Gå til innhold

Er det vanlig at det ser sånn ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det ser ut som det er hentet jord fra avløpsrøret.  Gul kabel med grønn stripe er en jordledning.  Den går vel derfra og til en koblingsboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet ble pusset opp av firma i 2017. Burde det ikke vært gjort på noen annen måte? Eller er dette vanlig?

Anonymkode: b2935...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er vanlig å jorde slukrist, men jordledningen skal visstnok ikke ligge åpent slik det gjør hos deg. (I følge det jeg googlet meg frem til akkurat nå, så ta det med en klype salt og sjekk gjerne nyere forskrifter og med fagfolk.)

http://murbetong.no/wp-content/uploads/converted/joomdocs/901-sluk.pdf

Anonymkode: d2d08...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som det er vanlig å jorde slukrist, men jordledningen skal visstnok ikke ligge åpent slik det gjør hos deg. (I følge det jeg googlet meg frem til akkurat nå, så ta det med en klype salt og sjekk gjerne nyere forskrifter og med fagfolk.)

http://murbetong.no/wp-content/uploads/converted/joomdocs/901-sluk.pdf

Anonymkode: d2d08...28b

Jeg brukte ett firma som heter Bygg å våtromsgruppen. Da har de ikke gjort en ordentlig jobb da? 

Anonymkode: b2935...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elektriker som har lagt jording i slukk og ikke rørleggere. Du hadde ikke elkontroll nylig ? 

Anonymkode: d682f...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde først dette var sluket hos meg! Mitt ser helt likt ut! Jeg har stusset litt over ledningene, men ble mer betenkt over det nå.

Anonymkode: a12e0...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ganske fælt ut. Har du sjekket at firmaet er godkjent våtromsbedrift?

Anonymkode: 79851...5b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det så ganske fælt ut. Har du sjekket at firmaet er godkjent våtromsbedrift?

Pleier det ikke å se sånn ut?

Anonymkode: 1e873...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske likt slik som deg, men uten ledning. Ikke rart du stusser. 

Anonymkode: 29897...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pleier det ikke å se sånn ut?

Anonymkode: 1e873...b18

Det ser ganske slurvete ut. Får du lett opp vannlåsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Gammel tråd, men denne var litt lik det jeg lurer på. Jeg har også slike ledninger i mitt sluk. Jeg synes disse ledningene ligger ganske løst, og er liksom ikke festet i noe. Er det farlig å dusje? 

Anonymkode: c3081...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gammel tråd, men denne var litt lik det jeg lurer på. Jeg har også slike ledninger i mitt sluk. Jeg synes disse ledningene ligger ganske løst, og er liksom ikke festet i noe. Er det farlig å dusje? 

Anonymkode: c3081...a6a

Gammel tråd ja, men den ledningen med grønn og gul er bokstavelig talt "jord" og er ment for eventuelle feil. Man kan lage "jord" ved f.eks. å grave ned et spett dypt i hagen (jord) og feste en ledning på den. Poenget er at om man skulle få nettspenning på det man jorder, så vil den kortslutte mot jord i stedet for å "sveve" med 130V (fasespenning). Det er for sikkerhet, og helt ufarlig å ta på. Jordleder skal være akkurat som å stikke en finger i jorden.

Anonymkode: fe811...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

aner ikke hva en ledig gjør nede i et sluk. Men dette må renses av og til. ser ellers ut som helt normalt opphopning av fett, såperester etc. Få det bort og rens med slukrens (Mudin fx)  (det tettes jo tettes jo til lenger nedi også) evt litt salmiakkvann.

Anonymkode: 49466...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 20.22):

aner ikke hva en ledig gjør nede i et sluk. Men dette må renses av og til. ser ellers ut som helt normalt opphopning av fett, såperester etc. Få det bort og rens med slukrens (Mudin fx)  (det tettes jo tettes jo til lenger nedi også) evt litt salmiakkvann.

Anonymkode: 49466...5f7

Men ikke svar på ting du ikke har peiling på. Det er jording.

Anonymkode: bfaab...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.10.2019 den 23.07):

Jeg trodde først dette var sluket hos meg! Mitt ser helt likt ut! Jeg har stusset litt over ledningene, men ble mer betenkt over det nå.

Anonymkode: a12e0...8af

Det er sluket hos deg.

Anonymkode: 57a74...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...