Gå til innhold

Samboeravtale - nødvendig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet du hva TS- du trenger IKKE samboerkontrakt for å «sikre» arven din mot samboeren. 

Dere er to individer som kun deler husvær. Dere har, etter loven, intet økonomisk fellesskap. Dersom du eller han dør, så arver foreldrene deres, ikke den andre. Han har overhode ingen rett på noenting som står på din konto, ei heller huset eller innboet, uavhengig av om dere skriver samboerkontrakt eller ikke. Så lenge dere bare er samboere så er alt ditt ditt, uansett.

Dersom dere gifter dere er saken annerledes. Som ektefeller har man gjensidig forsørgerplikt og man er et økonomisk fellesskap. Det betyr ikke at det du bragte med deg automatisk blir hans, men det betyr at ting dere skaffer dere mens dere er gift, blir begges, uavhengig av hvem som faktisk betaler for den. Om det er bil eller komfyr, så eier dere den sammen, selv om pengene gikk fra din konto. Arv i en slik setting skal også holdes utenfor ved et evt brudd, dersom den fortsatt kan identifiseres. 

Kvinnefella er jo den feilen mange kvinner fortsatt gjør, med at de ender som samboer med en mann og fordeler utgiftene slik at han betaler lånet og hun betaler maten. Det betyr i praksis at han eier huset og hun eier ingenting. Selv om hun har passet barn og jobbet redusert for å få familien AS til å gå rundt, har hun ingen økonomiske rettigheter uten at dette er skrevet og kontraktsfestet. 

Så jeg hadde forklart min far at ihht loven vil din samboer ikke ha noen rettigheter på dine penger, fordi dere er to helt uavhengige personer uten noe som helst fellesskap eller felles opparbeidede rettigheter når dere ikke har noen avtaler eller er gift. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Dævendøtte skrev:

Og her kommer svaret, du bør skrive særeie på arven, er nok en grunn til at du vil holde den hemmelig. Det trenger ikke samboeren din å vite, men din far, du og en advokat kan skrive den sammen. Da trenger ikke samboeren din å vite noe. 

Arv er alltid særeie, selv når man er gift. 

5 timer siden, Juks skrev:

Tja. Det var ikke slik jeg tolket det. Men men.. 

Det som også er viktig å huske på at samlivskontrakt også fungerer som et testamente. Det i seg selv burde også veie tungt for en samboerkontrakt. 

Da har jeg bidratt til tråden, og gitt deg noen gode synspunkt for samboerkontrakt. Jeg har vært igjennom et årelangt samlivsforhold med tilhørende brudd uten kontrakt, og jeg vil aldri noensinne være igjennom noe lignende igjen. Selv om jeg også trodde jeg hadde alt på min side. Tusenlappene mister verdi under slike oppgjør, og før du vet ordet av det har du gjerne betalt 50.000 - 100.000 for å få en slutt på det hele. Slik Nooni ovenfor skriver om. Med en samboerkontrakt er det ingen tvil. 

Samlivskontrakt og testamente er vitterlig to helt forskjellige ting, hva mener du med «fungerer som testamente»?

Anonymkode: bbe19...a11

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samlivskontrakt og testamente er vitterlig to helt forskjellige ting, hva mener du med «fungerer som testamente»?

Anonymkode: bbe19...a11

Det betyr nok at personen ikke vet hva hun snakker om. I likhet med mange i denne tråden. 

TS trenger ikke noen avtale for å sikre sine verdier. 

Anonymkode: efad3...f85

Gjest Dævendøtte
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, noe jeg også skriver. Men siden faren var så bekymret, tenkte jeg at en løsning på å skrive avtalen for hans skyld, ikke gjorde noe. Da får han ro i sjela, noen mennesker liker å ha sånt skriftlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...