Blomkål1 Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Hei! I Juli kjøpte vi oss ny leilighet. Den var ganske dyr til å ligge utenfor byen, og alt så perfekt ut. Akkurat satt inn nye vinduer, nyoppusset bad osv. For litt over en måned siden oppdaget vi at det dukket opp MASSE mugg i vinduene her! Det kryr! Vi tenkte at dette er noe som skjer i de fleste litt eldre boliger og at kanskje det er for dårlig lufting, så vi vasket det vekk og tenkte ikke mer over det. Men så dukker det opp igjen med en gang, og det blir bare mer og mer! Mest på soverommet og badet. Men har også sett litt i stua. Legger ved et bilde, er dette normalt? (Før jeg tok bildet hadde samboer allerede tatt det verste) Er hvertfall kjempe ekkelt og spesielt når det er på soverommet! Burde vi ringe megler eller få sjekket det opp?
Grandidosa83 Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 7 minutter siden, Blomkål1 skrev: Hei! I Juli kjøpte vi oss ny leilighet. Den var ganske dyr til å ligge utenfor byen, og alt så perfekt ut. Akkurat satt inn nye vinduer, nyoppusset bad osv. For litt over en måned siden oppdaget vi at det dukket opp MASSE mugg i vinduene her! Det kryr! Vi tenkte at dette er noe som skjer i de fleste litt eldre boliger og at kanskje det er for dårlig lufting, så vi vasket det vekk og tenkte ikke mer over det. Men så dukker det opp igjen med en gang, og det blir bare mer og mer! Mest på soverommet og badet. Men har også sett litt i stua. Legger ved et bilde, er dette normalt? (Før jeg tok bildet hadde samboer allerede tatt det verste) Er hvertfall kjempe ekkelt og spesielt når det er på soverommet! Burde vi ringe megler eller få sjekket det opp? Nå spekulerer jeg litt, men jeg tenker kanskje dette er en liten leilighet i et eldre bygg? Og at dere er to stykker som gjerne dusjer minst 1 gang hver daglig - og gjerne lenge? Problemet er i så fall ofte at ventilasjonen fra byggeår ikke er tilstrekkelig da det aldri var tatt høyde for så mye fukt. Kanskje er det også en sokkelleilighet? Kombinert med at mange stenger ventiler pga «trekk» og skrur av vifter pga støy blir dette ofte årsak til mugg. Det beste tiltaket dere kan gjøre er nok å få satt inn en vifte med sensor på badet som går rett ut. Noen ganger har man installert avtrekksviften inn i gammel ventilasjon, og det fungerer dårlig. Åpne også ventiler. Jeg ville nok fått en fagmann til å se på det selv (ettersom de gjerne må montere viften uansett), men av erfaring er overstående løsningen for mange. Sekundært ville jeg prøvd dusjet kortere Og/eller luftet rikelig etterpå for å se om det gav effekt. Dette er dog selvfølgelig ikke så hyggelig på vintertid.. avslutningsvis: jeg tror nok ikke dette er en sak dere kan ta videre(med mindre fagmann finner en alvorlig mangel), men likevel kan det være lurt å få registrert reklamasjonen ovenfor selger. Kontakt gjerne boligkjøperforsikringen (hvis dere tegnet det), så vil de hjelpe dere.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 Dette er jo helt jævlig, og noe selger trolig har kjent til tidligere..? Anonymkode: 1044a...db5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 Har dere luftfukter? Det må dere ikke bruke, eventuelt må dere skaffe dere en luftAVfukter, særlig om dere tørker klær inne. Anonymkode: 7beb2...a75
prt90 Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Ikke normalt i det heletatt. Her er det noe alvorlig galt med leiligheten. Helsefarlig er det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå