Gjest Juks Skrevet 23. oktober 2019 #21 Skrevet 23. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Boliglånet mitt har vært et rentefritt privatlån, derfor ingen rentekostnader. Anonymkode: 915b0...d4a Fortsatt ikke normalt å la folk bo gratis. Ting slites, ting må restaureres.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #22 Skrevet 23. oktober 2019 Akkurat nå, Juks skrev: Det er selvfølgelig din sak at du ønsker å gi av din økonomi til han, slik at han skal opparbeide seg kapital til å eie mer den dagen dere kjøper noe felles. Eller ser du ikke problemet med dette? Jeg ser iallefall det, fra ditt perspektiv. Du har jo egentlig bestemt deg om denne samboeravtalen, og jeg svarte deg på det. Jeg mener fortsatt at JA det burde du ha. Spesielt når det blir så mye penger involvert. Men det er meg det. Og at din far "krever" det med tanke på arv, så er det jo egentlig en no-brainer om å gjøre det. Men det blir opp til deg. Jeg ser problemet, men nå er det nå sånn. Det jeg spør om i denne tråden svarer du vel egentlig ikke på. Kan samboer på noen måte kreve ut penger av mine private konti, ting som tydelig er mitt? Hvis svaret er nei, så er det jo uansett ikke behov for samboerkontrakt. Anonymkode: 915b0...d4a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #23 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg kan ikke forstå hvorfor dere absolutt skal vi sammen jeg. Høres ikke ut som et kjærlighets forhold akkurat 🤔 syns ikke det er rett å holde tilbake sånn informasjon når man bor sammen. Anonymkode: 0ecb1...262
Gjest Juks Skrevet 23. oktober 2019 #24 Skrevet 23. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ser problemet, men nå er det nå sånn. Det jeg spør om i denne tråden svarer du vel egentlig ikke på. Kan samboer på noen måte kreve ut penger av mine private konti, ting som tydelig er mitt? Hvis svaret er nei, så er det jo uansett ikke behov for samboerkontrakt. Anonymkode: 915b0...d4a Altså. Han kan jo ikke gå inn å kreve noe fra dine private konti. Problemet ditt er eiendelene som ikke står på konto, og disse bør sikres. Her kan han gå inn å kreve, spesielt når samboerforholdet strekker seg over år. En samboerkontrakt kan jo også direkte gå inn å sikre deg om at det er ingen tvil om at dere har 100% splittet økonomi. Man vet aldri, og er han kynisk og juridisk oppdatert, så kan han fint finne smutthull på enkelte områder. Dette er du usikret mot, såfremt du ikke har samboerkontrakt.
Nooni Skrevet 23. oktober 2019 #25 Skrevet 23. oktober 2019 Du trenger ingen samboerkontrakt, men brudd er ofte full av følelser og hvis han mener han har rett til deler av det som er ditt, vel så vil en kontrakt kunne forkorte slike konflikter. Så spørsmålet er ikke hvor vidt du vil beholde det som er ditt, men hvor mye tid du ønsker at prosessen skal ta, hvis han mener det motsatte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #26 Skrevet 23. oktober 2019 Han har ingen rett til dine penger eller andel av boligen siden dere er samboere og ikke gift. Så det er jo ikke noe poeng med samboerkontrakt. Anonymkode: b86da...b68 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #27 Skrevet 23. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor med min samboer. Vi bor i en leilighet som jeg eier. Jeg står som 100% eier, og han betaler meg en symbolsk sum i måneden. Vi har ingen barn. Vi har 100% separat økonomi, foruten et matkort hvor vi setter inn 2500 kroner hver, hver måned. Jeg skal nå arve en sum av mine foreldre. Min far insisterer på at jeg må skrive samboerkontrakt i forkant. Han sier han har pratet med en jurist, og at samboer kan ha rett på mine penger/arv ved brudd. Det er ikke ukjent at min far sier "jeg har pratet med ....." for å "få viljen" sin. Vi er ikke gift, 100% økonomisk "adskilt", og