AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Hvis man eier en høne eller to, eller tre, og de har det veldig bra, er det uetisk å spise eggene i følge veganere? Jeg skjønner godt at man kan argumentere at høns i eggindustrien ikke har det bra, men hvis man har dem selv frittgående hjemme, så er jo livskvaliteten mye bedre, og eggene hadde ellers bare råtnet. Nå vet jeg ikke noe om hvordan norske høner har det på gårder og sånn, men i utlandet vet jeg at de kan være innesperret i trange bur og at de har det ganske kjipt. Anonymkode: d0a45...eaf 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Ellen DeGeneres var veganer i åtte år, men nå spiser hun egg fra høner hun kjenner. Anonymkode: d0a45...eaf 1
Sirah Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Hvorfor spiller det noen rolle hva man «er»? 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 32 minutter siden, Sirah skrev: Hvorfor spiller det noen rolle hva man «er»? Det er kanskje ikke så viktig. Men mentaliteten til veganere er ofte at hvis man får i seg animalske produkter så utnytter man et dyr, men egg er jo noe en høne ligger fra seg en gang om dagen. Hvis ikke vi spiser det, så bare råtner det. Anonymkode: d0a45...eaf 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg lurer på det samme. Spurte om det en gang her i en tråd på KG, men fikk så ørene flagret av et par veganere. Det var visst fy-fy uansett. Slemt å ta fra høna egget eller noe, som kunne blitt en kylling (det blir det jo ikke når man ikke har hane!) Anonymkode: abe40...72d 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg kjenner vegetarianere som spiser egenfisket fisk, dyr de selv har skutt på jakt osv., fordi dyra har hatt et godt, fritt liv frem mot dødstidspunktet. Anonymkode: 9b145...9a9 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg kjenner bare én hardcore veganer, som har vært det i åtte år. Han spiser også blåskjell, fordi de ikke har sentralnervesystem. Anonymkode: 8c393...57d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner vegetarianere som spiser egenfisket fisk, dyr de selv har skutt på jakt osv., fordi dyra har hatt et godt, fritt liv frem mot dødstidspunktet. Anonymkode: 9b145...9a9 Ok. De er altså da ikke vegetarianere Anonymkode: 2ad76...835 24
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2019 #9 Skrevet 24. oktober 2019 Veganer livsstil er en filosofi der en mener at dyr ikke skal benyttes av mennesker. Spiser man egg, bruker man dyr i sin matproduksjon, og helt uavhengig av om dyret blir utnyttet eller har et koselig liv, mener veganere at dette er i mot sin livsfilosofi. Vegetarianere som spiser selvskutte dyr er ikke vegetarianere. Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Det finnes mennesker som ikke ønsker å spise kjøtt fra regulær kjøttindustri, men som jakter og fisker og spiser det de selv har høstet på denne måten. De er ikke vegetarianere.
Little Diva Skrevet 24. oktober 2019 #10 Skrevet 24. oktober 2019 Må jo være enklere å ikke kalle seg veganer lenger.. spis så mye egg man har lyst på, og heller bare slette merkelappen man har satt på seg selv.. 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #11 Skrevet 24. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. De er altså da ikke vegetarianere Anonymkode: 2ad76...835 joda, politisk vegetarianer Anonymkode: 1e63f...2ac 2
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2019 #12 Skrevet 24. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: joda, politisk vegetarianer Anonymkode: 1e63f...2ac Nei, de er verken politisk eller fysisk veganer. De kaller seg for noe de ikke makter å være fordi de egentlig liker produkter produsert av dyr.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #13 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Nei, de er verken politisk eller fysisk veganer. De kaller seg for noe de ikke makter å være fordi de egentlig liker produkter produsert av dyr. De kaller seg vegetarianere ikke veganer Anonymkode: 9b145...9a9
