Gå til innhold

Inngjerdet hage og hund. Hvordan unngå at uvedkommende klapper/forstyrrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet inn i nytt rekkehus. Hagen er inngjerdet og det er nettinggjerde mot en tur/gangvei. 

Hunden min takler de fleste, men kan være usikker på barn da han har hatt dårlige opplevelser (barn som har herjet med han, dratt hardt i ører/haler, løpt etter, hylt osv). Han kan derfor være fryktaggressiv dersom barn oppfører seg slik som jeg beskrev. Barn har det ofte for seg å rope etter hunden, lage "voffe"-lyder, løpe etter for å spørre om å klappe osv. 

Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Barn går daglig forbi oss mens hunden er løs i hagen. Har tenkt på å lage et tettere gjerde (i tre f.eks) eller å plante busker. Men jeg vil jo ikke det skal se ut som vi murer oss inne. 

Ellers har jeg lurt litt på å sette opp skilt, type "vær vennlig å ikke forstyrre hunden"/ "Vær så snill og ikke klapp meg" eller noe slikt? Har sett unger som har forsøkt å strekke seg over gjerdet. 

Råd anyone?

Anonymkode: 4360d...e87

Videoannonse
Annonse
Gjest LaptopPute
Skrevet

Jeg hadde tetta med tre og murt dere inne jeg altså. Er hunden din fryktagressiv mot barn så vil han faktisk bli verre for hver eneste dårlige opplevelse han får. Så her er det viktig med tiltak. Og jeg hadde hengt opp skilt med "hunden vokter" eller "hunden biter, ikke klapp meg". Det værste som skjer er at naboene ikke liker deg og synes du er uansvarlig som har en mulig aggressiv hund i den egen hage når deres så uskyldige og vidunderlige barn går forbi der og bare vil kose for det er jo bare sååå koselig.

Skrevet

Jeg hadde satt opp nytt gjerde og plantet busker. Men kan ikke si jeg har opplevd at barn som går forbi på død og liv skal bort til hunden. De fleste lærer vel hjemme at de ikke skal klappe fremmede hunder?

Anonymkode: 0a156...c46

Skrevet (endret)

Sett opp et skilt som foreslått lenger opp. "Ikke klapp meg, jeg kan bite!" og et bilde av en hund eller et hundehode. De fleste unger som absolutt skal klappe en hund, er av erfaring litt større barn som da har lært å lese, så skiltets innhold får de med seg.

Jeg har hund selv, og hun kan ikke fordra skrikende og masende unger, og trekker seg laaangt unna om de prøver å klappe henne. I en periode, når unger kom og spurte det evinnelige "Ååååå, kan vi få klappe den?" så pleide jeg å svare "Nei, for hun liker ikke barn". Men det svaret ga så forskrekkede og sårede små barnefjes at jeg endret det til "Nei, for hun liker dessverre ikke fremmede". Det aksepterer de greit.

Heng opp skilt er mitt råd, så er de informert.

PS! Jeg ville satt opp et tett gjerde også, så ser de ikke hunden ute så lett, og hunden er også skjermet mot en del han ellers ser (hunder i bånd f.eks)

Endret av Million
  • Liker 1
Gjest LaptopPute
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde satt opp nytt gjerde og plantet busker. Men kan ikke si jeg har opplevd at barn som går forbi på død og liv skal bort til hunden. De fleste lærer vel hjemme at de ikke skal klappe fremmede hunder?

Anonymkode: 0a156...c46

Nei, det er altfor mange foreldre som dessverre glemmer å lære barna sine slike vanlige ting.

Skrevet

Mur dere inne.

Anonymkode: 7a8ea...bef

Skrevet

Ville sikret bedre - bytta ut nettinggjerdet med plankegjerde. DERSOM det skulle skje et uhell,så er det overveiende sannsynlig at eier/du vil bli holdt ansvarlig,selv om det ev skyldes at hunden har bagasje fra tidligere eller andre plausible forklaringer. Sett i lys av hundeloven og håndhevingen av den så tenker jeg definitivt better safe than sorry på akkurat sånne ting.

Skrevet

I tillegg til gjerde og sikring, så ville jeg ikke latt hunden være ute i hagen alene. Barn kan være uberegnelige - noen er så små at de ikke kan lese skiltet, andre vil bøye seg ned for å forsøke å se beedre gjennom gjerdet, andre kan kaste ting over gjerdet, rope høyt osv.

For å forhindre dette så hadde jeg hver gang det passerte barn, gått bort til hunden og begynt å trene (gi godbiter når han ser på meg og når han ser på barna), samtidig som jeg da pratet med barna og forklarte dem at hunden var redd og hvordan de skulle gå frem.

Skrevet

image.png.41c381ab0c8575f571134d8d7aca0df4.png

Anonymkode: 986ce...f33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...