eier ingenting felles (Annet enn løsøre, til småsummer. Jeg hadde gitt fra meg dette hvis han ville ha det ved et eventuelt brudd). Jeg mener at samboer vil på ingen måte ha "rett" til mine penger ved et eventuelt brudd, og at det vil være unødvendig å skrive samboeravtale. Det vil heller være aktuelt når vi faktisk har noe felles. Innspill? Anonymkode: 915b0...d4a Unødvendig med samboerkontrakt når dere har atskildt økonomi. Men om dere har/skal bo sånn over flere år så er det lurt å skrive en gyldig husleiekontrakt, sånn at du kan dokumentere at de symbolske månedlige betalingene fra samboer er husleie og ikke å kjøpe seg inn i leiligheten. Leia må da være satt som en fast sum, og ikke f.eks en andel av dine bokostnader. Bruk standard husleiekontrakt fra huseiernes landsforbund eller lignende. Anonymkode: d45a4...c10 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. oktober 2019 #28 Skrevet 23. oktober 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at jeg ønsker ikke å informere om at jeg mottar denne arven per dags dato. Og her kommer svaret, du bør skrive særeie på arven, er nok en grunn til at du vil holde den hemmelig. Det trenger ikke samboeren din å vite, men din far, du og en advokat kan skrive den sammen. Da trenger ikke samboeren din å vite noe.
Gjest Juks Skrevet 23. oktober 2019 #29 Skrevet 23. oktober 2019 (endret) TS. Din far har egentlig rett. Du bør faktisk ha samboerkontrakt. Han kan ha krav på vederlag, en kompensasjon, ved opphør av samboerforhold, hvis han kan vise at han har "beriket" deg direkte eller indirekte. Anbefaler at du googler vederlag av samboerforhold. Så selv om du eier huset, så kan du likevel være nødt til å betale en kompensasjon ved brudd. En samboerkontrakt hindrer derimot dette. Endret 23. oktober 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #30 Skrevet 23. oktober 2019 Akkurat nå, Dævendøtte skrev: Og her kommer svaret, du bør skrive særeie på arven, er nok en grunn til at du vil holde den hemmelig. Det trenger ikke samboeren din å vite, men din far, du og en advokat kan skrive den sammen. Da trenger ikke samboeren din å vite noe. Men er ikke arv uansett særeie, samme om man er gift eller samboer eller whatnot? Anonymkode: 915b0...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #31 Skrevet 23. oktober 2019 Akkurat nå, Juks skrev: TS. Din far har egentlig rett. Du bør faktisk ha samboerkontrakt. Han kan ha krav på vederlag, en kompensasjon, ved opphør av samboerforhold, hvis han kan vise at han har "beriket" deg. Anbefaler at du googler vederlag av samboerforhold. Så selv om du eier huset, så kan du likevel være nødt til å betale en kompensasjon ved brudd. En samboerkontrakt hindrer derimot dette. Det jeg tolket ut av det var vel heller at vi burde ha en leieavtale. Anonymkode: 915b0...d4a
Gjest Juks Skrevet 23. oktober 2019 #32 Skrevet 23. oktober 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg tolket ut av det var vel heller at vi burde ha en leieavtale. Anonymkode: 915b0...d4a Tja. Det var ikke slik jeg tolket det. Men men.. Det som også er viktig å huske på at samlivskontrakt også fungerer som et testamente. Det i seg selv burde også veie tungt for en samboerkontrakt. Da har jeg bidratt til tråden, og gitt deg noen gode synspunkt for samboerkontrakt. Jeg har vært igjennom et årelangt samlivsforhold med tilhørende brudd uten kontrakt, og jeg vil aldri noensinne være igjennom noe lignende igjen. Selv om jeg også trodde jeg hadde alt på min side. Tusenlappene mister verdi under slike oppgjør, og før du vet ordet av det har du gjerne betalt 50.000 - 100.000 for å få en slutt på det hele. Slik Nooni ovenfor skriver om. Med en samboerkontrakt er det ingen tvil. Endret 23. oktober 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #33 Skrevet 