AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Og det er jeg selvfølgelig helt i mot. Vi har sånn digitalt innsjekkingssystem med gps på jobben som krever at vi må være fysisk til stede og sjekke inn om vi bruker mobilen. Dette har jo hun selvfølgelig funnet ut at hun kan omgå ved å få noen til å logge inn på hennes bruker og logge inn for henne på jobb. Men det er en måte ledelsen kan finne ut av hun ikke har vært på jobb allikevel. Jeg skal ikke si så mye om dette systemet for å ikke eksponere arbeidsplassen min. Men hun fortalte meg dette her om dagen som om det var den største selvfølge at jeg ville være med på dette. Hun har visst fått med en annen kollega til å hjelpe henne, men siden vi jobber skift og de ikke alltid jobber sammen, så ville hun at jeg skulle trikse med systemet når det er vi som jobber sammen. Jeg sa bare rett ut at det nekter jeg å hjelpe henne med. Ikke bare risikerer hun jobben sin, men min i tillegg. Og jeg synes det rett og slett er umoralsk. Men nå har jeg et dilemma da. For nå vet jeg at disse to kollegaene mine jukser med timene sine når de tror ingen ser dem. Jeg la merke til her en dag at nevnte kollega var over en time forsinket, men at hun var logget inn på jobb. Hvordan tar jeg det opp at jeg synes de skal slutte med dette uten at det blir bråk? Jeg synes jo at jeg burde si det til dem før jeg eventuelt går til ledelsen og det blir en stor sak ut av det. Eller synes dere at det er såpass alvorlig at jeg burde gå til sjefen med en gang? Jeg har tenkt at jeg burde passe mine egne saker, men jobben vår er av den natur at det går utover oss andre på jobb også når hun ene ikke greier å møte opp når hun skal. Eller forsvinner for å gjøre ærend når deg passer henne selv. Hva mener dere? Anonymkode: e783f...7b3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Hadde tatt avgjørelse helt basert på arbeidsplass, personer involvert osv. Noen arbeidssteder driter i de ansatte, og da hedd jeg ikke brydd meg m å si fra. Andre steder har et bra miljø som ødelegges av de som sluntrer, da hadde jeg sagt fra. Anonymkode: 4c39c...5d2 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg ville tatt en selvstendig vurdering basert på din tillit til ledelsen. Hvis du har en god relasjon til din leder, stoler på at hun faktisk vil følge opp, og stoler på at hun IKKE vil fortelle dem det gjelder at informasjonen kom fra deg, ville jeg sagt ifra. Hvis ikke ville jeg passet mine egne saker. Du har allerede sagt til kollegaen din at du ikke vil være med og jukse, så det er ikke vits i å si ifra til dem først. De VET jo at de jukser. Anonymkode: 2b821...8f4 5
Pangur Ban Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde tatt avgjørelse helt basert på arbeidsplass, personer involvert osv. Noen arbeidssteder driter i de ansatte, og da hedd jeg ikke brydd meg m å si fra. Andre steder har et bra miljø som ødelegges av de som sluntrer, da hadde jeg sagt fra. Anonymkode: 4c39c...5d2 Jeg trives for første gang i hele mitt liv på en arbeidsplass. Det er derfor jeg også kvier meg for å si ifra fordi jeg også liker disse kollegaene. Men det virker som at de har tatt med seg en del uvaner fra øst Europa hvor de er fra. Å bedra sjefen er visst helt naturlig for disse to. Edit: ops der var jeg ikke anonym lenger. Men det får være:) Endret 23. oktober 2019 av Pangur Ban
Pangur Ban Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt en selvstendig vurdering basert på din tillit til ledelsen. Hvis du har en god relasjon til din leder, stoler på at hun faktisk vil følge opp, og stoler på at hun IKKE vil fortelle dem det gjelder at informasjonen kom fra deg, ville jeg sagt ifra. Hvis ikke ville jeg passet mine egne saker. Du har allerede sagt til kollegaen din at du ikke vil være med og jukse, så det er ikke vits i å si ifra til dem først. De VET jo at de jukser. Anonymkode: 2b821...8f4 Hva om dette slår ut på meg da fordi det kommer frem at jeg visste hva de holdt på med, selv om jeg ikke deltok aktivt selv?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 1 minutt siden, Pangur Ban skrev: Hva om dette slår ut på meg da fordi det kommer frem at jeg visste hva de holdt på med, selv om jeg ikke deltok aktivt selv? Spørs hvor lenge du har visst, men uansett har ikke du gjort noe galt. Anonymkode: 2b821...8f4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #7 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg ville ha snakket med tillitsvalgt jeg. På den måten kan du ta opp problematikken uten at det blir synlig at det er du som har tatt det opp. Anonymkode: 97d48...f67 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #8 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg mener at du bør fortelle dette til ledelsen. Dersom du føler det er ok kan du informere den aktuelle kollegaen at du kommer til å melde i fra. Dine kollegaer vil uansett få vite at du har meldt i fra for det vil de ha krav på å få vite fra leder når det blir tatt opp. Og ja, du kan få problemer om leder finner du at du visste uten å melde ifra. Anonymkode: 586f6...b7a 1
Gjest Skrevet 23. oktober 2019 #9 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg hadde meldt ifra, uten tvil! Men om sjefen var av typen som kunne sladret på hvem som sa ifra ville jeg skrevet en anonym lapp med info om at kollega var logget inn, men ikke til stede o.s.v.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. oktober 2019 #10 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg hadde meldt fra til sjefen/ledelsen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #11 Skrevet 23. oktober 2019 7 minutter siden, Pangur Ban said: Hva om dette slår ut på meg da fordi det kommer frem at jeg visste hva de holdt på med, selv om jeg ikke deltok aktivt selv? Si at du trodde hun tullet. Eller benekt at hun sa noe til deg. De har ingenting å ta deg på Anonymkode: 4c39c...5d2
Sensi Skrevet 23. oktober 2019 #12 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg ville sagt fra til dem. At slik kan de ikke holde på i Norge. De vil etterhvert bli oppdaget og kan miste jobben med dårlige skussmål. Det er flaut. Spill på deres samvittighet. Ville ikke truet dem med å si fra. Iallfall ikke enda. De bør få en sjanse til til å holde opp og te seg bra.
Sensi Skrevet 23. oktober 2019 #13 Skrevet 23. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at du trodde hun tullet. Eller benekt at hun sa noe til deg. De har ingenting å ta deg på Anonymkode: 4c39c...5d2 Dette hvis du velger å overse det og ikke ta det opp med dem. Da får du kjøre «not my monkeys». 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #14 Skrevet 23. oktober 2019 Bare gå videre og la være. Ikke din problem det her. Eller meld inn og bekreft at du er sladrekjerring som 95% av norges befolkning er. Anonymkode: 0d142...bab
Pangur Ban Skrevet 23. oktober 2019 #15 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg synes dette er så vanskelig. Jeg har vært ut og inn av arbeidslivet i mange år pga. psykisk sykdom. Og når jeg endelig begynner å se resultater av terapien og begynner å få et stabilt arbeidsforhold med ryddige arbeidsgivere, så havner jeg midt oppi noe sånt. Skulle ønske hun kollegaen aldri hadde involvert meg. Men jeg må vel bare se på det som en del av terapien å kunne sette grenser. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #16 Skrevet 23. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare gå videre og la være. Ikke din problem det her. Eller meld inn og bekreft at du er sladrekjerring som 95% av norges befolkning er. Anonymkode: 0d142...bab Så du hadde satt pris på ekstra arbeidsmengde så andre kan slippe unna og få betalt? Anonymkode: 6fb5c...473 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #17 Skrevet 23. oktober 2019 Uansett hva du velger å gjøre med det i forhold til ledelsen, så skal du selvsagt ikke bli med på dette. Som du skriver så kan det jo bli oppdaget, og da risikerer du jo jobben. I verste fall kan det å trikse med timelister også bli ansett som dokumentforfalskning, så du skal selvfølgelig ikke delta i det. Anonymkode: da5dd...75b 2
mammahjarte Skrevet 23. oktober 2019 #18 Skrevet 23. oktober 2019 Eg syntest du burde ta det opp med tillitsvalgte. 1
Gjest Skrevet 23. oktober 2019 #19 Skrevet 23. oktober 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare gå videre og la være. Ikke din problem det her. Eller meld inn og bekreft at du er sladrekjerring som 95% av norges befolkning er. Anonymkode: 0d142...bab Sladrekjerring er en ting, en annen ting er å stjele fra jobben! Om det blir oppdaget risikerer hun andre å måtte betale tilbake lønn, få sparken og i verstefall få fengselstraff! I aller verstefall kan TS bli tiltalt for medvirkning fordi hun viste om det. Lov og rett rundt arbeid er ganske firkantet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå