Gå til innhold

Lekser og 2. klassinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvor lang tid bruker deres 2. klassing på lekser ukentlig, og hvilke rutiner har dere rundt dette? 

Jeg har selv en 7-åring som jeg sliter med å motivere til å gjøre lekser. Hun gir fort opp og blir lei, spesielt når det gjelder lesing. Syns dette er veldig tid- og energikrevende akkurat nå. 

Anonymkode: 7e8b9...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal lese hver dag (10-15 minutter), men resten av leksene tar maks 5 minutter. Her har regelen vært at leksene skal gjøre straks de kommer hjem fra skolen. Våre har alltid tatt ansvar for leksene selv, funnet ukeplanen og lest hva som er dagens lekser og gjort dem uten oss (men vi er i nærheten for evt hjelp, ofte gjør de leksene ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag). Jeg ser imidlertid at det er mange barn som trenger mer motivasjon og hjelp for å komme i gang med og gjennomføre leksene, så det du beskriver er ganske vanlig.

Jeg tenker det er flere ting som kanskje kan hjelpe dere litt. Hvis datteren din er sliten når hun kommer hjem (særlig om hun har vært på SFO i tillegg, det blir lange dager) er det naturlig at det er mer ork å begynne med lekser med en gang. La henne slappe av med noe annet først hvis det gjør det lettere. Kanskje kan dere finne en fast tid etter middag hvor dere gjør leksene sammen. Gjør leksestunden hyggelig, f.eks. med litt oppskåret frukt eller varm sjokolade og ikke minst ro bare dere to. Liker hun bøkene/tekstene hun har i leselekse? Kan hun få økt motivasjon til å lese om dere finner en annen bok? Kanskje kan hun velge selv? 

Skrevet

Fast lese 10 min hver dag, valgfritt hva de leser. 

Resten kan ta opptil 10 min, aldri mer. 

Lekser skal være repeterende. Om leseleksa er for vanskelig, spør om læreren har noe annet som passer ditt barn bedre. 

Og ang å være sliten, kan det være greit å vente litt. Få koble av med annet før og kanskje noe å spise ja. Smoothie er alltid en hit er. 

Anonymkode: bc899...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...