?

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studerte med to barn. De gikk i barnehage, også studerte jeg frem til 16ish, noen ganger tidligere. Tok det som en jobb, egentlig.

Ok, så fulle dager. Det blir jo som en jobb :) hvordan gikk det generelt med barna? 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor intelligent du er målt mot kompleksiteten til studiet. Og hvor mye du kan studere hjemme. Er du veldig intelligent er det easy peasy, da er studiene mest som en ferie. Da er det 10% studietid og masse tid til deg selv og barn og familie. Men hvis du er mindre intelligent kan det nok bli slitsomt. 

Anonymkode: d3734...0c5

Godt poeng. Nå har jeg jo studert tidligere, så vet jo litt hvordan det hele fungerer. Men er kanskje litt rusten, så trenger nok å komme i gang før det blir bra. Er jeg interessert nok så går det ganske så fint :)

Skrevet

Så lenge deet er snakk om å studere mens barnet er i barnehagealder/skolealder, så er det ikke noe problem.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så fulle dager. Det blir jo som en jobb :) hvordan gikk det generelt med barna? 

Godt poeng. Nå har jeg jo studert tidligere, så vet jo litt hvordan det hele fungerer. Men er kanskje litt rusten, så trenger nok å komme i gang før det blir bra. Er jeg interessert nok så går det ganske så fint :)

Hva mener du med hvordan det gikk med barna? Jeg tok undervisningen og selvstudiene på dagen. Var strukturert hele semesterene, så trengte ikke lange dager før eksamen. Om jeg ikke hadde studert hadde jeg jo jobbet, så for barna så ble det bare mer fleksibelt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte juss ved siden å ha barn. Det gikk helt fint. Tok det som en jobb, og var på universitetet 08-16 uansett om jeg hadde forelesning eller ikke. Ble noen sene kvelder innimellom, særlig da jeg skrev masteren, men det gikk helt fint. 

Anonymkode: f264a...498

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt studie hadde, særlig enkelte år, undervisning fra 8-16, så skulle man lese i tillegg. Noen dager var det også opplegg som gikk til over 16. Enkelte yrker med praksis krever og at du er med på kvelds- og nattevakter. 

Anonymkode: e64b0...35e

Skrevet

Jeg var alenemor og studerte. Leste fra 08.00 til 15.30-16.00 og leste igjen fra 18.00-22.00. Men jeg gikk på nettstudier. Det var egentlig behagelig da jeg styrte dagene mine selv. Noen ganger tok jeg fri tidligere og hentet ungen i barnehagen eller tok langhelg på hytta 😊

Anonymkode: ef47e...797

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med hvordan det gikk med barna? Jeg tok undervisningen og selvstudiene på dagen. Var strukturert hele semesterene, så trengte ikke lange dager før eksamen. Om jeg ikke hadde studert hadde jeg jo jobbet, så for barna så ble det bare mer fleksibelt. 

Det var det jeg lurte på:) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte juss ved siden å ha barn. Det gikk helt fint. Tok det som en jobb, og var på universitetet 08-16 uansett om jeg hadde forelesning eller ikke. Ble noen sene kvelder innimellom, særlig da jeg skrev masteren, men det gikk helt fint. 

Anonymkode: f264a...498

Skrev du masteren hjemme for det meste da? 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var alenemor og studerte. Leste fra 08.00 til 15.30-16.00 og leste igjen fra 18.00-22.00. Men jeg gikk på nettstudier. Det var egentlig behagelig da jeg styrte dagene mine selv. Noen ganger tok jeg fri tidligere og hentet ungen i barnehagen eller tok langhelg på hytta 😊

Høres avslappende ut, kan jeg spørre hva du studerte? 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt studie hadde, særlig enkelte år, undervisning fra 8-16, så skulle man lese i tillegg. Noen dager var det også opplegg som gikk til over 16. Enkelte yrker med praksis krever og at du er med på kvelds- og nattevakter. 

Anonymkode: e64b0...35e

Sånn er det jo. Man må bare prøve å få det til :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres avslappende ut, kan jeg spørre hva du studerte? 

Jeg studerte økad på BI 😊

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte økad på BI 😊

Økonomi og administrasjon? 

Jeg hadde ikke klart å studere hjemme 😂 hadde begynt med alt annet, rydding, vasking. Det er godt gjort, creds til deg 😍

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du påstår du leste 12 timer om dagen? Yeah right. Å sitte på lesesalen er ikke det samme som å lese.

Anonymkode: 1ff01...af6

Skrevet

Jeg tar en mastergrad innenfor et krevende område. Har to barn under 6 år. Bruker tid tilsvarende en 50 % jobb og resten av tiden på familien. Er fornøyd med C på eksamen. 

Skrevet

Det kommer nok veldig an på deg, hvilket studie du velger, hvor effektiv du er til å lese, hvordan undervisningen er lagt opp og ellers hvor strukturert du er i hverdagen. Da jeg gikk sykepleie for noen år siden var det en del i klassen med barn. Av de jeg ble best kjent med så var det en god del variasjon i hvordan de synes det var å studere med barn.

Hun ene synes det var veldig tøft og stressende og at hun hele tiden satt med følelsen av å verken få tid til barnet eller studiene, selv om det var det eneste hun brukte tid på. Praksisperiodene var også ikke alltid så lett å få tilrettelagt med hensyn til barna.

Hun andre hadde en helt annen opplevelse, jobbet nesten bare mens hun var på skolen, jobbet deltid ved siden av og følte likevel at hun hadde mye tid til overs til barna og det meste annet hun hadde lyst til å gjøre. Hun opplevde det som mye bedre/lettere å studere enn å være i jobb. 

Men begge kom seg gjennom studiet og har faste jobber i tilnærmet stilling i dag 🙂Har dessverre ingen personlig erfaring å dele, men tenker det er greit å få frem at selv akkurat samme studiet på same skole kan oppleves helt ulikt til tross for at man har ganske likt utgangspunkt.

Anonymkode: f3a03...85c

• Liker 1
Skrevet

Skulle forresten stå tilnærmet full stilling*, kan være greit å få med alt, hehe. 

Anonymkode: f3a03...85c

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du påstår du leste 12 timer om dagen? Yeah right. Å sitte på lesesalen er ikke det samme som å lese.

Anonymkode: 1ff01...af6

Den så jeg ikke komme. Jo, jeg gjorde det. Hadde fri i helgene og noen ganger tok jeg langhelg eller tidligere fri, men ikke så ofte. Jeg satt hjemme å studerte. 50 min studering, 5-10 min pause. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...