Gå til innhold

Mugg i ny bolig!!!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Blomkål1 skrev:

Dette tenker jeg også. Min far har et like gammelt hus, og de tørker klær i stua, lufter ikke eller noe som helst og der er det ikke i nærheten av så mye mugg som hos oss. Jeg bodde der også før og merket ingen tegn til mugg der. Hadde ikke på vifte når vi dusjet der heller.

Boligen er over bakkenivå. To etasjer. Litt usikker på akkurat hva som stod men skal sjekke det opp. Stod ikkenoe om mugg hvertfall og vi så grundig igjennom før vi kjøpte det. 

Gå og sjekk datoen på vinduet.

Anonymkode: db764...3b6

Videoannonse
Annonse
Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 minutt siden, Blomkål1 skrev:

Dette tenker jeg også. Min far har et like gammelt hus, og de tørker klær i stua, lufter ikke eller noe som helst og der er det ikke i nærheten av så mye mugg som hos oss. Jeg bodde der også før og merket ingen tegn til mugg der. Hadde ikke på vifte når vi dusjet der heller.

Boligen er over bakkenivå. To etasjer. Litt usikker på akkurat hva som stod men skal sjekke det opp. Stod ikkenoe om mugg hvertfall og vi så grundig igjennom før vi kjøpte det. 

Ligger soverom i tilknytning til eller under bad? Har dere merket noen lekkasjer? Er det gammelt bad?

Skrevet
Akkurat nå, Geirfuglen skrev:

Hvis luktfuktigheten er på 70 % i boligen som hun nevner, kan det føre til muggsopp i løpet av kort tid nå som man har større temperaturforskjeller mellom ute og inne, spesielt hvis det er litt dårlig isolert.

Det er det som er poenget mitt, at det er andre underliggende årsaker enn klestørk.

• Liker 1
Skrevet

Har dere rullegardin foran vindu på soverom? 
Rullegardiner kan sperre inne fukt/kondens, slik at det større sannsynlighet for mugg, enn om man har persienner hvor det er mer luftgjennomstrømning. 
Med tanke på at det alltid er vått i vinduet, selv om dere ikke lufter når det regner, så er det helt tydelig at det er fukt/kondens, noe dere også har fått bekreftet ved målingen som er skyhøyt over hva som er anbefalt. 

En avfukter vil nok kunne dempe problemet, men det vil ikke fjerne årsaken til at det er fuktig inneklima. 

For øvrig vil det ikke være nok å vaske og male området hvor det er omfattende mugg, da må man bruke spesialmiddel beregnet på å fjerne mugg. 

Anonymkode: 0ff73...967

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere rullegardin foran vindu på soverom? 
Rullegardiner kan sperre inne fukt/kondens, slik at det større sannsynlighet for mugg, enn om man har persienner hvor det er mer luftgjennomstrømning. 
Med tanke på at det alltid er vått i vinduet, selv om dere ikke lufter når det regner, så er det helt tydelig at det er fukt/kondens, noe dere også har fått bekreftet ved målingen som er skyhøyt over hva som er anbefalt. 

En avfukter vil nok kunne dempe problemet, men det vil ikke fjerne årsaken til at det er fuktig inneklima. 

For øvrig vil det ikke være nok å vaske og male området hvor det er omfattende mugg, da må man bruke spesialmiddel beregnet på å fjerne mugg. 

Anonymkode: 0ff73...967

Det avhenger helt av materiale. Ofte må man fjerne materiale i sin helhet, og det må ofte utføres av fagfolk for å sikre at muggsporer ikke sprer seg. 

Anonymkode: 6e7b0...353

Skrevet

Dårlig tetting eller mangel på isolasjon rundt vinduene vil jeg tippe. Kontakt forsikringselskapet ditt så du får en taktsmann på befaring så fort som mulig.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ludden skrev:

Om du nekter for all forskning på dette, så er det hensiktsløst å diskutere det. Klart det hjelper med god lufting, men du vil uansett ikke få lufta ut tre liter vann uten at noe av fukten blir igjen i huset. Det gir dermed et dårlig inneklima,som også kan resultere i astma og andre luftveisproblemer. Hvis du fortsatt tror at tre liter vann forsvinner ut av huset, så må du få lov å tro det, det er fortsatt folk som tror jorda er flat også 🙂

Hvor mener du man skal tørke klær da? Ute på vinteren? 

