Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å gjøre det kort...

I 2017/2018 pusset jeg og min eks opp hele første etasje i huset vårt. Vi brukte et elektrikerfirma som hadde hatt flere oppdrag for eksens arbeidstaker, og som de var fornøyd med og vi ble fornøyd med. Eksen og jeg flyttet fra hverandre i fjor sommer, og jeg kjøpte en leilighet som måtte pusses opp. Jeg kontaktet samme elektrikerfirma, og fikk et muntlig tilbud på kr 50 000, som kort tid etter ble oppjustert til 60 000. 

I desember i fjor fikk jeg en foreløpig regning på 50 000, og betalte denne. Jeg hadde hele tiden en fast elektriker som utførte jobben hos meg, og ga beskjed til ham om at jeg kun har 10 000 igjen, og om han kunne holde øye med timene så jeg ikke gikk over. Han sa det var greit. På dette tidspunktet var det "bare" stikkontakter og strekke ledninger igjen. En stund etter minnet jeg ham på det igjen, da jeg syns det kunne virke som det begynte å bli litt mange timer. Det er greit, fikk jeg igjen beskjed om. Rett etter at denne elektrikeren avsluttet jobben hos meg, fikk jeg avsluttende regning - på 40 000!! :sjokkert: Jeg ble sjokkert, og ringte sjefen, som var den jeg hele tiden hadde hatt den overordnede kontakten med, og som også styrte det forrige prosjektet (hos eksen og meg). Han sa at en ansatt elektriker ikke kunne ha ansvar for å holde orden på en faktura, og at det var snakk om ganske mye jobb, jeg burde ha skjønt, og elektrikeren hadde sluttet. Samtalen gikk i hyggelig form, han skulle se nærmere på det og komme tilbake til meg. Månedene gikk, og jeg hørte ikke noe før for et par måneder siden, da jeg fikk en mail av ham hvor han ber meg ringe ham så vi kan ordne opp i regningen. Jeg svarte ham et par uker etter at vi må få til å snakkes, men det rant ut i sanden.

I går fikk jeg inkassovarsel...ikke bare på regningen min, men også på en mindre som tydeligvis tilhører "eksen og meg", datert i juni 18!

Hva er prosedyre nå? Jeg skjønner at jeg har vært treg her og burde tatt tak i ting, men mener det går begge veier. Jeg er totalt uinteressert i å betale en regning som er fire ganger høyere enn forventet, og mener jeg har gjort det jeg kan for å gi beskjed på forhånd om at jeg snart er tom for penger osv. 

Jeg vet det fins prosedyrer for å få en foreløpig stopp på inkassovarsel mens vi finner ut av det, men husker overhodet ingenting av det... :roll: Noen som kan hjelpe? Pliiiis!! :nigo: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sender en epost hvor du skriver at du bestrider kravet. Da har du stoppet det midlertidig. 

Anonymkode: f176f...dc6

• Liker 15
Skrevet

Er vel 10% man kan avvike avtalt pris.

Anonymkode: 2da8c...e31

• Liker 4
Skrevet

Har du noe som helst skriftlig? E-poster eller avtaler der det står sort på hvitt hva som ble avtalt? Har dere kontrakt?

Dersom sjefen sier at "det er ganske mye jobb og det burde du ha skjønt" så burde han ha et prisoverslag å henvise til. Å forvente at en vanlig person vet hva som er mye arbeid og lite arbeid er oppskriften på uoverstemmelser.
Du må si til han at dere hadde en muntlig avtale på 10.000,- og uten at det finnes en avtale noe annet sted så kommer du ikke til å godta fakturaen.

Anonymkode: 36c99...84d

• Liker 3
Skrevet

I slike tilfeller der kunden er en privat person står kunden sterkt. Dokumentasjonskravet til håndverker er strengt og det vet denne. 

Håndverkeren er den profesjonelle parten og det forventes at denne har rettledet kunden og inngått avtaler som kunden forstår og har gitt sitt aksept til. 

Så her er det egentlig bare å avvise hele fakturaen med bakgrunn i at den ikke er avtalt. Så får håndverkeren i neste runde utstede en faktura i henhold til det som er avtalt. 

Det som imidlertid er viktig er at du har klaget på fakturaen innenfor rimelig tid. Slik at ballen ligger hos håndverker. Og at du kan dokumentere dette. Hvis du har klaget på epost eller sms så er det greit. 

Har du tatt det på telefon så kan du ligge dårlig an. Da blir det ord mot ord. 

Anonymkode: 725ab...a8a

Skrevet

Aldri inngå avtale uten å få det skriftlig. Ellers blir det påstand mot påstand. Uansett jobb som skal gjøres hos meg skal jeg ha det skriftlig. Nå har jeg diverse elektriske ting som skal fikses og firmaet skal sende meg pris på det som skal gjøres. Og jeg sender mail tilbake med bekreftelse.  Da har jeg hvertfall noe og slå i bordet med hvis noe andre ting dukker opp som ikke var avtalt. 

Ved oppussing fikk jeg fast pris på maling av 2 rom og diverse ting som skulle fikses. Men vi ble og enige og at i papirene skulle det stå hvis noe uforutsett av det som er avtalt så vil det bli timepris og jeg får informasjon hvis så skulle skje. Heldigvis gikk alt etter planen 

Anonymkode: 8e058...22e

• Liker 3
Skrevet

Folk blir som regel ikke håndverkere fordi papir- og kontorarbeid er det de liker aller best å jobbe med. 

Nå gjelder saken i HI den eneste delen av håndverkerbransjen (elektro) som er delvis regulert opp mot de faglige kravene som netteier krever, det er derfor normalt et elektrikere har mer styring på prosjektene sine enn tømrere, rørleggere, malere osv.

Muntlige tilbud er, dessverre, noe som gjør at kunden ender opp med mye av risikoen. I saken i HI må kunden nå dokumentere hva som er 'gjengs pris' i markedet, enten i form av en takst eller innhenting av tilbud fra to-tre elektrikere. Er man ikke enige om sluttprisen er det gjengs pris i markedet som er riktig. Så vil elektrikeren måtte svare på hvorfor eventuelt gjengs pris ikke er dekkende i dette prosjektet.

Veien videre er i mange ulike retninger. Man har forbrukertvistutvalget, forliksrådet eller kanskje en eller annen klagenemd dersom elektriker er organisert i et forbund

Skrevet
8 timer siden, Apple- skrev:

Jeg skal prøve å gjøre det kort...

I 2017/2018 pusset jeg og min eks opp hele første etasje i huset vårt. Vi brukte et elektrikerfirma som hadde hatt flere oppdrag for eksens arbeidstaker, og som de var fornøyd med og vi ble fornøyd med. Eksen og jeg flyttet fra hverandre i fjor sommer, og jeg kjøpte en leilighet som måtte pusses opp. Jeg kontaktet samme elektrikerfirma, og fikk et muntlig tilbud på kr 50 000, som kort tid etter ble oppjustert til 60 000. 

I desember i fjor fikk jeg en foreløpig regning på 50 000, og betalte denne. Jeg hadde hele tiden en fast elektriker som utførte jobben hos meg, og ga beskjed til ham om at jeg kun har 10 000 igjen, og om han kunne holde øye med timene så jeg ikke gikk over. Han sa det var greit. På dette tidspunktet var det "bare" stikkontakter og strekke ledninger igjen. En stund etter minnet jeg ham på det igjen, da jeg syns det kunne virke som det begynte å bli litt mange timer. Det er greit, fikk jeg igjen beskjed om. Rett etter at denne elektrikeren avsluttet jobben hos meg, fikk jeg avsluttende regning - på 40 000!! :sjokkert: Jeg ble sjokkert, og ringte sjefen, som var den jeg hele tiden hadde hatt den overordnede kontakten med, og som også styrte det forrige prosjektet (hos eksen og meg). Han sa at en ansatt elektriker ikke kunne ha ansvar for å holde orden på en faktura, og at det var snakk om ganske mye jobb, jeg burde ha skjønt, og elektrikeren hadde sluttet. Samtalen gikk i hyggelig form, han skulle se nærmere på det og komme tilbake til meg. Månedene gikk, og jeg hørte ikke noe før for et par måneder siden, da jeg fikk en mail av ham hvor han ber meg ringe ham så vi kan ordne opp i regningen. Jeg svarte ham et par uker etter at vi må få til å snakkes, men det rant ut i sanden.

I går fikk jeg inkassovarsel...ikke bare på regningen min, men også på en mindre som tydeligvis tilhører "eksen og meg", datert i juni 18!

Hva er prosedyre nå? Jeg skjønner at jeg har vært treg her og burde tatt tak i ting, men mener det går begge veier. Jeg er totalt uinteressert i å betale en regning som er fire ganger høyere enn forventet, og mener jeg har gjort det jeg kan for å gi beskjed på forhånd om at jeg snart er tom for penger osv. 

Jeg vet det fins prosedyrer for å få en foreløpig stopp på inkassovarsel mens vi finner ut av det, men husker overhodet ingenting av det... :roll: Noen som kan hjelpe? Pliiiis!! :nigo: 

Her har du vært sum og naiv. 

Man ber om skriftlige pristilbud/fastpris på oppdrag av denne størrelsen. Muntlige avtaler er i utgangspunktet like bindende for begge parter som skriftlige avtale. Problemet med en muntlig avtale er at ingen av partene kan bevise hva som muntlig er avtalt. 

At du ber håndtverkeren stoppe å jobbe fordi pengene tar slutt, snart, er ikke noe håndverkeren kan forholde seg til, når han skal gjøre elektriske ting forsvarlig. Han kan heller ikke ta sjefsavgjørelser på hvordan han skal håndtere dette, det er oppdragsgivers ansvar/ -> ditt ansvar. 

Du får bestride fakturaen skriftlig, gå inn i inkassolovgivningen og avvente at du blir dratt inn i forliksrådet for å få en dom på hva du skal betale. Eller du får selv ta ut forliksklage.... men kommer saken videre uten at du gjør opp for deg eller besvarer sakens videre prosesser, så kan du vente deg en uteblivelsesdom, med utleggsforretning. 

Men du, er det ett slott du får gjort elektrisk arbeid på, med de prisene? 

Anonymkode: 425c5...ea1

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Apple- skrev:

Si at du ikke godtar fakturaen og si at du kun betaler det som var avtalt på forhånd, nemlig 60 000 kr.

Og da kan du faktisk avslutte saken, håndverkeren kommer ingen vei med dette. I verste fall, bruk penger på en advokat innen feltet. Du kommer garantert til å "vinne". 

Sitter i lignende situasjon, dog handler det om summer på over millionen. Er så slitsomt og tungt, har vært en forferdelig tid. Sånn skal det ikke være å bygge hus. 

Anonymkode: 3f72b...36f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at du ikke godtar fakturaen og si at du kun betaler det som var avtalt på forhånd, nemlig 60 000 kr.

Og da kan du faktisk avslutte saken, håndverkeren kommer ingen vei med dette. I verste fall, bruk penger på en advokat innen feltet. Du kommer garantert til å "vinne". 

Sitter i lignende situasjon, dog handler det om summer på over millionen. Er så slitsomt og tungt, har vært en forferdelig tid. Sånn skal det ikke være å bygge hus. 

Anonymkode: 3f72b...36f

For noe sludder. 

Her er det ikke bare lønninger, men materiell, kjøring og annet som faktureres. I tillegg har ts forsømt betalingen ved å iunngå å finne løsninger ved å ignorere saken. Altså vi enhver fornuftig bedrift legge til forsinkelsesrenter. Og som over anført, ta ut forliksklage. 

• Liker 1
Skrevet

Når du fikk den siste regningen på 40 000 kroner skulle du betalt inn de 10 000 kronene du mener var korrekt for deretter å bestride det resterende kravet skriftlig. Du har et dårligere utgangspunkt nå som du bare har unnlatt å gjøre noe som helst.

Anonymkode: 69722...352

Skrevet
På 24.10.2019 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Du sender en epost hvor du skriver at du bestrider kravet. Da har du stoppet det midlertidig. 

Anonymkode: f176f...dc6

Det er dessverre ikke så enkelt. Da hadde alle bare kastet det ut i luften og fått stoppet saker og ting, og sluppet unna alle krav. Man må ha en GYLDIG og GOD GRUNN som oppgis som årsak til at man bestrider kravet.

Skrevet
3 timer siden, Million skrev:

Det er dessverre ikke så enkelt. Da hadde alle bare kastet det ut i luften og fått stoppet saker og ting, og sluppet unna alle krav. Man må ha en GYLDIG og GOD GRUNN som oppgis som årsak til at man bestrider kravet.

Så enkelt kan det gjøres jo. Men saken stanser ikke for all evighet. Når et krav er bestridt, kan ikke firmaet fortsette med inkassosak, men må, om kravet ikke skal tapes, ta ut forliksklage. Forliksrådet er den laveste instans i domsstolsystemet vårt. En dom fra et forliksråd er like bindende som en dom i tingretten eller lagmannsretten og må angripes av begge parter på samme måte som dom fra andre rettsinstanser. 

Men jeg vil tro at ts her har en dårlig sak på grunn av passivitet. Firmaet har og dårlig tid for å kunne avbryte foreldelse av kravet så de vil nok ikke sitte på gjerdet og vente på ts stort lengre. 

Men igjen, hvilket stort slott ts har fått gjort elektrisk arbeid på det klør jeg meg i hodet av, fordi her er mye penger for elarbeid. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt kan det gjøres jo. Men saken stanser ikke for all evighet. Når et krav er bestridt, kan ikke firmaet fortsette med inkassosak, men må, om kravet ikke skal tapes, ta ut forliksklage. Forliksrådet er den laveste instans i domsstolsystemet vårt. En dom fra et forliksråd er like bindende som en dom i tingretten eller lagmannsretten og må angripes av begge parter på samme måte som dom fra andre rettsinstanser. 

Men jeg vil tro at ts her har en dårlig sak på grunn av passivitet. Firmaet har og dårlig tid for å kunne avbryte foreldelse av kravet så de vil nok ikke sitte på gjerdet og vente på ts stort lengre. 

Men igjen, hvilket stort slott ts har fått gjort elektrisk arbeid på det klør jeg meg i hodet av, fordi her er mye penger for elarbeid

Får ikke gjort veldig mye for 100 000 kr. Vi fikk fikset noen helt enkle ledninger og kontakter I kjelleren, 25000 kr. 

Skrevet
På 25.10.2019 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Men igjen, hvilket stort slott ts har fått gjort elektrisk arbeid på det klør jeg meg i hodet av, fordi her er mye penger for elarbeid. 

Eksempel

"

Kravet blir sett på hold

Dersom innvendingane dine ikkje er openberra grunnlause, blir kravet sett på som omtvista. Det kan då ikkje bli drive inn gjennom ordinær inkasso. Saka skal då bli sendt forliksrådet for rettsleg avgjerd."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...