Gå til innhold

Da du var nyutdannet

kie

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid gikk det fra du var ferdig utdannet til du fikk din første jobb? Eller hadde du kanskje en jobb som ventet på deg?

Og hva med sommeren?

Hadde du sommerjobb før du begynte å søke eller gikk du rett på?

Det er litt skummelt, men samtidig veldig spennende, er det ikke?

Denne overgangsfasen fra studier til jobb? Ikke vite hva man skal gjøre til høsten. Litt sånn rett ut i intet?

Så, hvordan gikk det?

Hvilken utdannelse avsluttet du og hva slags jobb fikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nyutdannet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg har ingen jobb og søker som en helt, men vet heller ikke hva jeg skal finne på i sommer...

Skummelt og spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berry

Jeg ble ferdig utdannet lærer i fjor vår, og kom på intervju og fikk jobb i slutten av juni. Skolen starter jo ikke før august, så da hadde jeg en måneds sommerferie med god samvittighet! (Jeg innser at jeg var veldig heldig med det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at jeg ar gravid den dagen jeg hadde muntlig eksamen. Siden jeg visste at jeg måtte ha jobbet i 6 måneder for å få fødselspenger, så hastet det veldig å komme i jobb.

Jeg registrerte meg arbeidsledig dagen etter (for evt. å kunne få rentefritak hos Lånekassen dersom jeg ikke kom meg i jobb i løpet av de første tre månedene.) Etter nesten en måned fikk jeg meg et vikariat som varte akkurat 6 mnd. (Der hvor jeg hadde hatt sommerjobb).

Barnet kom 16 dager før tiden, og takket være ca 20 dager med dagpenger, så fikk jeg fødselspenger. (For det er 6 mnd med arbeid før fødsel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sommerjobb der jeg hadde hatt deltidsjobb + sommer jobb ett par år, og fikk fortsette der utover til jeg fikk et engasjemang ett annet sted i september. Dette varte til jul, og jeg fikk vikariat som jeg var i januar-juli, og startet i fast jobb i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feather..

Jeg var ferdig med master i begynnelsen mars iår. Da hadde jeg ikke søkt på en eneste jobb. Sendte min første (og eneste) søknad uken etter, og innen midten av april var jeg i fast jobb :) Flaks!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ferdig utdannet sosionom i fjor sommer, og fikk et halvt års vikariat. Fikk jobben i mai, og begynte å jobbe to dager etter eksamen i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burgunder

Jeg fikk full, fast jobb som var svært relevant for min utdannelse like etter at jeg hadde fullført utdannelsen. Begynte 1. juli. Så jeg hadde noen uker med sommerferie etter siste eksamen, men ikke så lenge at det ble kjedelig. Var på to intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Journalist

Jeg jobbet deltid mens jeg gikk på journalistutdanningen. Da utdannelsen var ferdig, fortsatte jeg å jobbe på samme sted.

I noen bransjer er det slik det fungerer. Nytter ikke bare å sette seg ned å søke på en jobb. Man må starte i det små og jobbe seg inn i bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple

Jeg var ferdig utdannet sivilingeniør i juni i fjor. Hadde ikke sommerjobb, fordi jeg ville ha litt ferie. Begynte å søke jobber før jeg var ferdig på skolen, var på en del intervjuer, men fikk ikke jobb før i oktober (men da fikk jeg til gjengjeld to tilbud :wink: )

Og det var jo både skummelt og spennende. Litt ekkelt å ikke vite hva man skal drive med framover. Og så er det jo litt fælt å ikke vite hvor lenge man blir gående uten jobb. Men da er det utrolig deilig når man endelig får jobbtilbudet!

Lykke til med jobbsøking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sommerjobb via et vikarbyrå, var på et par intervjuer og begynte i fast jobb i september samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sommerjobb via et vikarbyrå' date=' var på et par intervjuer og begynte i fast jobb i september samme år.[/quote']

Kan jeg spørre hvilken type jobb og vilket vikarbyrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig utdanna vernepleier om nokon få dagar. Har ein miljøterapeut (vernepleier) jobb som venta på meg. Sidan eg forsatt har mammapermisjon (frå ein jobb eg har sagt opp), kan eg ikkje beygynne før i august.

Føler meg litt priviligert, som berre kan gå rett inn i ein jobb, der eg kan bruke utdannelsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk 1/2 år før jeg fikk relevant jobb etter utdannelsen (naturfaglig 5 år).

Hadde en midlertidlig jobb i mellomtiden. Det var en veldig frustrerende periode, å ikke få napp på søknader.

Stå på, det ordner seg! Men vær forberedt på å få avslag på jobbsøknader! Å være arbeidsledig er utrolig kjedelig, så finn deg i alle fall noe å gjøre mens du søker (du trenger sikkert pengene og).

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet deltid mens jeg gikk på journalistutdanningen. Da utdannelsen var ferdig' date=' fortsatte jeg å jobbe på samme sted. [/quote']

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Jeg fikk jobb i februar og avsluttet utdannelsen i juni samme året. Ellers begynte jeg ikke å jobbe før i august, da det ikke var noe vits i å begynne på et tidspunkt da bedriften lå "i dvale" på grunn av ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lillie(ikke innlogget)

Jeg var ferdig utdannet lærer på våren, og fikk jobb fra høsten av. Slik fikk jeg jo også en ganske lang ferie til skolen startet :-) .

Lykke til!

Lillie (ikke innlogget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult å se så mange realister her inne. Trodde ellers vi var en utdøende rase.

Er akkurat ferdig med hovedfaget, og driver nå og søker jobber. Problemet mitt nå er at jeg har fått mulighet til å bli med på feltarbeid i sommer, og det er litt vanskelig å få tid til midt mellom jobbsøking, bryllup og evt. sommerjobb.

Akkurat nå håper jeg egentlig at jeg ikke får noen jobber, slik at jeg kan jobbe som vikar til høsten. Da kan jeg trekke feltarbeidet utover i august... Skikkelig tidsklemme her ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at jeg ar gravid den dagen jeg hadde muntlig eksamen. Siden jeg visste at jeg måtte ha jobbet i 6 måneder for å få fødselspenger, så hastet det veldig å komme i jobb.

Jeg registrerte meg arbeidsledig dagen etter (for evt. å kunne få rentefritak hos Lånekassen dersom jeg ikke kom meg i jobb i løpet av de første tre månedene.) Etter nesten en måned fikk jeg meg et vikariat som varte akkurat 6 mnd. (Der hvor jeg hadde hatt sommerjobb).

Barnet kom 16 dager før tiden, og takket være ca 20 dager med dagpenger, så fikk jeg fødselspenger. (For det er 6 mnd med arbeid før fødsel.)

Jeg har ikke oversikt over hvordan dette med dagpenger fungerer, men fikk du dagpenger fra skoleslutt og fram til du fikk jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var utdanna lærar i fjor vår, men fekk ikkje jobb.

Eg fortsette å søkja medan eg tok til på spes.ped. vidareutdanninga. Fekk jobb som barnehage-fagarbeidar i november.

Oppdaga at eg var blitt gravid då eg skulle senda ut søknader for det neste skuleåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...