Gå til innhold

Spinoff av alkohol-skravletråden: min mor drikker vin hver kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er i midten av 50-årene. Hun har grei jobb, samboer med min far, hus og hytte og alt det der. Ting er kjempebra.

Men så kom jeg over en skravletråd her inne av de som drikker i skjul. Og det fikk tankene mine til å rulle.
Min mor drikker minst et eller to (store) glass vin hver kveld. Det er alltid en eller to vin-dunker på kjøkkenbenken, og det drikkes med hagearbeidet, med Netflix, av og til sitter hun bare ute og tar seg "en røyk og et glass vin". Uansett, det er _hver_ kveld.

Bør jeg være bekymret for min mor? Er det en smule avhengighet gående? Hun var deprimert for litt over to år siden, men tok tak i det med kurs og noen å prate med. Hun har selv sagt hun er over den perioden. Hun er glad og fornøyd og gjemmer ikke vin, ikke noe skjult forbruk eller i nærheten av en slik grad.

Eventuelt hvordan ta opp dette med å "måtte" drikke vin hver kveld? Det er ikke til et spesielt tidspunkt heller - om hun må ut med bilen feks. kl 21 for noe så blir vinen etterpå. Hun drikker seg aldri full i helgene eller noe sånt. Det er bare disse 2 svære glassene hver kveld. 

Er jeg en overbekymret datter, eller kan noen som er i samme situasjon kaste litt lys over tankene bak dette? Jeg føler meg litt rådvill.

Anonymkode: 34469...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at hun har alltid hatt "et glass vin" på kvelden i mange herrens år, det er IKKE noe nytt for meg.

TS

Skrevet (endret)

Ja, dette er alkoholisme. Prøver du å melde fra vill hun fråtse av sinne og aldri akseptere at hun har et problem. 2 store glass vin hver kveld ødelegger både kapasiteten din og er helsefarlig. Du har også et problem med alkohol hvis du drikker alene. Jeg har mye erfaring med alkoholikere, og det du forteller om er en i alkoholiker. Det er kanskje sterkt av meg og si dette, men to store glass hver dag er alkoholisme.

Mange i Norge i dag sliter med alkoholmisbruk (drikke for å glemme), binge drikking (drikke mye på kort tid) eller at de ikke klarer å stoppe før de blir så fulle at de glemmer dagen derpå. Det vanlige er å drikke sosialt. Dessverre er det slik at å konfrontere det med henne kommer til å bli svært vanskelig.

Etter årevis med daglig drikking er kroppen hennes vant til å drikke så mye, og avhengigheten har blitt fysisk. Kroppen forventer alkohol hver dag, og det gjør henne rastløs og "craver" det, som aldri vil forsvinne, for å bli frisk bør hun slutte å drikke helt.

Hvis du tror hun drikker lite nå, forestill deg hvordan pensjonisttilværelsen kommer til å bli. 

Endret av Oisann
  • Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Oisann skrev:

Ja, dette er alkoholisme. Prøver du å melde fra vill hun fråtse av sinne og aldri akseptere at hun har et problem. 2 store glass vin hver kveld ødelegger både kapasiteten din og er helsefarlig. Du har også et problem med alkohol hvis du drikker alene. Jeg har mye erfaring med alkoholikere, og det du forteller om er en i alkoholiker. Det er kanskje sterkt av meg og si dette, men to store glass hver dag er alkoholisme.

Mange i Norge i dag sliter med alkoholmisbruk (drikke for å glemme), binge drikking (drikke mye på kort tid) eller at de ikke klarer å stoppe før de blir så fulle at de glemmer dagen derpå. Det vanlige er å drikke sosialt. Dessverre er det slik at å konfrontere det med henne kommer til å bli svært vanskelig.

Etter årevis med daglig drikking er kroppen hennes vant til å drikke så mye, og avhengigheten har blitt fysisk. Kroppen forventer alkohol hver dag, og det gjør henne rastløs og "craver" det, som aldri vil forsvinne, for å bli frisk bør hun slutte å drikke helt.

Hvis du tror hun drikker lite nå, forestill deg hvordan pensjonisttilværelsen kommer til å bli. 

Huff, jeg har ikke engang tenkt på pensjonisttilværelsen. Desto mer jeg tenker på det etter å ha lest skravletråden, dess mer logisk er det at hun er en alkoholiker - men de fleste ser jo for seg folk som kjører grøftefylla og er hjemløse. At min egen mor, som har alt man kan tenke seg, regnes som alkoholiker, er jo så rart. 

Men... det er alltid minst en kartong hjemme. Alltid kartonger på hytta. 

Hvordan kan man som familie, ta grep? Min far har også tatt opp alkoholforbruket, og som du sier så frådses det omtrent rundt munnen hennes i rent forsvar. Hun kan gå fra 0-100 på to sekunder, generelt også. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker selv ofte vin midt i uken, men drikker ikke annet enn vin og er sjeldent på fest. Jeg holder meg til under 14 enheter i uken og vet at jeg plasseres i gruppen som drikker mye alkohol uten at det er misbruk. 

I en periode målte jeg opp vin i dl og noterte siden jeg egentlig ble litt bekymret, men ble beroliget etter å ha kontrollert alkoholinntaket over tid. Jeg er nok over snittet interessert i vin, og er med i to vinklubber og er ofte på vinsmaking og foredrag om vin, og ferier alltid i et bra vindistrikt 🙊

Anonymkode: e6cde...4bd

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, jeg har ikke engang tenkt på pensjonisttilværelsen. Desto mer jeg tenker på det etter å ha lest skravletråden, dess mer logisk er det at hun er en alkoholiker - men de fleste ser jo for seg folk som kjører grøftefylla og er hjemløse. At min egen mor, som har alt man kan tenke seg, regnes som alkoholiker, er jo så rart. 

Men... det er alltid minst en kartong hjemme. Alltid kartonger på hytta. 

Hvordan kan man som familie, ta grep? Min far har også tatt opp alkoholforbruket, og som du sier så frådses det omtrent rundt munnen hennes i rent forsvar. Hun kan gå fra 0-100 på to sekunder, generelt også. 

Mål opp i et dl-mål mengden alkohol og beregn ut inntak PR uke FØR du går til angrep. Jeg forsvarer ikke moren din, men tenker du bør vite hva du gjør i forhold til mengde. 

• Liker 3
Skrevet

To glass vin om dagen er vel innafor, mener jeg. Man blir jo ikke full av det hvis det drikkes over flere timer. 

Anonymkode: e5fb3...cb1

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mål opp i et dl-mål mengden alkohol og beregn ut inntak PR uke FØR du går til angrep. Jeg forsvarer ikke moren din, men tenker du bør vite hva du gjør i forhold til mengde. 

Ikke dumt, jeg kan vel veie kartongene og se hvor mye som går i løpet av en uke. 
Det ekstra dumme med det er at hun er fast røyker også(flere tiår), og ingen aktivitiet/trening utenom. Så det er jo bare en faktor av mange som vil begrense livslengden.. Men vinen er alltid der.

Skrevet

Hvorfor gjøre noe som ikke er ett problem til et problem?

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, Yuumi skrev:

Har du lest svarene TS skrev? Det er jo et problem.

Anonymkode: 754b8...41a

Skrevet
Akkurat nå, Yuumi skrev:

Jeg tar det ikke opp med henne (i skrivende stund iallfall), pga. hennes ganske oppfartende sinne om man nevner røykingen eller vinen. Jeg vil høre om det er et problem eller om jeg bare overtenker pga. skravletråden.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du lest svarene TS skrev? Det er jo et problem.

Nei, det har jeg faktisk ikke. Leste bare HI! 

Skrevet
1 minutt siden, Yuumi skrev:

Nei, det har jeg faktisk ikke. Leste bare HI! 

Foreslår du leser resten av tråden også jeg

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for røyken hvis jeg var deg.

Jeg anser ikke dette som problematisk. Et par glass vin hver kveld er helt vanlig i mange kulturer. Det er nok sunnere det enn 7 pils hver fredag og lørdag :)

• Liker 15
Skrevet

Er det virkelig mennesker som i 2019 ikke skjønner at alkoholikere er som helt alminnelige mennesker? Som har både utdannelse, jobb, barn og familie? Virkelig??? 

De alkoholikerene en ser ute, de som er synlige er jo bare en liten prosent! Blir fader i meg helt matt av menneskers ignorering og totale kunnskapsløshet. De som sliter med alkohol er som alle andre, og i alle samfunnslag. Vær så snill!

Avhengighet handler også om mengder, men ikke nødvendigvis. Noen tar de to store glassene, og noen drikker mindre eller mer. Ellers er jeg ingen ekspert på dette, men jeg må si at jeg blir veldig forundret over manges uvitenhet.

Og så tenker jeg at det er fint å bry seg om. Men husk å lytt til den du bryr deg om også! Og at om en ikke selv vil ha hjelp, så blir det ganske umulig å hjelpe også. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To glass vin om dagen er vel innafor, mener jeg. Man blir jo ikke full av det hvis det drikkes over flere timer. 

Anonymkode: e5fb3...cb1

Handler alkoholisme om å bli full???

Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Handler alkoholisme om å bli full???

Eh ja.

Det handler om uheldige konsekvenser av alkohol som går ut over fungeringen. Ikke av om man tar ett eller to glass til middagen

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, isw skrev:

Eh ja.

Det handler om uheldige konsekvenser av alkohol som går ut over fungeringen. Ikke av om man tar ett eller to glass til middagen

Den var glup. :scorpis:

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar det ikke opp med henne (i skrivende stund iallfall), pga. hennes ganske oppfartende sinne om man nevner røykingen eller vinen. Jeg vil høre om det er et problem eller om jeg bare overtenker pga. skravletråden.

I utgangspunktet syntes jeg det hørtes litt ut som om man ville skape litt storm i vannglass. Men, jeg reagerte litt når du skrev hun ble sint. Som om hun vet at noe er galt og at noen vil ta det vekk fra henne. Men det gjelder jo ikke bare alkohol men også røyk? Er hun en person som kan bli sint lett?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, isw skrev:

Jeg ville vært mer bekymret for røyken hvis jeg var deg.

Jeg anser ikke dette som problematisk. Et par glass vin hver kveld er helt vanlig i mange kulturer. Det er nok sunnere det enn 7 pils hver fredag og lørdag :)

Røyken er en kamp jeg og min far tar ganske ofte med henne - men det er nesten 30 år med 5-15 til dagen, så det blir fort et rent helvete i hus om vi sier to ord om det. Men det "jobbes med saken". Denne tråden er for å mer finne ut om vinen også bør fokuseres litt mer på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...