Gå til innhold

Mugg i ny bolig!!!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du skal kunne se i vinduet når det er fra. Et stempel.

Anonymkode: db764...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette tar nok ikke forsikringa. Dette er brukerfeil. Altså, dere har forårsaket det pga dårlig ventilering, fukt.

Anonymkode: e7ce5...54a

Dette er for mye til å være brukerfeil. Kjøpet ble gjort for 3 mndr. siden.

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette tar nok ikke forsikringa. Dette er brukerfeil. Altså, dere har forårsaket det pga dårlig ventilering, fukt.

Anonymkode: e7ce5...54a

Men det er jo ikke så mye mer vi kan gjøre enn å lufte godt med vinduene og åpne ventilene. Er dette virkelig normalt? Skal også sies at det vokser masse grønn mugg og etser ut av en hylle vi satte inn i veggen når vi flyttet inn. Dette finner jeg ikke noen forklaring på, og syntes det er litt rart men..

• Liker 1
Skrevet

Dette er for mye til å være brukerfeil. Kjøpet ble gjort for 3 mndr. siden.

Akkurat dette jeg tenker også. Muggen ble oppdaget 2-3 uker ca etter vi flyttet inn. Og muggen var ikke der når vi var på visning. Skal dra opp flisene på badet snart, så da gjenstår det å se om det er masse mugg under der også... 

• Liker 2
Skrevet

Tørker dere klesvasken inne? Det er altfor mange som gjør denne feilen, en vanlig klesvask inneholder mellom 2 og 3 liter vann, og noen tror dessverre at dette bare forsvinner, sannheten er at det blir igjen i boligen og skaper fukt. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Men det er jo ikke så mye mer vi kan gjøre enn å lufte godt med vinduene og åpne ventilene. Er dette virkelig normalt? Skal også sies at det vokser masse grønn mugg og etser ut av en hylle vi satte inn i veggen når vi flyttet inn. Dette finner jeg ikke noen forklaring på, og syntes det er litt rart men..

2 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Akkurat dette jeg tenker også. Muggen ble oppdaget 2-3 uker ca etter vi flyttet inn. Og muggen var ikke der når vi var på visning. Skal dra opp flisene på badet snart, så da gjenstår det å se om det er masse mugg under der også... 

Du bør jo kontakte en dyktig håndverker eller takstmann for å se på dette asap.

Da mannen og jeg kjøpte vår første leilighet hadde vi (etter råd) med oss fuktmåler på visning, husker jeg. Husker noen små utslag på badet, men da så jeg at dette også fremgikk av salgsoppgave. Badet var ganske gammelt.

Skrevet
3 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Du er nødt til å varsle om skadene med det samme. I utgangspunktet er du allerede for sent ute da det skal varsles innen rimelig tid, 3 uker, etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

Anonymkode: 2e202...5ec

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Blomkål1 skrev:

De sa at alle vinduer var byttet ut. Men begynner å tvile.

Mellom glasset på vinduetes ramme står det datomerking. Så dette kan du enkelt kontrollere selv. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med forsikringsselskap/advokat og få registrert saken. Sørg for god fotodokumentasjon med dato.

Hva tror du ett forsikringsselskap skal gjøre med denne saken, eller hvorfor skal ts betale en advokat for å fortelle henne at dette er en sak hun selv er skyld i? Skaden kom ikke få uker etter innflytting, og var der heller ikke på kjøpstidspunketet, og forklaringen på tidligere nevnte feilbruk har vi fra ts her; 

13 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Hei! Beklager sent svar her, skjedd en del ting i det siste og vi har oppdaget MYE mer mugg som må ha vært der fra før vi kjøpte. Vi har oppe alle ventilluker og lufter men det er tydeligvis ikke nok. Setter på vifta og har vinduet åpent når vi dusjer, men til ingen nytte. Utrolig slitsomt også å måtte ta hensyn til så mye. Er målt 75% fukt på soverommet, men jeg kan ikke fatte hvorfor det er så mye?.. vil helst bare flytte nå.

Du skal aldri sette på vifta for så å åpne vindyet når dere dusjer. Det er feilbruk og fukten og muggen er du dermed selv annsvarlig for at oppstår. 

Vifta på badet skal på, før du dusjer, mens du dusjer og i minst 15 minutter etter dusjing, for å få ut fukten. Åpner du vinduet, så får du kald luft inn og i møtet mellom fuktig varm luft og den kalde luften utenfra dannes kondens. Når luftfuktigheten er over 70 % og gjentagende over flere dager, så får du mugg og råtesoppdannelse. Det er realfag. 

Anonymkode: 42377...7d5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å varsle om skadene med det samme. I utgangspunktet er du allerede for sent ute da det skal varsles innen rimelig tid, 3 uker, etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

Anonymkode: 2e202...5ec

Ikke hvis selger har handlet grovt uaktsomt, vært uærlig eller handlet i strid med god tro, noe vedkommende er dersom han/hun visste om dette, men lot være å si ifra. 

Anonymkode: 536ae...014

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, ludden skrev:

Tørker dere klesvasken inne? Det er altfor mange som gjør denne feilen, en vanlig klesvask inneholder mellom 2 og 3 liter vann, og noen tror dessverre at dette bare forsvinner, sannheten er at det blir igjen i boligen og skaper fukt. 

Dette er bare tull. Vi har bodd i vårt hus i flere tiår. Vi tørket klær på stua i over 15 år ukentlig, så rev vi veggene for å etterisolere og det var null fukt og ikke noe mugg. Vi bor i et gammelt, "luftig" hus da. 

Anonymkode: 8b07f...fc7

• Liker 3
Skrevet

Ta noen flere bilder av vinduene dine, for jeg synes ikke disse ser spesielt nye ut på de bildene som du har lagt ut. 

Hvordan gjør dere det med klesvask? Bruker dere trommel eller stativ? Hvis dere bruker stativ, ville jeg som første nødløsning kjøpt en avfukter. Vi har sliter ut våre jevnlig, og kjøpte denne på Biltema sist: https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/luftavfuktere/luftavfukter-2000038181

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Vi har bodd i vårt hus i flere tiår. Vi tørket klær på stua i over 15 år ukentlig, så rev vi veggene for å etterisolere og det var null fukt og ikke noe mugg. Vi bor i et gammelt, "luftig" hus da. 

Om du nekter for all forskning på dette, så er det hensiktsløst å diskutere det. Klart det hjelper med god lufting, men du vil uansett ikke få lufta ut tre liter vann uten at noe av fukten blir igjen i huset. Det gir dermed et dårlig inneklima,som også kan resultere i astma og andre luftveisproblemer. Hvis du fortsatt tror at tre liter vann forsvinner ut av huset, så må du få lov å tro det, det er fortsatt folk som tror jorda er flat også 🙂

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det finnes folk som vil fortelle deg at de har overlevd å springe naken mellom bilene på motorveien. Men derav slutter du selvsagt ikke at det er noe som "alltid" går bra. Du slutter bare at vedkommende var veldig heldig. Flaks, ser du, er ikke bevis for noe annet enn at flaks finnes. :) 

Ts har uflaks. Du hadde flaks. Og så må ts selvsagt gjøre det ts burde gjort dag 1: ringe sin lokale ekspert.  

Anonymkode: 2e8d7...b3b

Skrevet
22 minutter siden, ludden skrev:

Hvor tørker du klesvasken?

Skrevet
4 minutter siden, ludden skrev:

Om du nekter for all forskning på dette, så er det hensiktsløst å diskutere det. Klart det hjelper med god lufting, men du vil uansett ikke få lufta ut tre liter vann uten at noe av fukten blir igjen i huset. Det gir dermed et dårlig inneklima,som også kan resultere i astma og andre luftveisproblemer. Hvis du fortsatt tror at tre liter vann forsvinner ut av huset, så må du få lov å tro det, det er fortsatt folk som tror jorda er flat også 🙂

Tusen takk for den du! Hyggelig at du indikerer at jeg er dum :) 

Nå er problemet i vårt gamle "utette" hus at luften er tørr, så tørr når vi fyrer at det blir ubehagelig. Men vi innbiller oss vel det ja. Når vi måler luftfuktigheten så er den mye lavere enn anbefalt også, men vi ser vel syner? 

At det er for fuktig luft inne i nyere boliger kan så være, men det er ikke et problem i alle (eldre) hus. 

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mellom glasset på vinduetes ramme står det datomerking. Så dette kan du enkelt kontrollere selv. 

@Blomkål1 sjekk dette.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det finnes folk som vil fortelle deg at de har overlevd å springe naken mellom bilene på motorveien. Men derav slutter du selvsagt ikke at det er noe som "alltid" går bra. Du slutter bare at vedkommende var veldig heldig. Flaks, ser du, er ikke bevis for noe annet enn at flaks finnes. :) 

Ts har uflaks. Du hadde flaks. Og så må ts selvsagt gjøre det ts burde gjort dag 1: ringe sin lokale ekspert.  

Nja, da kjenner jeg mange som har flaks gitt! De bor i eldre hus som ikke er potte tette, og de tørker klær inne og har heller ikke registrert mugg enda, etter mange år. 

Vi skiftet forøvrig vinduer i fjor og sjekket da veggene innvendig for mugg igjen, men det fantes ikke, så jeg tror jeg fortsetter å tørke klesvasken inne, siden jeg er så innmari heldig å ha sånn flaks. 

• Liker 2
Skrevet

Nja, da kjenner jeg mange som har flaks gitt! De bor i eldre hus som ikke er potte tette, og de tørker klær inne og har heller ikke registrert mugg enda, etter mange år. 

Vi skiftet forøvrig vinduer i fjor og sjekket da veggene innvendig for mugg igjen, men det fantes ikke, så jeg tror jeg fortsetter å tørke klesvasken inne, siden jeg er så innmari heldig å ha sånn flaks. 

Jeg har samme flaks, på 21. året :)

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, Blomkål1 skrev:

De sa at alle vinduer var byttet ut. Men begynner å tvile.

Det står i vinduene når de er fra. 

Hvis paret er gamle er vel vinduer fra 80-tallet relativt nye.., men for meg ser de overhodet ikke nye ut. Hvilket låsesystem er det vi ser på bilde liksom? Ikke noe jeg har sett før iallefall.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tørker du klesvasken?

Klesvask hører til å vaskerom eller annet våtrom, uansett tørkemetode. Alternativt utendørs, eller på tørkeloft - der slikt finnes. 

Å tro at man kan tørke klesvasken i stua, på soverommet eller andre steder uten å få mugg og fuktskader er som sammenligningen fra denne brukeren: 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...