Gå til innhold

Mugg i ny bolig!!!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! I Juli kjøpte vi oss ny leilighet. Den var ganske dyr til å ligge utenfor byen, og alt så perfekt ut. Akkurat satt inn nye vinduer, nyoppusset bad osv.

For litt over en måned siden oppdaget vi at det dukket opp MASSE mugg i vinduene her! Det kryr! Vi tenkte at dette er noe som skjer i de fleste litt eldre boliger og at kanskje det er for dårlig lufting, så vi vasket det vekk og tenkte ikke mer over det. Men så dukker det opp igjen med en gang, og det blir bare mer og mer! Mest på soverommet og badet. Men har også sett litt i stua. 

Legger ved et bilde, er dette normalt? (Før jeg tok bildet hadde samboer allerede tatt det verste)

Er hvertfall kjempe ekkelt og spesielt når det er på soverommet! Burde vi ringe megler eller få sjekket det opp?

06B370E9-5487-48B3-81C4-A35862EFD75F.thumb.jpeg.f9088a4257a669397b59b8b138642461.jpeg

41BEF18E-09DA-4B86-904A-10B472E16824.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert lurt å endre overskriften til mugg i gammel bolig/mugg i nyinnkjøpt bolig, lettere å få svar når man ikke misforstår og tror det er nybygg. :) 

Men de vinduene du har tatt bilde av kan umulig være nye? Har du lest nøye i tilstandsrapporten om hvilke vinduer som er byttet? Jeg forstår ikke helt hva det er bilde av heller, hva er den svarte listen ved vindusglasset? Dette ser jo ut som vinduer som minst er 40 år, og da er det naturlig at det er mugg. Har boligen vært bebodd til rett før dere tok over? Har dere lukket opp alle ventiler på vinduer og vegger, slik at det ikke dannes for fuktig luft?

Anonymkode: 1310f...7d4

• Liker 5
Skrevet

Ser ut som om det e mye fukt, hvis ikke bilde lyver så ser det ut som vanndråper på det nederste bilde. Er det mye fukt så blir det også mugg.

Anonymkode: f046b...32a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert lurt å endre overskriften til mugg i gammel bolig/mugg i nyinnkjøpt bolig, lettere å få svar når man ikke misforstår og tror det er nybygg. :) 

Men de vinduene du har tatt bilde av kan umulig være nye? Har du lest nøye i tilstandsrapporten om hvilke vinduer som er byttet? Jeg forstår ikke helt hva det er bilde av heller, hva er den svarte listen ved vindusglasset? Dette ser jo ut som vinduer som minst er 40 år, og da er det naturlig at det er mugg. Har boligen vært bebodd til rett før dere tok over? Har dere lukket opp alle ventiler på vinduer og vegger, slik at det ikke dannes for fuktig luft?

Anonymkode: 1310f...7d4

Vindu på bildet er åpent. Man ser ikke glasset på noen av bildene.

Svart liste er tetningslist. 

Det ser ut som pvc eller "plast" vinduer.

Skrevet

Hvorfor er det vanndråper i muggveksten i nederste bildet. Og på innsiden av karm på øverste bilde? Hvorfor er det vann der? Er vindu lekk, eller har dere vindu åpnet når det regner? 

• Liker 1
Skrevet

Er det fuktstyrt vifte på badet? Hvor tørker dere kle? Åpnes gardinene på soverommet?

Anonymkode: 399ff...dab

• Liker 3
Skrevet

Hva er luftfuktigheten i desse rommene?

Er dette deres første bolig?

• Liker 3
Skrevet

Det drypper vann på bildene så det er alt for fuktig. Åpn opp alle ventiler, installer vifter om dere tørker klær inne og kjøp en avfukter. 

Anonymkode: 8618f...626

• Liker 2
Skrevet

For dårlig ventilasjon. Den varme fuktige luften inne kondenserer på det kalde vinduet. Sett inn flere ventiler i kåken og bli kvitt muggen.

Anonymkode: d6247...dd8

• Liker 3
Skrevet

Siden dette er et nylig boligkjøp, ville jeg meldt i fra til forsikringsselskap umiddelbart. Dette for å få det registert, hvis det senere skulle vise seg å være vesentlige feil og mangler ved boligen som du kan kreve erstatning for. Det at det har dukket opp i så stort omfang kort tid etter overtakelse, får det til å lukte muffens for min del. Mange selgere kamuflerer for å få solgt.

Men, hvis det nettopp har blitt byttet vinduer, så kan vinduene være veldig tette i forhold til de som var der fra før. Er det ventiler på vinduer? Er de åpne? Er det ventiler på vegger? Hva slags ventilasjon på bad; avtrekksvifte som står og går hele tiden? Luke? fuktstyrt vifte? 

Er disse rommene over bakkeplan? 

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor svarer ikkje @Blomkål1?

Hva gjør dere selv for å få det så fuktig inne, og hva gjør dere ikke?

Skrevet
På 23.10.2019 den 23.26, Blomkål1 skrev:

Hei! I Juli kjøpte vi oss ny leilighet. Den var ganske dyr til å ligge utenfor byen, og alt så perfekt ut. Akkurat satt inn nye vinduer, nyoppusset bad osv.

For litt over en måned siden oppdaget vi at det dukket opp MASSE mugg i vinduene her! Det kryr! Vi tenkte at dette er noe som skjer i de fleste litt eldre boliger og at kanskje det er for dårlig lufting, så vi vasket det vekk og tenkte ikke mer over det. Men så dukker det opp igjen med en gang, og det blir bare mer og mer! Mest på soverommet og badet. Men har også sett litt i stua. 

Legger ved et bilde, er dette normalt? (Før jeg tok bildet hadde samboer allerede tatt det verste)

Er hvertfall kjempe ekkelt og spesielt når det er på soverommet! Burde vi ringe megler eller få sjekket det opp?

06B370E9-5487-48B3-81C4-A35862EFD75F.thumb.jpeg.f9088a4257a669397b59b8b138642461.jpeg

41BEF18E-09DA-4B86-904A-10B472E16824.jpeg

Når muggen kommer etter overtakelse, flere uker etter slik jeg oppfatter deg, så er dette noe du er ansvarlig for. 

Høyst sannsynlig feilbruker du boligen, ved å ikke lufte riktig, ha det for kaldt, tørke klær innedørs og utenfor våtrom m.m. 

Anonymkode: 42377...7d5

• Liker 1
Skrevet

Det som skjer i en sånn sak er at du melder inn til eierskifteforsikring, så får du beskjed om å hente inn en takstmann for egen regning som du må betale 5-10000 for. 
Deretter så sender du dette til forsikringsselskapet som ler av deg for at du i det hele tatt gadd å bruke en takstmann før de avviser saken. 

Skrevet
På 24.10.2019 den 12.14, newman01 skrev:

Hvorfor er det vanndråper i muggveksten i nederste bildet. Og på innsiden av karm på øverste bilde? Hvorfor er det vann der? Er vindu lekk, eller har dere vindu åpnet når det regner? 

Vi har aldri vinduet oppe når det regner, men det blir vått uansett..

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer ikkje @Blomkål1?

Hva gjør dere selv for å få det så fuktig inne, og hva gjør dere ikke?

Hei! Beklager sent svar her, skjedd en del ting i det siste og vi har oppdaget MYE mer mugg som må ha vært der fra før vi kjøpte. Vi har oppe alle ventilluker og lufter men det er tydeligvis ikke nok. Setter på vifta og har vinduet åpent når vi dusjer, men til ingen nytte. Utrolig slitsomt også å måtte ta hensyn til så mye. Er målt 75% fukt på soverommet, men jeg kan ikke fatte hvorfor det er så mye?.. vil helst bare flytte nå.

Skrevet

Skal vinduet på bildet være byttet?

Anonymkode: db764...3b6

Skrevet
17 timer siden, 2shy skrev:

Siden dette er et nylig boligkjøp, ville jeg meldt i fra til forsikringsselskap umiddelbart. Dette for å få det registert, hvis det senere skulle vise seg å være vesentlige feil og mangler ved boligen som du kan kreve erstatning for. Det at det har dukket opp i så stort omfang kort tid etter overtakelse, får det til å lukte muffens for min del. Mange selgere kamuflerer for å få solgt.

Men, hvis det nettopp har blitt byttet vinduer, så kan vinduene være veldig tette i forhold til de som var der fra før. Er det ventiler på vinduer? Er de åpne? Er det ventiler på vegger? Hva slags ventilasjon på bad; avtrekksvifte som står og går hele tiden? Luke? fuktstyrt vifte? 

Er disse rommene over bakkeplan? 

Er dette jeg tenker også.. Er jo bare å vaske det ned og male over også kommer det tilbake igjen. Vi har ventiler som vi bruker, men må vel gå til innkjøp av noe varmepumpe ellernoe etterhvert hvis vi i det hele tatt blir boende. Skal sies at jeg er vandt med å bo i helt nybygget leilighet fra før og ikke har så mye kunnskap om eldre boliger.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal vinduet på bildet være byttet?

De sa at alle vinduer var byttet ut. Men begynner å tvile.

Skrevet
Akkurat nå, Blomkål1 skrev:

De sa at alle vinduer var byttet ut. Men begynner å tvile.

Ta kontakt med forsikringsselskap/advokat og få registrert saken. Sørg for god fotodokumentasjon med dato.

• Liker 3
Skrevet

Dette tar nok ikke forsikringa. Dette er brukerfeil. Altså, dere har forårsaket det pga dårlig ventilering, fukt.

Anonymkode: e7ce5...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...