Gå til innhold

Gravid og mycoplasma lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid (4+2). I tillegg har jeg akkurat fått påvist mycoplasma lungebetennelse. Legen anbefalte meg å ikke ta antibiotika, siden jeg er helt i starten av svangerskapet. Men jeg er jo skikkelig dårlig!! 
Er det noen andre som har vært gravide med lungebetennelse og som har noen råd/erfaringer?!

Anonymkode: bbb73...5a7

Skrevet

Mycoplasma er en bakterie uten cellevegg, og derfor ikke virksom for vanlig antibiotika. Den krever som regel ikke behandling, og i så fall er gjerne behandlingen med Ery-Max, som ikke går veldig god overens med å være gravid. Fra felleskatalogen; Graviditet: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig. 

Så hold deg til deg legen sier, og ta kontakt igjen med han hvis du trenge symtptomdempende medisiner, f.eks hostesaft.  

Anonymkode: c6e2d...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...