23. oktober 2019 1 minutt siden, Juks skrev: Tja. Det var ikke slik jeg tolket det. Men men.. Vel, da tolket vi det forskjellig. Det var ingenting i det vederlagsopplegget som egentlig gjaldt for oss, annet enn at han betaler meg i underkant av 2000 kr i mnd (halvparten av det beskrevet ovenfor). Det kan jeg fremlegge kontoutskrifter på, nøyaktig hva summen er.. For å unngå at han kan kreve vederlag for denne summen er det leieavtale som gjelder... sant? Leser også at "indirekte vederlag" er f.eks arbeid i hjemmet eller felles utgifter til hjemmet. Vi setter inn lik sum på et matkort hver mnd, og det er det. Jeg gjør absolutt mest arbeid i hjemmet. Ingen av oss har overført noen store summer til hverandre. Det som har blitt overført av store summer finnes det kontrakt på. Anonymkode: 915b0...d4a
Gjest Juks Skrevet 23. oktober 2019 #34 Skrevet 23. oktober 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, da tolket vi det forskjellig. Det var ingenting i det vederlagsopplegget som egentlig gjaldt for oss, annet enn at han betaler meg i underkant av 2000 kr i mnd (halvparten av det beskrevet ovenfor). Det kan jeg fremlegge kontoutskrifter på, nøyaktig hva summen er.. For å unngå at han kan kreve vederlag for denne summen er det leieavtale som gjelder... sant? Leser også at "indirekte vederlag" er f.eks arbeid i hjemmet eller felles utgifter til hjemmet. Vi setter inn lik sum på et matkort hver mnd, og det er det. Jeg gjør absolutt mest arbeid i hjemmet. Ingen av oss har overført noen store summer til hverandre. Det som har blitt overført av store summer finnes det kontrakt på. Anonymkode: 915b0...d4a Problemet med et "vederlag" er at det ikke er noe konkret det gjelder. Et vederlag kan inngås omtrent med alt som angår verdier på begge sider av forholdet. Hvis han smører maling på boligen din, så har han bidratt med å opprettholde eller øke din formue. På sett og vis har han da gode muligheter for et vederlag på dette. F.eks. For å unngå et vederlag, en konflikt og en diskusjon så er det en samboeravtale som gjelder.... Endret 23. oktober 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #35 Skrevet 23. oktober 2019 Be faren din utforme et gavebrev med særeieklausul. Anonymkode: 3ac61...437
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #36 Skrevet 23. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor med min samboer. Vi bor i en leilighet som jeg eier. Jeg står som 100% eier, og han betaler meg en symbolsk sum i måneden. Vi har ingen barn. Vi har 100% separat økonomi, foruten et matkort hvor vi setter inn 2500 kroner hver, hver måned. Jeg skal nå arve en sum av mine foreldre. Min far insisterer på at jeg må skrive samboerkontrakt i forkant. Han sier han har pratet med en jurist, og at samboer kan ha rett på mine penger/arv ved brudd. Det er ikke ukjent at min far sier "jeg har pratet med ....." for å "få viljen" sin. Vi er ikke gift, 100% økonomisk "adskilt", og eier ingenting felles (Annet enn løsøre, til småsummer. Jeg hadde gitt fra meg dette hvis han ville ha det ved et eventuelt brudd). Jeg mener at samboer vil på ingen måte ha "rett" til mine penger ved et eventuelt brudd, og at det vil være unødvendig å skrive samboeravtale. Det vil heller være aktuelt når vi faktisk har noe felles. Innspill? Anonymkode: 915b0...d4a Er du så enkelt skrudd sammen at du trenger å spørre om det er nødvendig med samboeravtale? Bor man på samme adresse, uansett eierforhold, felles eller separert økonomi så gjør det din far med vett og forstand har gitt deg beskjed om; skriv samboeravtale. Ingen vet hvor stygt ett brudd kan bli før tingenes tilstand er ett faktum. Gifter du deg, så sikrer du deg med særeie før du gifter deg. Hadde du vært min datter ville jeg vært flau over å ha gitt deg så dårlig foreldreopplysning at du ikke forstår viktigheten av samboeravtale. Enda mer flau om jeg hadde funnet en tråd som denne på nett, opprettet av min datter. Og å sette opp samboeravtale på egenhånd når man eier så mye og den andre eier så lite, det er nesten verre enn ingen samboeravtale. Juristen din far har snakket med får du be om navn på og oppsøke for hjelp. Eventuelt får du ta din far med... Anonymkode: 02cb3...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #37 Skrevet 23. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor med min samboer. Vi bor i en leilighet som jeg eier. Jeg står som 100% eier, og han betaler meg en symbolsk sum i måneden. Vi har ingen barn. Vi har 100% separat økonomi, foruten et matkort hvor vi setter inn 2500 kroner hver, hver måned. Jeg skal nå arve en sum av mine foreldre. Min far insisterer på at jeg må skrive samboerkontrakt i forkant. Han sier han har pratet med en jurist, og at samboer kan ha rett på mine penger/arv ved brudd. Det er ikke ukjent at min far sier "jeg har pratet med ....." for å "få viljen" sin. Vi er ikke gift, 100% økonomisk "adskilt", og eier ingenting felles (Annet enn løsøre, til småsummer. Jeg hadde gitt fra meg dette hvis han ville ha det ved et eventuelt brudd). Jeg mener at samboer vil på ingen måte ha "rett" til mine penger ved et eventuelt brudd, og at det vil være unødvendig å skrive samboeravtale. Det vil heller være aktuelt når vi faktisk har noe felles. Innspill? Anonymkode: 915b0...d4a ville aldri flyttet sammen med noen uten kontrakt. Anonymkode: ece2f...f32
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. oktober 2019 #38 Skrevet 23. oktober 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke arv uansett særeie, samme om man er gift eller samboer eller whatnot? Anonymkode: 915b0...d4a Tenkte mest på faren din oppi alt jeg. Jo, arv er særeie.
Jr.Garcon Skrevet 23. oktober 2019 #39 Skrevet 23. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor med min samboer. Vi bor i en leilighet som jeg eier. Jeg står som 100% eier, og han betaler meg en symbolsk sum i måneden. Vi har ingen barn. Vi har 100% separat økonomi, foruten et matkort hvor vi setter inn 2500 kroner hver, hver måned. Jeg skal nå arve en sum av mine foreldre. Min far insisterer på at jeg må skrive samboerkontrakt i forkant. Han sier han har pratet med en jurist, og at samboer kan ha rett på mine penger/arv ved brudd. Det er ikke ukjent at min far sier "jeg har pratet med ....." for å "få viljen" sin. Vi er ikke gift, 100% økonomisk "adskilt", og eier ingenting felles (Annet enn løsøre, til småsummer. Jeg hadde gitt fra meg dette hvis han ville ha det ved et eventuelt brudd). Jeg mener at samboer vil på ingen måte ha "rett" til mine penger ved et eventuelt brudd, og at det vil være unødvendig å skrive samboeravtale. Det vil heller være aktuelt når vi faktisk har noe felles. Innspill? Anonymkode: 915b0...d4a du skulle selvsagt hatt samboerkontrakt for lengst!
Gjest Blondie65 Skrevet 23. oktober 2019 #40 Skrevet 23. oktober 2019 Særeie er noe man har når man er gift. Arv er automatisk særeie. Det som ofte er problemet med arv er at de "sklir inn" i den daglige drift uten spor. Dermed søkk borte den dagen det blir brudd. Forøvrig: Det er ikke DU som burde kreve samboerkontrakt, det er han som bor sammen med deg. En ting er at han bor billig. Noe helt annet er om han bidrar med vedlikeholdet av hjemmet deres. Og da mener jeg fysisk bidrag, ikke nødvendigvis monetært. Slik jeg tolker deg vil du ikke ha samboerkontrakt fordi du ikke stoler på din samboer økonomisk. Hvorfor i all verden bor du sammen med noen som verken er i stand til å bidra med halvparten av kostnadene og i tillegg har et så til de grader annerledes syn på økonomi enn deg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå