Gå til innhold

Skal studere igjen men hva? - vil ha høy lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja - det er kynisk og velge karriere etter lønn, men jeg har innsett at jeg bare må gjøre det. Jeg er 28 år per nå og utdannet og jobber som kokk, men det betaler rett og slett for dårlig enda jeg ikke har en dårlig lønnsavtale for mitt fag å være. Jeg trenger å kunne forsørge familien min. 

Jeg vil studere igjen - gjerne over flere år, men helst ett studie som er over nett så jeg slipper flytte fra familien og gjerne på kveldstid så det kan kombineres med jobben min. Jeg orker ikke tanken på studielån feks. Nok med huslån og billån.

Sleng ut noen forslag til hva jeg kan studere og hva jeg kan jobbe som dersom jeg har det studie. Jobber som er  bra betalt. :)

får sikkert shitstorm nå siden jeg vil tjene gode penger men det får jeg bare tåle

Anonymkode: 80206...a23

• Liker 1
Skrevet

Hva definerer du som godt betalt? Mulige utdanner er front-end development på nordoff eller en desentralisert ingeniørutdanning. Spesielt it utdanninger er det store muligheter for å ta på kveldstid,  men de fleste er av typen hvor du er nødt til å bli flink for å tjene bra, du får ikke automatisk godt lønnet jobb ved fullført utdanning.

Skrevet

Du bør sjekke den nærmeste høyskolen/universitet nær deg og se hva de har. Det er ikke fryktelig mye du kan studere via nett som gir høy lønn. Ingeniør innen IT da, nettstudier via NTNU. Ellers så er det samlingsstudier innen sykepleie og vernepleie tror VID  har det. 

Anonymkode: 017cb...d77

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Lily_88 skrev:

Daytrader / aksjemegling?

Den tiden er forbi gitt :ler: 

Det var frem til slutten på 90-tallet.

Anonymkode: 81bd4...2b7

• Liker 2
Skrevet

Hva er god lønn? Den flinkeste mest arbeidssomme kokken jeg kjenner tjener 500 000. Tar utgangspunkt i at du vil tjene mer enn det. 

Av nettstudier kan du finne noe innen forretningsutvikling/markedsføringsledelse/it. Det er viktig at du tar IT-fag og digitalisering om dette skal bære frukter. Da kan du jobbe med gründervirksomhet, starte firmaer og selge dem når de blir lønnsom, og tilby digitale tjenester frem til pengene kommer inn.

Hvis du vil ha en godt betalt fast stilling så er det ingeniørfag + ledelse som gjelder. Jeg vet ikke om det er mulig å ta en bachelorgrad i f.eks dataingeniør + 2-årig master i digital ledelse på nett, men det er en god kombinasjon. Hvis du f.eks starter som fullstack utvikler og jobber mot jobb som løsningsarkitekt og produkteier så kan du tjene godt. 

Norge har dårlig utvalg når det kommer til nettstudier. Utvalget er litt bedre når det kommer til samlingsbaserte studier, men du må ta fri fra jobb og betale reise og opphold selv.

Jeg vil også påpeke at om du kan få studielån så ta imot. Sett pengene på konto, og bare bruk av dem hvis det er krise. Når du er ferdig så spytt de inn i billånet. Renta er mye lavere enn på et billån, og lånet slettes om du går bort. 

Anonymkode: f58c7...571

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet

Kanskje eiendomsmegling? Har inntrykk av at det er mye penger å tjene i den bransjen, i all fall.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den tiden er forbi gitt :ler: 

Det var frem til slutten på 90-tallet.

Anonymkode: 81bd4...2b7

Eeeeh, yrket består ennå, og det er mulig å tjene en del hvis man har nok volum og egenskapene/kunnskapen som skal til. Det er flere jeg kjenner som lever fint fulltid som daytrader, men felles for dem alle er at de er relativt dyktige. Du kan ikke komme som menigmann og forvente å sette inn 50K og tro man blir rik over natta. 

Anonymkode: 8424a...d8f

Skrevet

Kiropraktor/kirurg/fysioterapaut/pilot.

Anonymkode: c4a41...64c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kiropraktor/kirurg/fysioterapaut/pilot.

Anonymkode: c4a41...64c

Nettstudier/kveldskurs? Hvor?

Anonymkode: 7dd40...6bb

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye vil du tjene, da? Hvilke karakterer og fag har du fra videregående? 

Ellers er det som regel vanskelig å få høy lønn med minimal innsats. 

Anonymkode: 54015...422

Skrevet

bedriftsøkonomi? regnskap? lønn og personal? men it er kanskje tryggest(kan høres sånn ut)

Anonymkode: a00c2...0e8

Skrevet

Bli lege. Du får høy lønn og masse damer.

Anonymkode: de1ad...4e9

Skrevet

Det meste går på prioritering. Få utdannelser gir så høy lønn at det er verdt det. 

Anonymkode: eedec...44e

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eeeeh, yrket består ennå, og det er mulig å tjene en del hvis man har nok volum og egenskapene/kunnskapen som skal til. Det er flere jeg kjenner som lever fint fulltid som daytrader, men felles for dem alle er at de er relativt dyktige. Du kan ikke komme som menigmann og forvente å sette inn 50K og tro man blir rik over natta. 

Anonymkode: 8424a...d8f

Så en eller annen dum fjott som har arvet titalls millioner tjener på daytrading og dette er noe du anbefaler en som i HI skriver at de må slutte som kokk pga dårlig betalt? Hva tror du sannsynligheten er for at vedkommende har mange millioner å bruke på trading?

Anonymkode: 91fea...b02

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bli lege. Du får høy lønn og masse damer.

Anonymkode: de1ad...4e9

Hvor har du det fra? Leger har vel ikke så veldig draget? De tjener ikke så mye unntatt i USA.

• Liker 5
Skrevet

Hva med lærer innen kokkeyrket ? Ikke sikker på lønn, men du vil ha grei lønn og en del ferie dom du da kan velge å jobbe i.

Anonymkode: 6962f...a3f

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste går på prioritering. Få utdannelser gir så høy lønn at det er verdt det. 

Anonymkode: eedec...44e

Kanskje ikke i Norge men man kan emigrere og få en bedre jobb i utlandet. 

Skrevet
1 time siden, Scarlet Witch skrev:

Kanskje eiendomsmegling? Har inntrykk av at det er mye penger å tjene i den bransjen, i all fall.

Mye for de få, flinke og de etablerte. Starter du å studere eiendomsmegling i dag skal du være glad om du får jobb når du er ferdig. 

Anonymkode: 10655...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...