AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg prøver absolutt ikke å rakke ned på noen som gjør dette, jeg er bare nysgjerrig. Er dette noe folk gjør hver gang det er besøk med flere venner i samme hus? Gir dere vertsgaver til bestevennen? Jeg har aldri opplevd dette i egen gjeng eller hørt om andre vennegjenger som gjør det, så jeg er veldig nysgjerrig på når man gjør sånt. Gjengen min har vært venner i cirka 10 år, vi er en god miks av kvinner, menn og diverse nasjonaliteter. Ingen av oss tar med noe med mindre det er avtalt at man skal bidra til en buffet (enten mat eller penger så verten kan handle) og vi tar alltid med egen drikke. Ellers er det ikke gaver med mindre noen føler for å ta med til bursdagsfester. Det føles liksom veldig "pyntet og fancy" for meg når folk tar med vertinne/vertgaver og siden vi aldri har gjort det selv har det egentlig aldri falt meg inn at det er noe man gjør. Trodde sånt var for mer pyntede middager hos nye bekjentskaper/fremmede eller noe forventet når det er jobb-relatert. Men så pleier vi som regel å spise ved stuebordet og spille masse tv/brettspill og har en generelt avslappet tone blant oss. Overnatting på sofaer og "hjem nummer 2, 3 og 4" er ganske "in" hos oss 😂 [Flere bor spredt over Norge så blir ofte helgeovernattinger for de som kommer langveisfra hos vertene] PS: dette betyr selvfølgelig ikke at vi ikke kan tilpasse oss utenfor egen vennegjeng, bare at vi har en avslappet og komfortabel tone blant gjengen. Vi deler også alkohol oss i mellom siden folk pleier å ta med VELDIG mye så en person får ikke drukket opp alt, og det er som regel planen på sånne samlinger Blir mye lyd og kos, haha. Så ja, jeg hører gjerne på innspill og hvordan det fungerer hos andre vennegjenger. Er det mer pyntet og strengt? Mer avslappet, "hjem nummer 2" eller et sted i midten? Anonymkode: e328e...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg tar med en vin, blomsterbukett eller liknende innimellom, kommer an på settingen og hvor ofte personen har invitert den siste tiden. Har ikke noe å si om det er bestevenn eller "vanlig" venninne. De fleste i gjengen gjør det sånn. Som regel har vi veldig casual middager eller sitter bare i sofaeen med et par glass vin. Det trenger ikke være så fancy, holder i massevis med en blomsterbukett fra Kiwi liksom. Anonymkode: 39927...55f 2
solmåneogstjerner Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Slitsomt. Den mest ekstreme varianten jeg har vært borti var når det plutselig ble vanlig å ta med gave når man var invitert til barseltreff. En inviterer til lunch og at babyene kan kikke på hverandre på gulvet, og folk begynner å ta med fancy gaver pakket i cellofan. Typisk servietter og stearinlys, eller blomster. Må dette til for å kunne møtes? Dette tok så av at jeg orket det ikke. Jeg tar gjerne med en flaske vin om jeg blir invitert til middag. Kanskje en gave til om det er bursdag f eks. Forventer ingenting av andre. 2
Krating Daeng Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg mobber kona for dette med vertinnegave. Personlig kan jeg til nød ta med noen pils eller en flaske vin dersom det er noe som gjentatte ganger stiller hjemmet sitt til disposisjon. 1
Ymra Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg synes det er veldig koselig med vertinnegaver, og har stort sett alltid med meg et eller annet. Stort sett en blomst eller en vinflaske, kanskje en pose chips om det ikke er en middag. For meg som bor i en stor by handler nok dette om at det nettopp ofte er en middag når jeg først er gjemme hos noen. Veldig mye sosialisering skjer gjennom å ta en kaffe eller øl ute, så da blir det kanskje med en gang litt mer spesielt når man besøker hverandre. Ikke at jeg gjør det hver gang det er snakk om en kaffekopp eller kveldsmat hos bestevenninnen altså... Og jeg mener heller ikke at dette må ta helt av... Men jeg gjør det også fordi jeg setter sånn pris på å få vertinbegaver fra andre - om det er en blomst eller en sjokoladeplate!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Har aldri med noe og foretrekker at ingen tar med noe til meg heller. Liker å by venner på noe når de kommer på besøk og det er hyggelig om de byr meg på noe når jeg kommer til dem. Dette med vertinnegave synes jeg er unødvendig styr. Spesielt når det kommer dithen hvor det forventes, for om man da ikke har med, så begynner den andre straks å lure på hvorfor. Anonymkode: 04c25...9a7 1
FluffyJuggernaut Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg tar med vertinne/verts gave når jeg skal på besøk til noen for første gang. Hva jeg tar med er som regel blomster, vin eller noe godt. F.eks ett vennepar av oss inviterer ofte på besøk, jeg tar ikke med gave hver gang, men liker å gi de en liten påskjønnelse av og til som en ekstra takk. Syns det er høflig å gi en liten gave når man blir invitert hjem til noen for første gang. Og om det er noen som nesten alltid tar på seg vertskapet, slik som vårt vennepar, så syns jeg er fint å gi de noe som takk av og til. Om det er en god flaske med vin eller cognac eller ta med en kake eller noe annet godt de kan kose seg med.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 17 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Slitsomt. Den mest ekstreme varianten jeg har vært borti var når det plutselig ble vanlig å ta med gave når man var invitert til barseltreff. En inviterer til lunch og at babyene kan kikke på hverandre på gulvet, og folk begynner å ta med fancy gaver pakket i cellofan. Typisk servietter og stearinlys, eller blomster. Må dette til for å kunne møtes? Dette tok så av at jeg orket det ikke. Folk burde gjøre det enklere for hverandre. Denne "gaveutvekslingen" gjør det bare formelt og kleint. Anonymkode: 04c25...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 4 timer siden, FluffyJuggernaut skrev: Jeg tar med vertinne/verts gave når jeg skal på besøk til noen for første gang. Hva jeg tar med er som regel blomster, vin eller noe godt. F.eks ett vennepar av oss inviterer ofte på besøk, jeg tar ikke med gave hver gang, men liker å gi de en liten påskjønnelse av og til som en ekstra takk. Syns det er høflig å gi en liten gave når man blir invitert hjem til noen for første gang. Og om det er noen som nesten alltid tar på seg vertskapet, slik som vårt vennepar, så syns jeg er fint å gi de noe som takk av og til. Om det er en god flaske med vin eller cognac eller ta med en kake eller noe annet godt de kan kose seg med. Samme her, vi spiser hos hverandre regelmessig. Så tar ikke med noe tåpelig gave. Anonymkode: cbbc4...712
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå