Gå til innhold

Om man blir ufør etter studier& får slettet lån ELLER studerer når man er ufør OG så ender opp med å jobbe 100%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man da i 1 scenario betale tilbake pengene man har fått utbetalt av NAV under utdanning eller i 2 scenario
likevel måtte betale lånet man egentlig fikk slettet fra lånekassen? 

Anonymkode: 0ce3c...b91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man da i 1 scenario betale tilbake pengene man har fått utbetalt av NAV under utdanning eller i 2 scenario

Det vil jeg faktisk ikke gi deg ett svar på. Jeg ser allerede planen din! Du tenker å melde deg ufør, få slettet gjelden din, deretter friskmelde deg. Ikke pent!!!

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Det vil jeg faktisk ikke gi deg ett svar på. Jeg ser allerede planen din! Du tenker å melde deg ufør, få slettet gjelden din, deretter friskmelde deg. Ikke pent!!!

Er i full jobb som jeg trives veldig godt i. Hadde aldri kunne tenkt meg å bli ufør med mindre jeg ikke hadde noe valg. Hadde i alle fall aldri kunne tenkt meg å bli ufør på falskt grunnlag ved å leve på løyn. Bare lurer på hvordan det fungerer.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til flere som har gjort. Jeg bryr meg ikke om du følger denne planen for å få slettet gjelden din. Det er lang saksbehandlingstid for å få uføretrygd, og skal gjennom mye i helsesystemet før du får innvilget dette. Dette er ikke noe du får gjort på noe måneder. Så lykke til!

Anonymkode: bbeab...72d

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er i full jobb som jeg trives veldig godt i. Hadde aldri kunne tenkt meg å bli ufør med mindre jeg ikke hadde noe valg. Hadde i alle fall aldri kunne tenkt meg å bli ufør på falskt grunnlag ved å leve på løyn. Bare lurer på hvordan det fungerer.

Man lurer ikke på slikt med mindre man har en baktanke ;) 

Anonymkode: 0946a...e5f

• Liker 1
Skrevet

Som ufør vil man ha nedsatt inntektsevne med minst 50%. Før det må du få AAP. AAP varer i 3 år.

Du vil tape mye mer i lønnsinntekter de årene du er syk, enn du vil få slettet av studielånet. Med mindre du har maxet studielånet.

Ville ikke gjort det. Ei heller er det spesielt moralsk å gjøre! Så hvis dette er en plan er planen forkastelig.

Skrevet
3 timer siden, Søtnosen95 skrev:

Er da ikke mulig å bare melde seg ufør. Det tar jo måneder og noen ganger år med utredning fra lege, psykolog og NAV. Og før det så må man faktisk bli sykmeldt over lengre perioder av legen. Og prøve ut tilpassede arbeidsoppgaver over lengre tid, slik at de kan evaluere arbeidsførheten. Man kan vel heller ikke friskmelde seg selv sånn uten videre. Det er ikke slik det fungerer. 🙄🙄🙄

Anonymkode: c084f...bb6

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble 50% ufør etter en skade og søkte om å få slettet 50% av studielånet. Fikk faktisk slettet hele (sto igjen ca 90 000), men med beskjed om at hvis jeg begynner å jobbe fullt igjen eller tar ny utdanning og dermed oppnår full arbeidsførhet innen 10 år så blir studielånet gjeldende igjen. Og kan såklart ikke på nytt søke studielån uten at det gamle lånet kommer i tillegg til det nye 

Anonymkode: 6d38e...d02

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble 50% ufør etter en skade og søkte om å få slettet 50% av studielånet. Fikk faktisk slettet hele (sto igjen ca 90 000), men med beskjed om at hvis jeg begynner å jobbe fullt igjen eller tar ny utdanning og dermed oppnår full arbeidsførhet innen 10 år så blir studielånet gjeldende igjen. Og kan såklart ikke på nytt søke studielån uten at det gamle lånet kommer i tillegg til det nye 

Dette stemmer ikke. Da har de kun sagt det til deg, ikke sendt deg det i vedtak. 

Det er kun hvis man søker på ny studiestøtte at slettingen oppheves. 

Anonymkode: 9a0bd...ab0

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Da har de kun sagt det til deg, ikke sendt deg det i vedtak. 

Det er kun hvis man søker på ny studiestøtte at slettingen oppheves. 

Anonymkode: 9a0bd...ab0

Tull. Står sort på hvitt i vedtaket mitt (uten at jeg føler for å legge ut vedtaket her) 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man lurer ikke på slikt med mindre man har en baktanke ;) 

Anonymkode: 0946a...e5f

Dette her er klassisk KG. Poenget her er vel hva konsekvensene blir dersom man som ufør med slettet gjeld fra Lånekassen klarer å jobbe igjen. Jeg skjønner godt at man lurer da det er smart å forberede seg på potensielle utgifter igjen dersom det slettede lånet ikke er gyldig lenger. 

Siden dette er en så uvanlig problemstilling, og de fleste på KG har en agenda mot uføre (spesielt de som ønsker å jobbe i fremtiden), bør du kontakte en saksbehandler hos Lånekassen. De som besvarer telefonen kan ikke gi det et svar på slike uvanlige problemstillinger. Det er en rekke lovverk her som man må forholde seg til. 

Anonymkode: 99665...8f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...