Gå til innhold

Oppfølgningssamtale hos BV, etter avsluttet sak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi hadd en sak hos BV på begynnelsen av året, etter at skolen til barnet vårt hadde sendt bekymringsmelding.

Undersøkelsessaken ble avsluttet ganske raskt, men med vedtak om at vi ble sendt på foreldreveiledningskurs, noe vi har fulgt opp. Vi forsto det da sånn at saken var fullstendig avsluttet fra BV sin side, og vi har kun hatt kontakt med kommunen ift. veiledningen etter dette.

Etter et par møter var det klart at alt egentlig var på stell, og at det egentlig var lite de kunne bidra med, så denne tjenesten i kommunen har også "sluppet" oss nå, og mener at vi ikke trenger noe spesiell bistand eller veiledning, noe vi alle var enige i. De avsluttet med oss like etter sommeren.

Men nå har vi plutselig fått brev om innkalling til nytt møte med BV, hvor det står at agendaen for møtet er "Status i dag og veien videre".

Det jeg da lurer på er om det er normalt å bli innkalt til flere møter etter at en sak er avsluttet?

Kan det hende de har fått nye meldinger og vil åpne saken igjen, eller er dette helt standard, å bli innkalt til noe sånt flere måneder etter at en sak er avsluttet?

Vi forsto det slik at når de avsluttet og henla undersøkelsessaken med vedtak om foreldreveiledning, så var saken 100% avsluttet fra deres side, det var ikke snakk om noe videre oppfølgning om et halvt år eller noe sånt. Saksbehandler sa rett ut at dette var avslutningen på saken fra deres side.

Jeg blir jo stressa...

Noen som vet om dette er vanlig prosedyre?

Anonymkode: 09434...a73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis saken er innafor undersøkelsesplikt som varer 3 mnd, så kan de det, ja. 

Skrevet
Just now, Eplejuice123 said:

Hvis saken er innafor undersøkelsesplikt som varer 3 mnd, så kan de det, ja. 

Saken ble avsluttet på slutten av våren i år.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Saken ble avsluttet på slutten av våren i år.

Nei. Da må de opprette en ny sak i så fall, og er pliktig til å opplyse og informere deg. Men ja, prat med dem du. 😊 Det kan hende dette er et avsluttende møte. Et møte med bv for oppklaring og veien videre-for dere foreldre, etter et foreldreveiledningskurs høres fornuftig ut. Ikke stress du. 

Skrevet
1 minutt siden, Eplejuice123 said:

Nei. Da må de opprette en ny sak i så fall, og er pliktig til å opplyse og informere deg. Men ja, prat med dem du. 😊 Det kan hende dette er et avsluttende møte. Et møte med bv for oppklaring og veien videre-for dere foreldre, etter et foreldreveiledningskurs høres fornuftig ut. Ikke stress du. 

Selvfølgelig skal vi prate med de, men jeg ble jo overrasket når dette brevet dumpet ned i postkassa etter at vi har avsluttet med både BV og veiledningen for flere måneder siden, og trodde alt var bra.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi hadd en sak hos BV på begynnelsen av året, etter at skolen til barnet vårt hadde sendt bekymringsmelding.

Undersøkelsessaken ble avsluttet ganske raskt, men med vedtak om at vi ble sendt på foreldreveiledningskurs, noe vi har fulgt opp. Vi forsto det da sånn at saken var fullstendig avsluttet fra BV sin side, og vi har kun hatt kontakt med kommunen ift. veiledningen etter dette.

Etter et par møter var det klart at alt egentlig var på stell, og at det egentlig var lite de kunne bidra med, så denne tjenesten i kommunen har også "sluppet" oss nå, og mener at vi ikke trenger noe spesiell bistand eller veiledning, noe vi alle var enige i. De avsluttet med oss like etter sommeren.

Men nå har vi plutselig fått brev om innkalling til nytt møte med BV, hvor det står at agendaen for møtet er "Status i dag og veien videre".

Det jeg da lurer på er om det er normalt å bli innkalt til flere møter etter at en sak er avsluttet?

Kan det hende de har fått nye meldinger og vil åpne saken igjen, eller er dette helt standard, å bli innkalt til noe sånt flere måneder etter at en sak er avsluttet?

Vi forsto det slik at når de avsluttet og henla undersøkelsessaken med vedtak om foreldreveiledning, så var saken 100% avsluttet fra deres side, det var ikke snakk om noe videre oppfølgning om et halvt år eller noe sånt. Saksbehandler sa rett ut at dette var avslutningen på saken fra deres side.

Jeg blir jo stressa...

Noen som vet om dette er vanlig prosedyre?

Vel, da har du ikke fått med deg alt tenker jeg. Jo , de HAR vært bekymret for dere, og vil holde seg orienterte om hvordan det går. 

Alternativ 1;  Når en undersøkelse avsluttes, har bv lovmessig rett å åpne ny undersøkelse om seks måneder hvis de er bekymret. De har ikke lov til å ta kontakt ellers, med mindre det har kommet ny bekymringsmelding. 

Alternativ 2: saken har aldri vært avsluttet, slik du gir inntrykk av, men har vært aktiv pga hjelpetiltak. Dette er mest sannsynlig pga ordlyden i brevet («hvordan går det»). Aldså: saken er på ingen måte «avsluttet,» men foreldreveiledning er hjelpetiltaket. 

Kjenner jeg blir bittelitt bekymret for at du ikke har fått med deg noe av denne informasjonen. Hva er årsaken til det?

jobber i bv

Anonymkode: d1668...6ee

• Liker 3
Skrevet

Ps. Ser nå at du skriver at saken «ble henlagt med vedtak om foreldreveiledning». 

Saken er da IKKE henlagt, men du har det som kalles hjelpetiltaks-sak. Dvs: aktiv kontakt med bv. Fordi du har hatt foreldreveiledning har du hørt lite fra bv. Det betyr ikke at de ikke har «vært der», men at de har engasjert noen (familieveileder) som kan gjøre jobben for dem. 

Hvis du vil avslutte kontakten med bv, må du fysisk si til dem at du ikke ønsker mer kontakt. Inntil dere blir enige om å henlegge/avslutte saken, vil den være aktiv. Da vil sånne brev kunne komme. 

Kanskje en god ide å ha med seg en støtteperson eller få en fagperson du stoler på til å lese over vedtak? Slik at de kan forklare deg det du ikke forstår.

• Liker 4
Skrevet

Ts, Hva var grunnen til at skolen sendte bekymringsmelding? 

Anonymkode: 03c5a...a76

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Ser nå at du skriver at saken «ble henlagt med vedtak om foreldreveiledning». 

Saken er da IKKE henlagt, men du har det som kalles hjelpetiltaks-sak. Dvs: aktiv kontakt med bv. Fordi du har hatt foreldreveiledning har du hørt lite fra bv. Det betyr ikke at de ikke har «vært der», men at de har engasjert noen (familieveileder) som kan gjøre jobben for dem. 

Dette👍 Saken er ikke avsluttet når dere har vedtak om hjelpetiltak. 

Anonymkode: 5112a...255

• Liker 2
Skrevet

Du skal få et eget brev med at saken er henlagt. Har du fått brev om hjelpetiltak er ikke saken avsluttet før bv sier det.  

Det siste møtet avgjør om de vil henlegge saken eller ikke. 

Anonymkode: 013e5...8d0

Skrevet

De kalte da vitterlig siste samtale med dem for avslutningssamtale.

Men takk for rådet om å ta med oss en støtteperson som som kan forklare oss det vi ikke forstår.... 🙄

Det jeg ellers kan nevne var at saken først ble avsluttet uten vedtak, men barnevernet hadde noen anbefalinger de ville vi skulle følge.

Anbefalingene vi skulle følge førte til litt konflikter med barnet, som skolen meldte om tilbake til BV, som da omgjorde henleggelse uten vedtak, til vedtak om foreldreveiledning.

Vi hadde en time med denne kommunale tjenesten i august, som ikke egentlig skjønte hvorfor vi hadde blitt sendt dit, og vi var kun på den ene samtalen, de mente vi klarte oss bra og hadde helt vanlige tenåringsutfordringer og de så ingen grunn til videre samtaler.

Og det trodde jeg var enden på visa, spesielt siden vi har det fint og kommuniserer bedre nå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du skriver "henlagt med vedtak om Foreldreveiledning". Da er ikke saken henlagt, da er den overført til tiltaksteamet, evt annen del av kommunen som driver med foreldreveiledning. Dere skal da ha evaluering av tiltaket med barneverntjenesten minst hver 3. måned. Har dere ikke fått tiltaksplan? 

Edit: Jeg så ikke ditt siste svar før jeg svarte. Da er det trolig en evaluering nå som dere har vært hos den andre tjenesten for å se om dette var noe som skal være et tiltak eller om det avsluttes når den tjenesten mener behovet ikke er tilstede. Saken var altså såvidt jeg forstår aldri avsluttet hos bvtj og da har bvtj plikt til å evaluere sammen med dere hver 3 mnd. 

Endret av FrkSvår
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, FrkSvår said:

Du skriver "henlagt med vedtak om Foreldreveiledning". Da er ikke saken henlagt, da er den overført til tiltaksteamet, evt annen del av kommunen som driver med foreldreveiledning. Dere skal da ha evaluering av tiltaket med barneverntjenesten minst hver 3. måned. Har dere ikke fått tiltaksplan? 

Edit: Jeg så ikke ditt siste svar før jeg svarte. Da er det trolig en evaluering nå som dere har vært hos den andre tjenesten for å se om dette var noe som skal være et tiltak eller om det avsluttes når den tjenesten mener behovet ikke er tilstede. Saken var altså såvidt jeg forstår aldri avsluttet hos bvtj og da har bvtj plikt til å evaluere sammen med dere hver 3 mnd. 

Det stemmer ja, møtet var for å høre hvordan vi syns ting gikk nå og om det var på tide å avslutte, siden veiledningstjenesten også var fornøyd.

Saken skal avsluttes nå :)

• Liker 4
Skrevet

Ring de å spør. Så slipper du å bruke tid og energi på dette unødvendig. 

Anonymkode: 6c40c...82e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...