Anonymkode: 384c0...3ac

Skrevet
6 minutter siden, Geirfuglen skrev:

-Hvilken type ventilasjon har dere? Naturlig, mekanisk eller balansert?
-Har dere fuktstyrt eller bryterstyrt vifte på badet, eller bare ventil? 

-Er det tilluft til badet? 
-Har dere lufteluker i alle rom, og har dere disse åpne?

-Hvor varmt har dere det inne, sånn ca?

-Har dere eget vaskerom? Hvor tørker dere tøy? Har dere tørketrommel? 
-I hvilken etasje er dette?

Skal prøve å svare så godt jeg kan på dette:

Vi har naturlig tror jeg, har sånne luker i hvert rom og de står oppe hele tiden. 

Vi skrur på en bryter under lysbryteren som skrur på vifta på badet.

Vi har det egentlig ganske kaldt, usikker på akkurat temperatur.

Vi har vaskerom hvor vi tørker alt tøyet, og tørketrommel men bruker den ikke så ofte.

Er både første og andre etasje og mugg i begge etasjer.

Beklager hvis svaret ikke ble så bra, er bare 19 år og har ikke så mye peiling på alt det der enda:)

Skrevet
1 minutt siden, Blomkål1 skrev:

Skal prøve å svare så godt jeg kan på dette:

Vi har naturlig tror jeg, har sånne luker i hvert rom og de står oppe hele tiden. 

Vi skrur på en bryter under lysbryteren som skrur på vifta på badet.

Vi har det egentlig ganske kaldt, usikker på akkurat temperatur.

Vi har vaskerom hvor vi tørker alt tøyet, og tørketrommel men bruker den ikke så ofte.

Er både første og andre etasje og mugg i begge etasjer.

Beklager hvis svaret ikke ble så bra, er bare 19 år og har ikke så mye peiling på alt det der enda:)

Har du det kaldt i leiligheten så oppstår mugg. 

Anonymkode: 26464...cae

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Blomkål1 skrev:

Men det er jo ikke så mye mer vi kan gjøre enn å lufte godt med vinduene og åpne ventilene. Er dette virkelig normalt? Skal også sies at det vokser masse grønn mugg og etser ut av en hylle vi satte inn i veggen når vi flyttet inn. Dette finner jeg ikke noen forklaring på, og syntes det er litt rart men..

Jeg har ikke lest hele tråden, men selvfølgelig er det IKKKKE normalt!!! 

Det ser jo ut som du har blitt solgt en leilighet som er full av mugg/sopp. De mengdene du beskriver er jo ikke noe som magisk dukker opp på noen uker (om den aldri har vært der) så sant du ikke typ har hatt en svært hasjplantasje med vanning 24-7 i 14 uker. 

Du må for guds skyld kontakte megler og selger/ forsikringsselskapet til selger og klage med en eneste gang!! Anføre det som en mangel og feil, og kontakte forsikringsselskapet ditt hvis du har boligkjøperforsikring! 

DU Må få fagfolk til å se på det med en gang! Det du ser er jo det synlige , det er stor sannsynlighet for at det også er mugg ellers - under gulv,lister osv. Fagfolkene kan da også seff se at " det har tatt 1-3 år å utvikle det her". Men ta tak i det med en gang, det er ikke helsemessig bra og bo i sånt OG du skal jo ikke ta regningen om det her er noe selger hefter for! 

Føler med deg 😕

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, men selvfølgelig er det IKKKKE normalt!!! 

Det ser jo ut som du har blitt solgt en leilighet som er full av mugg/sopp. De mengdene du beskriver er jo ikke noe som magisk dukker opp på noen uker (om den aldri har vært der) så sant du ikke typ har hatt en svært hasjplantasje med vanning 24-7 i 14 uker. 

Du må for guds skyld kontakte megler og selger/ forsikringsselskapet til selger og klage med en eneste gang!! Anføre det som en mangel og feil, og kontakte forsikringsselskapet ditt hvis du har boligkjøperforsikring! 

