Gå til innhold

Media og opplysning om etnisitet og bakgrunn.

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys
Skrevet

For en stund siden diskuterte vi Manshaus og medienes store behov for å skrive med store bokstaver overalt at det var en etnisk norsk mann som hadde begått ugjerningen. På tirsdag var det igjen en etnisk norsk mann som hadde begått en ugjerning.

I helgen derimot så var det unge i alderen 16-30 år, som er norske statsborgere, som har begått ugjerninger. 
Da diskusjonen gikk om Manshaus var det mange som mente at media ikke var så upartisk at de kun skrev etnisitet dersom det var en etnisk norsk mann som hadde gjort noe, vel, nå har vi vel egentlig beviset?

https://www.dagbladet.no/nyheter/oslos-politimester-kan-ikke-vite-landbakgrunn-pa-grunn-av-personvernet/71741217

Sitat

Jan Bøhler frykter at manglende informasjon og åpenhet fra politiets side kan føre til en skummel utvikling.

- Jeg mener manglende informasjon er det som skaper negative stemninger i befolkningen. Når folk føler at ting blir skjult og dyttet under teppet, det er da det blir negative stemninger. Man blir sinna når man ikke får vite, ikke når man får vite hva som er fakta. Vi trenger å vite for å jobbe konstruktivt og godt med dette.

Og for en gangs skyld er jeg enig med Jan Bøhler. Det blir "negativ stemning" av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Problemene blir ikke borte selv om man stikker hodet i sanden. Norge blir mer og mer likt Sverige. Det er en trist utvikling.

Endret av BrukerErHeltAnonym
  • Liker 4
Skrevet

Det er media og politiet som prøver å rosemale virkeligheten og skjule at det er minoritetsgutter i tenårene det er snakk om eller voksne menn med minoritetsbakgrunn. Det er nokså politisk bestemt at man skal skjule sannheten for at folket ikke danner seg en informert mening om tingenes tilstand. En gang i blant kommer det statistisk informasjon som er ikke pk, men det får så bare være. Som f.eks. at ikke-vestlige innvandrere er mye mer kriminelle enn vestlige eller norske personer.

• Liker 6
Gjest Sirkelen
Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Det er media og politiet som prøver å rosemale virkeligheten og skjule at det er minoritetsgutter i tenårene det er snakk om eller voksne menn med minoritetsbakgrunn. Det er nokså politisk bestemt at man skal skjule sannheten for at folket ikke danner seg en informert mening om tingenes tilstand. En gang i blant kommer det statistisk informasjon som er ikke pk, men det får så bare være. Som f.eks. at ikke-vestlige innvandrere er mye mer kriminelle enn vestlige eller norske personer.

Denne tilsløringen av sannheten er ofte så åpenlys at det rett og slett blir for dumt. Tror de det er Per, Pål og Espen Askeladd som selger hasj på gatehjørner, raner gamle damer og begår overfallsvoldtekter?

Vi vet jo innerst inne hvem «the usual suspects» er. Når en nyhetssak forteller om «svensker» som tar seg inn i Danmark for å sprenge offentlige bygg i lufta (nylig sak!) så skjønner du jo hvilket spill media driver med. Disse er like svenske som jeg er kineser.

Skrevet (endret)
On 10/24/2019 at 11:49 AM, Rosetelys said:

For en stund siden diskuterte vi Manshaus og medienes store behov for å skrive med store bokstaver overalt at det var en etnisk norsk mann som hadde begått ugjerningen. På tirsdag var det igjen en etnisk norsk mann som hadde begått en ugjerning.

I helgen derimot så var det unge i alderen 16-30 år, som er norske statsborgere, som har begått ugjerninger. 
Da diskusjonen gikk om Manshaus var det mange som mente at media ikke var så upartisk at de kun skrev etnisitet dersom det var en etnisk norsk mann som hadde gjort noe, vel, nå har vi vel egentlig beviset?

https://www.dagbladet.no/nyheter/oslos-politimester-kan-ikke-vite-landbakgrunn-pa-grunn-av-personvernet/71741217

Og for en gangs skyld er jeg enig med Jan Bøhler. Det blir "negativ stemning" av dette.

Jeg er ikke enig i det hele tatt at media skåner utlendinger. Jeg ser ofte at mitt hjemland blir nevnt eller den verdensdelen jeg er fra, type "gjerningsmannen var (etnisitet)". Når en jente ble knivstukket på Kiwi butikken, artikkelen nevnte 14 ganger at mannen var russer. Det var ikke ordene "han" eller "gjerningsmann" som ble brukt, bare "russeren".

Endret av Fiskegrateng
Gjest Rosetelys
Skrevet
3 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg er ikke enig i det hele tatt at media skåner utlendinger. Jeg ser ofte at mitt hjemland blir nevnt eller den verdensdelen jeg er fra, type "gjerningsmannen var (etnisitet)". Når en jente ble knivstukket på Kiwi butikken, artikkelen nevnte 14 ganger at mannen var russer. Det var ikke ordene "han" eller "gjerningsmann" som ble brukt, bare "russeren".

Det står ingenting om etnisitet i de artiklene. Det står at det er en "russer" eller så står det "russisk statsborger". Som vi alle vet er ikke dette ensbetydende med etnisitet.

Skrevet
6 minutter siden, Rosetelys said:

Det står ingenting om etnisitet i de artiklene. Det står at det er en "russer" eller så står det "russisk statsborger". Som vi alle vet er ikke dette ensbetydende med etnisitet.

Kan du forklare det?Hvordan å kalle noen en russer betyr "det står ingenting om etnisitet"?

Gjest Rosetelys
Skrevet
3 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Kan du forklare det?Hvordan å kalle noen en russer betyr "det står ingenting om etnisitet"?

Det opplyser ikke om etnisitet. Kun statsborgerskap. 
Akkurat som her: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/QoKwG8/danmark-vil-innfoere-grensekontroll-mot-sverige

Sitat

To svenske menn på 22 og 23 år ble pågrepet uken etter eksplosjonen, og sitter nå varetektsfengslet i Danmark. Politiets teori er at eksplosjonen ble utført av kriminelle som reiste over grensen fra Sverige.

https://www.aftenposten.no/verden/i/wP5xQM/dr-danmark-innfoerer-grensekontroll-mot-sverige

https://www.expressen.se/kvallsposten/forslaget-danmark-infor-granskontroll-fran-sverige/

Og her:

https://www.nrk.no/norge/politimesteren-i-oslo-positiv-til-forslag-om-a-fengsle-unge-lovbrytere-1.14750789

Sitat

Oslo-politiet opplyser at de mistenkte er mellom 16 og 30 år gamle. De fleste er norske statsborgere, sier Gangås.

Statsborgerskap sier ingenting om etnisitet.

Skrevet
1 minutt siden, Rosetelys said:

Argumenterer du at siden det stod en russer og ikke en etnisk russer betyr det at media ikke opplyste om etnisitet?Hva med når det står f.eks to polakker/en litauisk mann osv., mener du at media lar vare å opplyse om etnisitet, fordi det står to polakker og ikke to etniske polakker?

Gjest Rosetelys
Skrevet
42 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Argumenterer du at siden det stod en russer og ikke en etnisk russer betyr det at media ikke opplyste om etnisitet?Hva med når det står f.eks to polakker/en litauisk mann osv., mener du at media lar vare å opplyse om etnisitet, fordi det står to polakker og ikke to etniske polakker?

Så lenge de bare opplyser om statsborgerskap kan man ikke være sikker på etnisitet, nei.

Nok et eksempel https://www.aftenposten.no/verden/i/bKPGzv/norsk-kvinne-doemt-til-livstid-for-folkemord-i-rwanda

Her skriver de riktignok at hun er fra Rwanda lenger ned, men likevel omtales hun som norsk og overskriften antyder at det er en nordmann som er dømt for folkemord.

Skrevet
3 minutter siden, Rosetelys said:

Så lenge de bare opplyser om statsborgerskap kan man ikke være sikker på etnisitet, nei.

Nok et eksempel https://www.aftenposten.no/verden/i/bKPGzv/norsk-kvinne-doemt-til-livstid-for-folkemord-i-rwanda

Her skriver de riktignok at hun er fra Rwanda lenger ned, men likevel omtales hun som norsk og overskriften antyder at det er en nordmann som er dømt for folkemord.

Det er kanskje et tilfelle i Norge, Sverige og andre vestlige land som hadde stor innvandring fra andre verdens deler. Da svensk ikke alltid betyr etnisk svensk. Men mener du virkelig at når det står to polakker/to rumenere osv.  uten ordet "etniske" foran blir nordmenn usikre om det handler om etniske polakker eller ikke?Selvfølgelig alle forstår.

Gjest Rosetelys
Skrevet
1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Det er kanskje et tilfelle i Norge, Sverige og andre vestlige land som hadde stor innvandring fra andre verdens deler. Da svensk ikke alltid betyr etnisk svensk. Men mener du virkelig at når det står to polakker/to rumenere osv.  uten ordet "etniske" foran blir nordmenn usikre om det handler om etniske polakker eller ikke?Selvfølgelig alle forstår.

For de landene er det nok mest sannsynlig riktig at etnisitet stemmer overens med statsborgerskap.

Skrevet
12 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Litt forskjell på Russland og Polen/Litauen. De to sistnevnte landene har en lang mer homogen befolkning (selv om det er mange etniske russere der også, forsåvidt). Den jevne nordmannen i gata vil høre "russer" eller russisk statsborger, og tenke på en hvit, europeisk russer. Jeg vil, uten å ha ytterligere belegg for det, at de to terrorforsøkene av "russiske statsborgere" i Norge de siste årene, mest trolig er begått av tsjetsjenere.

Når det gjelder diskusjonene forøvrig, er jeg helt enig med Bøhler om problemet. Sånn det har blitt nå, så er det tre koder man kan lese ut fra opplysninger fra politiet og media:

1. "Etnisk norsk mann" = Nordmann

2. "Norsk statsborger" = Innvandrer som har fått norsk statsborgerskap, eller barn av noen som har innvandret til Norge. Opplyses det om at vedkommende er norsk statsborger, men ikke nevner etnisitet er det liten tvil om at vedkommende ikke er "etnisk norsk".

3. "Asylsøker/innvandrer" = Resterende innvandrere, som enten ikke har fått norsk statsborgerskap av diverse grunner, eller som er her ulovlig.

Ellers de også ganske kjappe med å opplyse om nasjonalitet dersom vedkommende kommer fra andre europeiske land, som for eksempel Polen, Litauen eller Sverige. Sistnevte land kan selvfølgelig ha en tvist som likner på den norske. "Etnisk svensk mann" eller "svensk statsborger".

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
På 24.10.2019 den 11.49, Rosetelys skrev:

Absolutt en vedvarende uggen «negativ stemning» i kongeriket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...