Gå til innhold

Mister motivasjonen til å leve klimavennlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kuttet ut årets flytur til syden, innført kjøttfri mandag og begynt å sykle til jobb. Bare for å se at Norge feirer åpningen av tidenes tredje største oljefelt i Nordsjøen.

https://e24.no/energi/i/VbL643/gigantfeltet-johan-sverdrup-er-naa-i-produksjon

Merker jeg mister motivasjonen til å leve mer klimavennlig. Hvorfor? Sånn at Equinor kan pumpe mer olje? Dette henger ikke på greip.

Og det bør være en vekker at vi må ødelegge klodens klima for å opprettholde velferdssystemet. Det sier meg at velferdssytemet vårt egentlig ikke har livets rett slik det er i dag.

Hvis Norge er villig til å gjøre hva som helst for å opprettholde velferdssytemet, så bør vi kanskje begynne å produsere heroin? God fortjeneste og lite klimautslipp. Ja, det går utover folks helse, men hva så? Vi kan jo ikke kutte i velferden eller?

Anonymkode: e01b0...9aa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man tror på menneskeskapte klimaendringer må man nok ta inn over seg at det er ikke opphentingen av oljen som forurenser, men bruken av produktet. Derfor spiller det marginal rolle hvor oljen kommer fra. Det er plenty med olje i verden. Det som eventuelt ikke blir pumpet opp utenfor Norge blir pumpet opp et annet sted. For verden skriker etter olje.

Forøvrig er det heller ikke velferdens som velter lasset i Norge. Det er migrasjonen som den "klimavennlige" venstresiden kjemper så hardt for skal øke i omfang som velter økonomien vår. Og de virkelig store regningene her har ikke begynt å komme enda. Når 300 000 dysfunksjonelle NAV-klienter snart skal hente familiens sine hit skal virkelig oljeplattformene få kjørt seg.

• Liker 2
Skrevet

Da lar du være å leve mer "klimavennlig".

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke den kjøttfire mandagen din har så mye å si fra eller til, selv ikke om hele Norge sluttet å spise kjøtt hadde det hatt noen effekt.

Anonymkode: 3f1c8...882

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kuttet ut årets flytur til syden, innført kjøttfri mandag og begynt å sykle til jobb. Bare for å se at Norge feirer åpningen av tidenes tredje største oljefelt i Nordsjøen.

https://e24.no/energi/i/VbL643/gigantfeltet-johan-sverdrup-er-naa-i-produksjon

Merker jeg mister motivasjonen til å leve mer klimavennlig. Hvorfor? Sånn at Equinor kan pumpe mer olje? Dette henger ikke på greip.

Og det bør være en vekker at vi må ødelegge klodens klima for å opprettholde velferdssystemet. Det sier meg at velferdssytemet vårt egentlig ikke har livets rett slik det er i dag.

Hvis Norge er villig til å gjøre hva som helst for å opprettholde velferdssytemet, så bør vi kanskje begynne å produsere heroin? God fortjeneste og lite klimautslipp. Ja, det går utover folks helse, men hva så? Vi kan jo ikke kutte i velferden eller?

Anonymkode: e01b0...9aa

Klima er viktig. Velferdssystemet er viktig. Men vi er for mange mennesker. Halvparten burde bort. det er ikke lov å si, men det er et faktum. Likevel så kan ingen ta valget om hvem det skulle ha vært. Tar du vekk velferdssystemet så  vil det få veldig store konsekvenser om gamle og syke blir boende på gaten, og barn ikke får gå på skole eller gå til lege. Et liv i hard fattigdom er faktisk ikke bedre enn å ikke leve i det hele tatt. 

Bestefor kloden er å innføre ettbarnspolitikk i hele verden. 

Skrevet

Du må stemme MDG ved neste stortingsvalg. MDG er det eneste partiet som tør å kutte ut oljeproduksjonen tvert, og det eneste partiet som tør å stå i mot oljelobbyen. MDG er også det eneste partiet som sier klart og tydelig at det vil få konsekvenser for velferdsnivået vårt, men en pris vi er nødt til å betale om vi i det hele tatt skal ha en klode å leve på.

Velferdsnivået i Norge har uansett est ut av alle proposjoner. Og vi klarer fint å redusere kraftig i velferden uten at det går ut over liv og helse.

Anonymkode: 6d364...5a0

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
56 minutter siden, theTitanic skrev:

Klima er viktig. Velferdssystemet er viktig. Men vi er for mange mennesker. Halvparten burde bort. det er ikke lov å si, men det er et faktum. Likevel så kan ingen ta valget om hvem det skulle ha vært. Tar du vekk velferdssystemet så  vil det få veldig store konsekvenser om gamle og syke blir boende på gaten, og barn ikke får gå på skole eller gå til lege. Et liv i hard fattigdom er faktisk ikke bedre enn å ikke leve i det hele tatt. 

Bestefor kloden er å innføre ettbarnspolitikk i hele verden. 

Jeg er grunnleggende enig, men frykter det er for sent nå. Både med overbefolkningen, overforbruket og avhengigheten av fossil energi. Alt sammen har vokst til et nivå hvor endring er vanskelig, smertefullt og dypt upopulært. Ditt brukernavn gir en god metafor på hvor vi er på vei uten en kursendring. Men dette har framsynte folk snakket om siden 70-tallet, og folk er lei. Merker jeg begynner å bli det jeg og. Det økologiske ragnarok er knapt verdt å diskutere, det kommer.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må stemme MDG ved neste stortingsvalg. MDG er det eneste partiet som tør å kutte ut oljeproduksjonen tvert, og det eneste partiet som tør å stå i mot oljelobbyen. MDG er også det eneste partiet som sier klart og tydelig at det vil få konsekvenser for velferdsnivået vårt, men en pris vi er nødt til å betale om vi i det hele tatt skal ha en klode å leve på.

Velferdsnivået i Norge har uansett est ut av alle proposjoner. Og vi klarer fint å redusere kraftig i velferden uten at det går ut over liv og helse.

Anonymkode: 6d364...5a0

Nei, du bør ikke stemme MDG. For mange stemmer til dem så går det SKIKKELIG til helvete.

Anonymkode: 24ca8...00d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...