DU Må få fagfolk til å se på det med en gang! Det du ser er jo det synlige , det er stor sannsynlighet for at det også er mugg ellers - under gulv,lister osv. Fagfolkene kan da også seff se at " det har tatt 1-3 år å utvikle det her". Men ta tak i det med en gang, det er ikke helsemessig bra og bo i sånt OG du skal jo ikke ta regningen om det her er noe selger hefter for! 

Takk for svar. Vi har kontaktet forsikringsselskapet nå, og skal kontakte megler i morgen. 
Vi syntes også det er veldig rart og faren min som har litt peiling på det har vært og sett på det, han sa at det ikke er mulig at det er vår skyld på så kort tid.. Hvertfall ikke når det er snakk om så mye. Men han er ingen ekspert.

På bildene jeg har lagt ut har samboer allerede vasket vekk det verste i tillegg..

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå og sjekk datoen på vinduet.

Hvordan gjør man det? 

Anonymkode: 2dafa...8a9

Skrevet
2 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Takk for svar. Vi har kontaktet forsikringsselskapet nå, og skal kontakte megler i morgen. 
Vi syntes også det er veldig rart og faren min som har litt peiling på det har vært og sett på det, han sa at det ikke er mulig at det er vår skyld på så kort tid.. Hvertfall ikke når det er snakk om så mye. Men han er ingen ekspert.

På bildene jeg har lagt ut har samboer allerede vasket vekk det verste i tillegg..

Bra!! 

Nei, jeg vil si 99% så er det teknisk umulig ved normal bruk (ikke typ hasjplantasje) å klare å få så myyye mugg så raskt !! Men det ser og vet de fagfolka fra skadeselskapet med en gang, så få de raskest mulig på besøk! 

Da har han vaska også ja 😕 huff, nei få proffer til å se på det og ikke la en selger jævel slippe unna om han/hun har lurt dere. Føler med dere :( og 🤞🤞🤞🤞 for at det ordner seg på en bra måte! Masse lykke til! 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mener du man skal tørke klær da? Ute på vinteren? 

Anonymkode: 384c0...3ac

Enten på våtrom med godt avtrekk,eller tørketrommel. Jeg forstår godt at mange boliger sliter med fukt og råteskader, da det er så dårlig kunnskap på boligeiere.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man det? 

Anonymkode: 2dafa...8a9

Dette har blitt forklart igjennom hele tråden 

Anonymkode: 0a484...1ac

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Bra!! 

Nei, jeg vil si 99% så er det teknisk umulig ved normal bruk (ikke typ hasjplantasje) å klare å få så myyye mugg så raskt !! Men det ser og vet de fagfolka fra skadeselskapet med en gang, så få de raskest mulig på besøk! 

Da har han vaska også ja 😕 huff, nei få proffer til å se på det og ikke la en selger jævel slippe unna om han/hun har lurt dere. Føler med dere :( og 🤞🤞🤞🤞 for at det ordner seg på en bra måte! Masse lykke til! 

Eneste måten å få så mye på kort tid, er om et skap eller et annet møbel står helt inntil en vegg med fukt, da kan slik komme i løpet av tre-fire dager. I rom med fukt bør møbler ,skap ol. stå noen cm ut fra veggen,slik at lufta sirkulerer.

Anonymkode: 85c74...df3

Skrevet
48 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Vi har pengene til å kjøpe det nå, men jeg er usikker på om det er noen vits å bruke penger på siden vi skal bygge hus om 3 år ca:/

Lurt å ha avfukter uansett viss man tørker kler inne eller har garasje eller kjeller 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tørker du klesvasken?

Klesvask hører til å vaskerom eller annet våtrom, uansett tørkemetode. Alternativt utendørs, eller på tørkeloft - der slikt finnes. 

Å tro at man kan tørke klesvasken i stua, på soverommet eller andre steder uten å få mugg og fuktskader er som sammenligningen fra denne brukeren: 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det finnes folk som vil fortelle deg at de har overlevd å springe naken mellom bilene på motorveien. Men derav slutter du selvsagt ikke at det er noe som "alltid" går bra. Du slutter bare at vedkommende var veldig heldig. Flaks, ser du, er ikke bevis for noe annet enn at flaks finnes. :) 

Ts har uflaks. Du hadde flaks. Og så må ts selvsagt gjøre det ts burde gjort dag 1: ringe sin lokale ekspert.  

Anonymkode: 2e8d7...b3b

Anonymkode: 42377...7d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...