Gå til innhold

Noen som har tatt opp fag? Og hvilket yrke skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg vil studere. Det er noen år siden jeg gikk ut fra videregående, og karakterene mine holder ikke til mye ser jeg. Med alle alderspoeng har jeg et snitt på 4,3.

Hvis jeg forbedrer matematikkarakteren min kommer jeg inn på grunnskolelærerutdanningen. I hovedsak er det 1.-7. trinn som interesserer meg mest. Men jeg ser for meg at det er en heftig jobb med stor arbeidsmengde, og i tillegg fem år med studier.

Vurderer også tannpleie. Ser at jeg i hvert fall må ha et snitt på 4,7, og da må jeg ta opp en god del fag. Vet noen hvor vidt det er enkelt eller ei for tannpleiere å få jobb? Er det en sikker vei å gå?

Sykepleie og vernepleie er ikke aktuelt da jeg ikke ønsker å jobbe turnus. Ergoterapeut og fysioterapeut er det svært få stillinger for her jeg bor. Men hvis noen har andre forslag er det bare å komme med de :) Helst noe som er realistisk i forhold til karakterene mine, og hvor mye jeg evt. kan klare å forbedre de.

Anonymkode: be8d1...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å spørre... Dere som har tatt opp fag, hvor gjorde dere det? Hvilke fag? :)

Skrevet

Siden du spør i overskriften, tillater jeg meg å foreslå; bli elektriker! Er du kvinne, go for it! Det er 2 år på skole og så lærlingperioden. Alle har behov for en elektriker i blant, det er et yrke det alltid er bruk for.

Anonymkode: 4d287...5ca

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du spør i overskriften, tillater jeg meg å foreslå; bli elektriker! Er du kvinne, go for it! Det er 2 år på skole og så lærlingperioden. Alle har behov for en elektriker i blant, det er et yrke det alltid er bruk for.

Anonymkode: 4d287...5ca

Takk for morsomt svar! Det skal jeg absolutt undersøke 😊 Det virker interessant!

Skrevet

Jeg har samme snitt som deg inkl. alle alderspoeng og ønsket å studere sykepleie. Var egentlig helt sikker på at jeg måtte ta opp fag for å klare å komme inn på studiet overhode, da fjorårets poenggrense tilsa at jeg ikke kom til å komme inn på en eneste skole. Selv ikke den skolen med lavest snitt (som attpåtil ligger i Hammerfest, et sted jeg helst ikke ønsket å flytte til). 

Jeg valgte likevel å søke i fjor bare for å ha gjort det og for å kunne se hvordan jeg lå an i år. Jeg hadde jo ikke noe å tape på det. Jeg kom faktisk inn på flere skoler og studerer nå i en middels stor by. 

Så hvis jeg var det ville jeg valgt det jeg hadde aller mest lyst til å studere og søkt nå i februar. Velg studier ut i fra det du helst ser for deg å jobbe innen, også i forhold til jobbmuligheter og økonomi o.l selvfølgelig. Men for min del er i alle fall viktigst å velge yrket jeg helst ønsker å jobbe innen så langt det er sannsynlig at man vil få jobb og klarer seg økonomisk (men det er jo heller unntaket, med mindre man har store utgifter eller høyt forbruk). 

Lykke til!

Anonymkode: f5887...000

Skrevet

^Glemte helt å skrive poenget jeg egentlig ville frem til 😅Dersom det ikke er absolutt nødvendig for deg å måtte ta opp fag ville jeg unngått det. Da blir det jo bare bortkastet tid egentlig om du faktisk kan utdanne deg til det yrket du ønsker med de karakterene du allerede har 🙂

Skrevet

4,3 skal vel holde til mye? Ikke vær så kresen på hvor du vil studere, så åpner det seg flere muligheter. 

Uansett hva du velger bør du gå ut ifra interesser og hva du er god på. 

Anonymkode: 846a0...240

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4,3 skal vel holde til mye? Ikke vær så kresen på hvor du vil studere, så åpner det seg flere muligheter. 

Uansett hva du velger bør du gå ut ifra interesser og hva du er god på. 

Anonymkode: 846a0...240

Det er snakk om i ordinær kvote. Da holder det seg til svært lite, dessverre..

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om i ordinær kvote. Da holder det seg til svært lite, dessverre..

Kanskje svært lite av det de studiene du ønsker å gå, ja. Men ikke svært lite generelt sett. Man har fortsatt de aller fleste alternativene tilgjengelige med det slittet, selv i ordinær kvote 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...