exictence Skrevet 24. oktober 2019 #14 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg spiser for det meste plantebasert, og veldig veldig sjelden dyr. Spiser egg og litt oster og sjokolade. Er verken det ene eller det andre i matveien, kaller meg ingenting. Spiller vel ingen rolle at man "er"/kaller seg veganer/vegetarianer osv. 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Nei, de er verken politisk eller fysisk veganer. De kaller seg for noe de ikke makter å være fordi de egentlig liker produkter produsert av dyr. Hvorfor er det viktig å kalle seg noe? Skjønner at det er viktig å leve opp til det man kaller seg, når man først kaller seg noe. Men hvorfor er det viktig å kalle seg noe? Man er det man er, seg selv. 6
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2019 #15 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kaller seg vegetarianere ikke veganer Anonymkode: 9b145...9a9 Sorry: Ingen som spiser kjøtt er vegetarianere. Jeg har ingen tro på at det gir noe kred noe sted å kalle seg "politisk vegetarianer" fordi en liker det vegetarianske prinsipp men ikke gidder å leve etter det selv.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #16 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Sorry: Ingen som spiser kjøtt er vegetarianere. Jeg har ingen tro på at det gir noe kred noe sted å kalle seg "politisk vegetarianer" fordi en liker det vegetarianske prinsipp men ikke gidder å leve etter det selv. Det var ikke jeg som sa de het politisk vegetarianere. Jeg har i grunn ikke noe greie på det. Jeg spiser et normalt, norsk kosthold med brød, frukt, grønnsaker, kjøtt osv. Jeg bare skriver hva enkelte venner kaller seg og spiser siden det var relevant i denne tråden. Anonymkode: 9b145...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #17 Skrevet 24. oktober 2019 10 minutter siden, Blondie65 said: Nei, de er verken politisk eller fysisk veganer. De kaller seg for noe de ikke makter å være fordi de egentlig liker produkter produsert av dyr. Tror de lever godt med å kalle seg selv vegetarianere uansett. Dessuten liker de aller fleste vegetarianere animalske produkter. Hvor ofte er det egentlig man fisker/jakter sin egen mat i 2019 uansett? I praksis er de vegetarianere. Anonymkode: 1e63f...2ac 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2019 #18 Skrevet 24. oktober 2019 1 minutt siden, exictence skrev: Hvorfor er det viktig å kalle seg noe? Skjønner at det er viktig å leve opp til det man kaller seg, når man først kaller seg noe. Men hvorfor er det viktig å kalle seg noe? Man er det man er, seg selv. Det er ikke viktig hva du kaller deg. Men det er viktig med riktige betegnelser på ting. Hvis jeg inviterer deg til middag og du sier at du er vegetarianer/veganer, da slår jeg opp på nett for å finne ut hva jeg kan lage til deg. Jeg går kanskje ekstra langt i å anskaffe ikke-animalske produkter, og så viser det seg at nei, det bryr du deg ikke om. Veganisme og delvis vegetarianisme er en politisk bevegelse og det å uthule det ved å si at man likevel spiser kjøtt, blir helt feil for min del.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #19 Skrevet 24. oktober 2019 Spiser du fisk men ikke annet kjøtt er du en pescetarianer. Spiser du egg og/eller melk er du octo/lakto-vegetarianer, for å være veldig pirkete. Veganere utelukker alle produkter som kommer fra dyr i absolutt alt, mat, hudpleie, klær, osv. Den er ganske streng i forhold til vegetarianere som jeg også tror spiser honning (det gjør ikke veganere hvis jeg har lest riktig). Anonymkode: b998b...79e 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #20 Skrevet 24. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man eier en høne eller to, eller tre, og de har det veldig bra, er det uetisk å spise eggene i følge veganere? Jeg skjønner godt at man kan argumentere at høns i eggindustrien ikke har det bra, men hvis man har dem selv frittgående hjemme, så er jo livskvaliteten mye bedre, og eggene hadde ellers bare råtnet. Nå vet jeg ikke noe om hvordan norske høner har det på gårder og sånn, men i utlandet vet jeg at de kan være innesperret i trange bur og at de har det ganske kjipt. Anonymkode: d0a45...eaf Vi har egne dyr ; (storfe, sau, gris) og slakteri. Da kan jeg være veganer å spise kjøtt da? Så fint. Anonymkode: cd02b...3a2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå