-SB- Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Hei 😃 Jeg er ansatt i 100% stilling i butikk. Vi har relativt gode ordninger for lønnet velferdspermisjon ved f.eks. dødsfall i familien, sykdom som oppstår i.l.a. Arbeidsdagen o.s.v. Nå er jeg delvis på Arbeidsavklaringspenger, men jobber 60% . Sjefen sier at siden jeg går delvis på aap så har jeg ikke krav på betalt velferdspermisjon, og blir trekt i lønn dersom jeg f.eks. blir syk og må gå hjem i løpet av arbeidsdagen, eller skal til legen i arbeidstiden. Det jeg lurer på om noen kan hjelpe med er: Har hun rett til å trekke meg i lønn for dette? Og hvor står det evt. at det ikke er betalte permisjoner på delvis aap? Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp til dette når jeg ikke er medlem i fsgforeningen? Tusen takk til dere som gidder lese hele innlegget, og kanskje til og med svare 😉 Mvh Forvirret ansatt
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Angående legebesøk: https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24 Anonymkode: 3cd09...52b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Hvorfor har du ikke medlemsskap i fagforeningen? Dette hadde de raskt tatt tak i. Du er vel ansatt på lik linje med de andre og skal derfor ha de samme rettighetene. Anonymkode: 90f58...e54
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 Du må selvfølgelig melde deg inn i fagforeningen. Selv om dere ikke har en egen klubb der du jobber, vil fagforeningen hjelpe deg som enkeltmedlem. Du skal selvfølgelig ha lønn dersom du blir syk i løpet av arbeidsdagen, det er jo bare å ta ut egenmelding. Du skal også ha lønn for legebesøk, så lenge du ikke kan legge dem utenfor arbeidsdagen (f.eks. en av dagene du går på AAP og ikke jobber). Noen sykehustimer o.l. kan man jo ikke flytte. Anonymkode: 43ef8...6d7
Glitnir Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 Velferdspermisjoner med lønn (altså utover det som ligger i lov) kommer an på hvordan reglementet om dette er utformet hos dere, ettersom arbeidsgiver selv beslutter ordningene. Men kan ikke huske å ha hørt at AAP eller sykdom har vært grunn til å holde noen utenfor ordningen - det kan også potensielt være i strid med likestillings- og diskrimineringsloven. Spør arbeidsgiver hvor det står at du ikke har rett på velferdspermisjoner. Når det gjelder sykepenger antar jeg at du har vært fullt sykmeldt i et år og deretter over på delvis AAP/delvis jobb, samtidig som stillingsstørrelse er beholdt til 100 %? I så fall har du ikke opptjent ny rett til sykepenger (da må du har jobbet 26 uker i hele stillingen), og arbeidsgiver har rett. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Dersom du har AAP i deler av stillingen er det ikke ny arbeidsgiverperiode og du har følgelig ikke krav på lønn ved sykdom fra arbeidsgiver. Blir du syk fører du disse dagene opp på meldekortet slik at du får sykepenger fra NAV for disse dagene. Når det gjelder velferdspermisjon (altså fravær som ikke gjelder egen sykdom) er dette noe som er regulert i tariffavtaler, men det høres snålt ut at du som har delvis AAP skal holdes utenfor denne ordningen. Anonymkode: 4a4d1...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå