Gå til innhold

Mugg i ny bolig!!!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Æsj.. dette då gammelt, ekkelt og skittent ut. Det ligger jo også en muselort i karmen på det ene bildet. 

Anonymkode: da01c...950

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kjøpt en god avfukter å spart til varmepumpe :) de bedrer inneklima når det gjelder fukt og mugg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Æsj.. dette då gammelt, ekkelt og skittent ut. Det ligger jo også en muselort i karmen på det ene bildet. 

Ser i hvert fall ut som muselort. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når muggen kommer etter overtakelse, flere uker etter slik jeg oppfatter deg, så er dette noe du er ansvarlig for. 

Høyst sannsynlig feilbruker du boligen, ved å ikke lufte riktig, ha det for kaldt, tørke klær innedørs og utenfor våtrom m.m. 

Anonymkode: 42377...7d5

Man skal ikke tørke klær??? hvor tørker dere kler da?

Anonymkode: a5387...8f3

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mellom glasset på vinduetes ramme står det datomerking. Så dette kan du enkelt kontrollere selv. 

Hva tror du ett forsikringsselskap skal gjøre med denne saken, eller hvorfor skal ts betale en advokat for å fortelle henne at dette er en sak hun selv er skyld i? Skaden kom ikke få uker etter innflytting, og var der heller ikke på kjøpstidspunketet, og forklaringen på tidligere nevnte feilbruk har vi fra ts her; 

Du skal aldri sette på vifta for så å åpne vindyet når dere dusjer. Det er feilbruk og fukten og muggen er du dermed selv annsvarlig for at oppstår. 

Vifta på badet skal på, før du dusjer, mens du dusjer og i minst 15 minutter etter dusjing, for å få ut fukten. Åpner du vinduet, så får du kald luft inn og i møtet mellom fuktig varm luft og den kalde luften utenfra dannes kondens. Når luftfuktigheten er over 70 % og gjentagende over flere dager, så får du mugg og råtesoppdannelse. Det er realfag. 

Anonymkode: 42377...7d5

Oi sorry her formulerte jeg meg feil. Er dette vi gjør siden samboer sa noe ala det samme når jeg dusjet med vinduet åpent. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MUSELORT?!!! Hvordan i all verden kommer det opp dit?? Nå ble jeg redd.. Er ikke lenge siden vi skrubba og vaska vinduene der.

Skrevet
11 minutter siden, Janne Kari Viken skrev:

Ville kjøpt en god avfukter å spart til varmepumpe :) de bedrer inneklima når det gjelder fukt og mugg. 

Vi har pengene til å kjøpe det nå, men jeg er usikker på om det er noen vits å bruke penger på siden vi skal bygge hus om 3 år ca:/

Skrevet

Hvordan kjennes treverket ut når du presser en spiss mot det? det ser gjennomfuktig ut på bildene, dette må du ta tak i med en gang. Treverket i vindukarmene ser stedvis så fuktig ut at det råtner/er råttent allerede og du kan ha lekkasjer inne i veggen. Be om hjelp straks hvis du ikke kan noe om dette.

Skrevet
1 time siden, Blomkål1 skrev:

Men det er jo ikke så mye mer vi kan gjøre enn å lufte godt med vinduene og åpne ventilene. Er dette virkelig normalt? Skal også sies at det vokser masse grønn mugg og etser ut av en hylle vi satte inn i veggen når vi flyttet inn. Dette finner jeg ikke noen forklaring på, og syntes det er litt rart men..

Nei dette er ikke normalt, og ser ikke ut til å være brukerfeil. Gamle boliger trenger ikke ekstremt mye hjelp til utlufting, ofte tvert i mot (avhenger helt av hva slags bygg/når boligen er fra). Er disse rommene under bakkenivå? Kan det være relatert til drenering? hva står det i boligsalgsrapporten som takstmannen har skrevet?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Vi har pengene til å kjøpe det nå, men jeg er usikker på om det er noen vits å bruke penger på siden vi skal bygge hus om 3 år ca:/

Det koster 15000 for en grei pumpe. God investering mot flere hundre tusen i fuktskader.

Skrevet

Vi tørker klærne inne på vaskerommet. Tørker ikke i stuen eller andre steder. Kan ikke sette klærne til tørk ute når det sprutregner hele tiden:fnise: Gjorde det i juli når vi flyttet hit, men muggen kom uansett.

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

-Hvilken type ventilasjon har dere? Naturlig, mekanisk eller balansert?
-Har dere fuktstyrt eller bryterstyrt vifte på badet, eller bare ventil? 

-Er det tilluft til badet? 
-Har dere lufteluker i alle rom, og har dere disse åpne?

-Hvor varmt har dere det inne, sånn ca?

-Har dere eget vaskerom? Hvor tørker dere tøy? Har dere tørketrommel? 
-I hvilken etasje er dette?

Skrevet
Akkurat nå, loveli skrev:

Det koster 15000 for en grei pumpe. God investering mot flere hundre tusen i fuktskader.

Først må hun finne ut hva som er årsaken til muggsoppen. En pumpe fikser ikke alt. 

Blomkål1, har du kontaktet forsikringsselskapet enda? Jeg kan ikke understreke nok hvor kritisk det er at du gjør det umiddelbart. Eierskifte forsikring krever at det gjøres med en gang problemet oppdages. Du vil kanskje trenge juridisk bistand her også, jeg anbefaler deg å melde deg inn i FB gruppen Stopp Boligsvindel for assistanse. Mange som har blitt lurt trill rundt av meglere og selgere som har fått veldig god hjelp her. 

• Liker 4
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Leste feil

Endret av Geirfuglen
Leste feil
Gjest Geirfuglen
Skrevet
3 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Vi tørker klærne inne på vaskerommet. Tørker ikke i stuen eller andre steder. Kan ikke sette klærne til tørk ute når det sprutregner hele tiden:fnise: Gjorde det i juli når vi flyttet hit, men muggen kom uansett.

Er det noen form for ventilasjon på vaskerommet? Har dere mulighet til å sette inn en tørketrommel?

Gjest Geirfuglen
Skrevet
3 minutter siden, 2shy skrev:

Først må hun finne ut hva som er årsaken til muggsoppen. En pumpe fikser ikke alt. 

Enig. Fukten er jo bare symptomet på et underliggende problem, og det fikser ikke problemet selv om man fjerner symptomene. Synes ikke det på bildene ser særlig typisk ut, det ser ut som det må være noe galt med boligen, i form av for dårlig ventilasjon eller underliggende fuktskader.

Skrevet
1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Er det noen form for ventilasjon på vaskerommet? Har dere mulighet til å sette inn en tørketrommel?

Det blir ikke sånt omfang av muggsopp på så kort tid med klestørk. Da må det være et eksisterende fuktproblem. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, 2shy skrev:

Nei dette er ikke normalt, og ser ikke ut til å være brukerfeil. Gamle boliger trenger ikke ekstremt mye hjelp til utlufting, ofte tvert i mot (avhenger helt av hva slags bygg/når boligen er fra). Er disse rommene under bakkenivå? Kan det være relatert til drenering? hva står det i boligsalgsrapporten som takstmannen har skrevet?

Dette tenker jeg også. Min far har et like gammelt hus, og de tørker klær i stua, lufter ikke eller noe som helst og der er det ikke i nærheten av så mye mugg som hos oss. Jeg bodde der også før og merket ingen tegn til mugg der. Hadde ikke på vifte når vi dusjet der heller.

Boligen er over bakkenivå. To etasjer. Litt usikker på akkurat hva som stod men skal sjekke det opp. Stod ikkenoe om mugg hvertfall og vi så grundig igjennom før vi kjøpte det. 

Gjest Geirfuglen
Skrevet
Akkurat nå, 2shy skrev:

Det blir ikke sånt omfang av muggsopp på så kort tid med klestørk. Da må det være et eksisterende fuktproblem. 

Hvis luktfuktigheten er på 70 % i boligen som hun nevner, kan det føre til muggsopp i løpet av kort tid nå som man har større temperaturforskjeller mellom ute og inne, spesielt hvis det er litt dårlig isolert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...