AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Hei, Har et skikkelig dilemma. Det står mellom to hus, hvor jeg har falt helt for det første: - Nytt hus, ferdig i 2019, huset er stort, helt fantastisk og har utleiedel som gir 15000 i skattefrie inntekter - Tomt på 1,5 mål, endetomt, ingen innsyn. Plass til høner, kaniner, dyrke grønnsaker etc. Vi er veldig glade i hagearbeid. - Fantastiske sol og utsiktsforhold, sol hele dagen og kvelden, utsikt over sjø, by, skog og fjell - ca 4 km til sentrum, nærmere begges jobb - Klarer oss med en bil - 700 m til butikk, 700 m til barnehage, 1,5 km til barneskole - Etablert boligfelt, spredt alder i boligfeltet, er et generasjonsskifte på gang. Ulemper: Kjenner ikke til at det er flere barn i gaten på samme alderstrinn som eldstemann. Det er flere barn i gatene, men da gjerne et år eller to eldre/yngre enn eldstemann. Og det kan fort være 400- 500 meter mellom husene med jevnaldrende barn i. Det er store tomter (typisk 1 mål), så husene blir litt mer spredt. Dette endrer seg jo, da det er et generasjonsskifte på gang, men man vet jo aldri hvem som flytter inn. Vi har to barn på 1 og 5 år. Yngste vil få flere jevnaldrende, det er verre med eldste. Alternativ to: - Nytt boligfelt -Tett bebyggelse, små tomter på ca 3-400 kvm, en del innsyn. Ikke like fin utsikt. Ikke fullt så bra solforhold. - Nytt hus, men litt mindre - Ca, 1,6 km til skole, 3 km til barnehage, 2,5 km til butikk. - 7 km til sentrum, må ha to biler. - Det som er fordelen her er at det kryr av barn i gatene. Er det såpass viktig med mange barn i gatene at det er verdt å ofte drømmehuset med drømmetomten? Jeg tenker jo at hun kan sykle til venner etter hvert? Og ta med seg venner hjem fra skolen så ofte hun vil! Det er mange jevnaldrende barn innenfor 1 km omkrets ved hus nr 1, men altså ikke i de aller nærmeste nabohusene. Anonymkode: 5700a...af3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Ut ifra hvordan du har beskrevet husene, så har jo du allerede bestemt deg. Hus nr 1 der er alt fantastisk, hus nr 2 er ikke fullt like bra. Gå for 1 du. Hvis ikke kommer du til å angre deg Anonymkode: a3e73...9de 10
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 Hadde gått for nr 1. Dere får bare belage der mer på å kjøre og hente til største er stor nok til å sykle selv. Så lenge det er barn i nærheten, er det ikke like viktig med nøyaktig samme alder. Anonymkode: 54c02...f19 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ut ifra hvordan du har beskrevet husene, så har jo du allerede bestemt deg. Hus nr 1 der er alt fantastisk, hus nr 2 er ikke fullt like bra. Gå for 1 du. Hvis ikke kommer du til å angre deg Anonymkode: a3e73...9de Hehe, ser at det kan virke sånn. Men jeg tenker mye på dette med barn i gatene. Så mye at det er rett før vi skrinlegger drømmehuset. Vil absolutt ikke ta fra henne den muligheten til å bare gå ut å leke. Men alle barn i Norge bor vel ikke i områder tett befolket med barn liksom. Kanskje jeg problematiserer det veldig mye? Anonymkode: 5700a...af3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg ville definitivt valgt nr 1. Lekekamerater ordner seg. Anonymkode: 15cb9...ec5 3
solmåneogstjerner Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 Det første, helt klart. Det er ikke langt å gå 500 meter heller 4
Ullvott Skrevet 23. oktober 2019 #7 Skrevet 23. oktober 2019 4-500 meter til en kompis kan da umulig være en problematisk avstand? Hvis det ikke er vanskelige trafikkforhold er det en avstand et barn kan gå alene før skolealder. Skulle det være mye trafikk, er det likevel såpass kort avstand at det er lett å følge barnet. Og for temmelig mange er 4-500 meter til lekekamerater en helt normal avstand. Utfra måten du beskriver alternativene på er det ingen tvil om hvilket hus du skal kjøpe! Min fortolkning av din tekst (NB: må leses med glimt i øyet): Alternativ 1: perfekt på absolutt alle måter, men misser på ett eneste kriterium, nemlig jevnaldrende barn til eldstemann. Alternativ 2: dritthus på drittomt med drittbeliggenhet, som ikke er ideell på noen som helst måte bortsett fra ett eneste kriterium, nemlig jevnaldrende barn til eldstemann. Du kan ikke kjøpe hus som oppfyller kun ett eneste premiss; at det skal bo en jevnaldrende i nabohuset eller huset ved siden av naboen igjen. Dessuten: folk flytter stadig vekk; noen kommer og noen går, og plutselig er det jevnaldrende i umiddelbar nærhet likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #8 Skrevet 23. oktober 2019 9 minutter siden, Ullvott skrev: 4-500 meter til en kompis kan da umulig være en problematisk avstand? Hvis det ikke er vanskelige trafikkforhold er det en avstand et barn kan gå alene før skolealder. Skulle det være mye trafikk, er det likevel såpass kort avstand at det er lett å følge barnet. Og for temmelig mange er 4-500 meter til lekekamerater en helt normal avstand. Utfra måten du beskriver alternativene på er det ingen tvil om hvilket hus du skal kjøpe! Min fortolkning av din tekst (NB: må leses med glimt i øyet): Alternativ 1: perfekt på absolutt alle måter, men misser på ett eneste kriterium, nemlig jevnaldrende barn til eldstemann. Alternativ 2: dritthus på drittomt med drittbeliggenhet, som ikke er ideell på noen som helst måte bortsett fra ett eneste kriterium, nemlig jevnaldrende barn til eldstemann. Du kan ikke kjøpe hus som oppfyller kun ett eneste premiss; at det skal bo en jevnaldrende i nabohuset eller huset ved siden av naboen igjen. Dessuten: folk flytter stadig vekk; noen kommer og noen går, og plutselig er det jevnaldrende i umiddelbar nærhet likevel. Takk for dette svaret! Du tok det egentlig på kornet. Jeg tenker jo at det hadde vært kjekt for henne å ha noen å gå til skolen med, og at det bare er å stikke hodet ut døren for å treffe venner. Men det er jo ikke sikkert det hadde blitt sånn om vi hadde valgt alternativ 2 heller. Og da er det jo kjipt å sitte i et hus vi egentlig ikke trives like godt i. Anonymkode: 5700a...af3
Ulrikke Skrevet 23. oktober 2019 #9 Skrevet 23. oktober 2019 Datteren min vokste opp i boligfelt, med potensielt sikkert mange barn, men ingen på hennes alder bortsett fra en gutt født samme år. Hun har altså alltid måttet bevege seg noen hundre meter til venner og jeg har aldri sett problemet med det. Gå for hus nr 1! 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #10 Skrevet 23. oktober 2019 Hus nr 1 uten tvil. Anonymkode: 7ff75...e1b 1
Handful Skrevet 23. oktober 2019 #13 Skrevet 23. oktober 2019 Sikker på at dere får nummer 1 da? Ville valgt det hvertfall! 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #14 Skrevet 23. oktober 2019 huset nr 1 høres helt fantastisk ut. Hvor får man kjøpt noe så bra da? 😍 Anonymkode: 4313e...ae4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #15 Skrevet 23. oktober 2019 500 meter er da ikke langt? 😳 mine barn har ikke venner så nærme, men de går innom venner på veg til skolen. På ettermiddagene går de til hverandre eller sykler når det er vær til det. Anonymkode: 40c2f...a79
addict Skrevet 23. oktober 2019 #16 Skrevet 23. oktober 2019 Altså halo, nr 1. Mine barn har ikke et eneste barn i gata i samme alderstrinn, de er i aldersspennet 1-7 klasse og han er den eneste 4. klassingen. Han har kjempegode venner i gutta som er litt eldre, men kan gjerne hoppe på trampolina med 1. klassingen. Han er så mye ute at vi nesten ikke ser han 😊
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #17 Skrevet 23. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: huset nr 1 høres helt fantastisk ut. Hvor får man kjøpt noe så bra da? 😍 Anonymkode: 4313e...ae4 Det får man på Sørlandet 😊 Anonymkode: 5700a...af3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå