Gå til innhold

Er politiet mer synlige nå enn før? Såfall hvorfor? Andre som har merket det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da generelt sett i Norge, ikke nødvendigvis i en spesifikk by. Har egentlig ikke tenkt spesielt mye over det før min far påpekte det. Vi bor i hver vår by, men han var på besøk hos meg for noen dager siden. Vi var bare ute å gikk tur og en politibil kjørte tilfeldigvis forbi og min far sa da noe sånt som at han synes at det er bra at politet er så mye mer synlige nå enn før med tanke på "alt det som skjer". Vet ikke helt hva han konkret mente da vi begge bor i byer der det egentlig ikke er spesielt mye kriminalitet eller annet som skulle tilsi at det er nødvendig med mer synlig politi o.l. Da jeg prøvde å spørre fikk jeg ikke noe konkret svar. 

Jeg har tenkt meg litt om og jeg har vel egentlig sett politiet mye mer her i byen jeg bor i nå siden jeg flyttet hit enn det jeg har gjort i hjembyen de årene jeg bodde der. Har egentlig bare regnet med at det var helt tilfeldig. Men så gir det vel egentlig ikke mening heller. Byen jeg bor i nå er ganske liten og det er veldig lite som skjer her generelt sett. Er lite kriminalitet og i lokalavisen står det nesten alltid at politiet ikke har noe å rapportere etter helgen. I hjembyen (der min far bor) er middels/stor og det skjer generelt sett mer kriminalitet og ligende hendelser som politiet er involvert i. 

Jeg har bare bodd her i ett par måneder men ser stadig politet bare helt tilfeldig enten kjørende eller parkert ulike steder uten at det er klart hva de gjør der. Mens i hjembyen var det sjeldent man så noe spesielt til politiet, og såfall var det mer klart hvorfor de var der, som f.eks under fartskontroller, i utrykning eller de snakket med folk o.l. 

Stemmer det at politiet er mer synlige nå enn før? Såfall hvorfor? Er det andre som har merket noe til dette (evnt. ikke)? 

Anonymkode: 95e23...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jeg så og si alltid har bodd i samme by som min far inntil jeg flyttet hit. Så enten har vi total forskjellig oppfatning eller så har politet generelt sett blitt mye mer synlige på kort tid? I tillegg til at min far bor mer landlig til i utkanten, der det virkelig aldri er politi (aldri opplevd at de har vært der faktisk). Han er også veldig sjeldent i byen, så hvordan har merket noe til at politiet er mer synlige aner jeg egentlig ikke. Står ikke noe om det i avisene heller, verken her eller der.

Anonymkode: 95e23...3c0

Skrevet

Ja, her jeg bor synes de mer. Antagelig en kombinasjon av at ansatt politi her har begynt å kjøre tjenestebiler hjem, det er flyttet kriminelle inn i gata mi og jeg bor på bygda, så her finnes ikke kontor de sitter på lenger (tipper det medfører mer kjøring rundt den tiden de er «stasjonert» her). 🤷‍♀️

Anonymkode: c3a22...f19

Skrevet

Ser nå en politibil her og der, men ikke ofte. Om jeg er ute på byen en lørdagsnatt er det alltid politi der, da. Men det var det for 10 år siden også.

Anonymkode: 4a692...0ef

Skrevet

Jeg har faktisk ikke lagt merke til noe sånn.  

Her jeg bor finnes det bare politifolk på selve politistasjonen, men ingen andre steder... .     

Anonymkode: ec1b1...d0c

Skrevet

Hos oss har nærpolitireformen ført til mindre synlig politi, vanskeligere å nå dem når man trenger dem, lengre utrykningstid og at færre gidder å melde ifra. Tidligere kjente alle lensmannen og det var mindre kriminalitet her.

Mulig du bor i et belastet strøk, TS?

Anonymkode: d2ae7...68b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...