Gå til innhold

Brutte familiebånd, hva når barna blir store ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna til en nær familierelasjon ønsker etter mange år kontakt igjen.

Vi er på ett helt annet sted i livet nå enn da konflikten startet. Vi har blandt annet fått noen barn. 

Er det greit om bare den ene av oss voksne har en relasjon til disse barna som nå også er unge voksne? Eller vil det være naturlig å "kreve" at de har kontakt med oss begge og også da våre barn ? 

Jeg vet ikke hva hensikten med kontakten er. Den ene av oss som er i blodsbånd med barna har fått invitasjon om å møtes å finne på noe. Jeg synes det er veldig hyggelig, og håper virkelig at de vil ha kontakt med oss alle. Jeg har virkelig prøvd mange år og få kontakt med foreldrene igjen.

Anonymkode: 3fe89...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene parten av oss har veldig prøvd å få kontakt, men fått skylden for konflikten nærmest og blitt sendt på som en "Veronica Orderud", men uten ett drap da.

• Liker 1
Skrevet

Man kan aldri kreve kontakt eller en relasjon, enten det er blodsbånd eller ikke, men jeg tenker at der det er barn involvert, og særlig der hvor barnet/barna selv ikke var en del av den opprinnelige konflikten, bør man som voksne mennesker kunne gi det et forsøk. Det kan ofte være sårt å ikke ha kontakt med nære familierelasjoner, særlig når denne brutte kontakten ikke er noe en selv har valgt, men er noe som er påført via ens foreldre/andre familiemedlemmer. Det vil aldri være negativt å ha gjort sitt beste for en god relasjon. :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Man kan aldri kreve kontakt eller en relasjon, enten det er blodsbånd eller ikke, men jeg tenker at der det er barn involvert, og særlig der hvor barnet/barna selv ikke var en del av den opprinnelige konflikten, bør man som voksne mennesker kunne gi det et forsøk. Det kan ofte være sårt å ikke ha kontakt med nære familierelasjoner, særlig når denne brutte kontakten ikke er noe en selv har valgt, men er noe som er påført via ens foreldre/andre familiemedlemmer. Det vil aldri være negativt å ha gjort sitt beste for en god relasjon. :) 

Enig , men nå som disse barna er voksne, så kan de jo ikke invitere til videre kontakt med den ene , og ikke den andre voksne og barna. Da må de jo etterhvert være åpne for å komme hjem til oss å hilse på barna som de også er nær slekt med. 

Jeg er redd for hensikten med dette treffet, kanskje foreldrene forhåpentligvis vil ordne opp igjen med oss, men det vet vi ikke. 

Skrevet

Er det du som spør om kontakt mellom onkel og nieser? Jeg ville sett på et slikt møte som en start. Hvis man har vokst opp uten kontakt med en onkel og hele hans familie, har blitt voksen og ønsker litt kontakt, virker det naturlig for meg at man begynner med et «lavterskel» møte med onkel, og ikke hele hans familie på en gang. Særlig hvis det er den inngiftede tanta som blir oppgitt som årsak til konflikten foreldregenerasjonen imellom. 

Anonymkode: dd8a7...eac

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig , men nå som disse barna er voksne, så kan de jo ikke invitere til videre kontakt med den ene , og ikke den andre voksne og barna. Da må de jo etterhvert være åpne for å komme hjem til oss å hilse på barna som de også er nær slekt med. 

Jeg er redd for hensikten med dette treffet, kanskje foreldrene forhåpentligvis vil ordne opp igjen med oss, men det vet vi ikke. 

De må ingenting. Kanskje er dette et første skritt til videre kontakt som etterhvert vil utvide seg til å gjelde hele familien, kanskje er det ikke det. Det beste du kan gjøre i møte med disse voksne barna er å være åpen. La denne kontakten skje på deres premisset, og se hva som skjer. Husk at selv om disse nå er unge voksne, så er du fortsatt generasjonen over, og en del av familien, dermed er det du som er den voksne i situasjonen. Som barn har de opplevd konsekvenser av de voksnes konflikter. Konflikter de selv ikke kunne noe for. Det er mye mulig dette er sårt og vanskelig. Vær raus. Ikke krev, lytt. Vær inkluderende. Tenk gjennom hva du vil si hvis de spørre om konflikten, og pass på at du svarer nyansert, så du ikke bare legger skylden på foreldrene deres. 

Ikke krev noen relasjoner. Det er dere, og foreldrene, som har brutt relasjonen. Når de nåtar kontakt, må de få lov å gjøre det på sin måte, og i sitt tempo. 

Anonymkode: ef979...60f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som spør om kontakt mellom onkel og nieser? Jeg ville sett på et slikt møte som en start. Hvis man har vokst opp uten kontakt med en onkel og hele hans familie, har blitt voksen og ønsker litt kontakt, virker det naturlig for meg at man begynner med et «lavterskel» møte med onkel, og ikke hele hans familie på en gang. Særlig hvis det er den inngiftede tanta som blir oppgitt som årsak til konflikten foreldregenerasjonen imellom. 

Anonymkode: dd8a7...eac

Jeg håper jo veldig at vi kan få kontakt alle sammen ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...