Gå til innhold

Hjelp, 1åring dunker hodet i gulvet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Datteren vår er 13 mnd. Hun har hele tiden hatt sterk vilje, og blir veldig frustrert hvis hun ikke får det som hun vil. Den siste uka har hun begynt å dunke hodet sitt hardt på alt av harde overflater når hun blir sint. Uff det er så fælt å se på, men jeg kan jo ikke la henne bruke det for å få lov til ting vi har sagt nei til? Hvordan håndterer man dette? Er det grunn til bekymring? 😥

Hun er ellers en blid og sosial unge som snakker litt allerede 

Anonymkode: 71941...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelm?

Anonymkode: 71550...446

Skrevet

Slik var min også. Det forsvant etter hvert som språket kom. Det var rett og slett utløp for sterke følelser hun ikke kunne sette ord på.

Løft henne inntil deg (pass på så hun ikke kan treffe deg i ansiktet), benevn, trøst og avled. 

- Åh, nå ble du kjempefrustrert for at du ikke fikk ta hammeren! Det skjønner jeg godt, du hadde så lyst på hammeren og den lager så stilig dunkelyd! Kom skal vi se hva annet som kan lage dunkelyd! Så graver du frem slikkepotter og øser og snur noen bakeboller og bokser opp ned og bråker i vei.

Anonymkode: 0a133...f6a

• Liker 4
Skrevet

Løft henne ut av situasjonen, og sitt med henne på fanget til hun har roet seg ned. Snakk med henne etterpå. 

Hvis hun absolutt trenger å være sint fysisk, så prøv å få henne til å trampe i gulvet i stede. Gjerne tramp sammen med henne.

• Liker 1
Skrevet

Åh, det gjorde eldstemann her også. Spesielt moro den gangen han fikk merke etter fugene i panna :rolleyes: Vi løftet han opp og trøstet og snakket. Det gikk heldigvis over 😊

Anonymkode: 671fb...346

Skrevet

Lillebroren min slo seg selv i hodet hvis han ble sint eller frustrert. Det går over 🙈 

Anonymkode: 4ccd3...4b2

Skrevet

Jeg hadde et barn i barnehagen som tok rennafart og smalt hodet i gulvet da han ble frustrert. Vi var seriøst redd for hjernerystelse på stakkaren. Men det gikk over. Dette barnet er nå 12 år og så vidt jeg vet helt normal og gjør det godt på skolen 😅

Anonymkode: f50ae...cd1

Skrevet

..og min eldste. Fra ett år skal man begynne med grensesetting, hørte jeg, men med engang jeg sa til sønnen at det var noe han ikke får lov til - så begynte han å slå seg. 😱 Jeg ble litt sjokkert, vi slår ham selvsagt ikke, og vi er absolutt ikke for strenge, heller tvert imot, så reaksjonen hans var mildt sagt uventet. Det gikk fort over heldigvis. Grensesetting måtte vi vente litt med, måtte bare få hans oppmerksomhet på noe annet. Han er nå fem år og er oppegående gutt. :) 

Anonymkode: 8b7f7...f97

Skrevet

Takk for erfaringer og råd. ❣️ Godt å høre at hun ikke er den eneste som gjør dette 🙈 det er så merkelig, for vi har aldri rørt henne eller lært henne å reagere sånn... Kan det være noe hun har plukket opp fra eldre barn i barnehagen? 

Fremdeles litt usikker på om vi bør gi oppførselen minst mulig oppmerksomhet så det kanskje går over av seg selv, eller om vi bør gripe inn og trøste/roe ned.. Får prøve oss fram litt

TS

Anonymkode: 71941...9b9

Skrevet

Det er instinktivt, ikke noe barnet plukker opp. De fleste gjør det som barn.

Anonymkode: e6bd3...69c

Skrevet

Min begynte med dette før han begynte i barnehagen og vi kjenner ingen andre som gjorde det, så at det er noe hun har lært av andre tviler jeg sterkt på. 

Anonymkode: 671fb...346

Skrevet

Min slo seg selv i hodet og luggget seg selv fra 1-1,5 år. Det var en fase og gikk over. Jeg pleide å ta henne opp og kose med henne og si huff neiii ikke slå mens jeg smilte og distraherte henne med å f.eks synge. Hun slutta etter noen mnd.

Anonymkode: c6e29...81f

Skrevet

Så et eksempel av dette på nannyhjelpen😆 Da var hun helt klar at det skal ignoreres! Snu deg fysisk bort fra barnet og ikke gi hen noe oppmerksomhet. De sa også «banging? Bye!» og snudde seg

Gutten min klorte og slo seg i en periode i ansiktet når han ble frustrert. Jeg så en annen vei og ignorere det. Av alle de tingene jeg prøvde så ble det løsningen 

Anonymkode: 728c2...7eb

Skrevet

Sånn har 2 åringen min holdt på fra han var rundt ett år ! Han kan fortsatt finne på å gjøre det om han blir frustrert eller sint.. det har roet seg litt, vi prøver bare å ta han ut av situasjonen ❤️

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så et eksempel av dette på nannyhjelpen😆 Da var hun helt klar at det skal ignoreres! Snu deg fysisk bort fra barnet og ikke gi hen noe oppmerksomhet. De sa også «banging? Bye!» og snudde seg

Gutten min klorte og slo seg i en periode i ansiktet når han ble frustrert. Jeg så en annen vei og ignorere det. Av alle de tingene jeg prøvde så ble det løsningen 

For et godt tips 👌🏼🙂

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også jeg har sett den. Men var ikke han gutten i programmet noe eldre? Datteren til TS er jo knapt 1 år. Det kan jo være at hun bare ikke vet hvordan hun skal få ut frustrasjonen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...