Gå til innhold

Drivhus-er i tvil om hvor jeg skal begynne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 60000 til rådighet og vil bruke det på drivhus

Det som hindrer meg i å begynne er at jeg er i tvil om hvor jeg skal begynne og hva som trengs av fundamentering og bunndekke. Jeg må helt klart ha fagfolk til å hjelpe meg da jeg ønsker en solid grunnmur og gulv men jeg kan sikkert gjøre noe selv også bare jeg blir forklart hvordan- det kan være kjekt for å holde kostnadene lavest mulig

Der som som drivhuset skal stå er det drenert sprengegrunn/gårdsplass så da kan det mures/støpes direkte på grunnen? Jeg har tilgang til brønn 3 meter bortenfor der drivhuset skal stå- kan det kanskje graves ned slange for sommervann-hvordan slange? Mange spørsmål som hadde vært fint å få svar på.

Anonymkode: 42778...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åh, det finnes SÅ mye info på nett av folk som allerede har bygd eget. Google f.eks "Diy greenhouse". Jeg må nøye meg med å drømme om å ha plass. 

Men apropos lave kostnader, du har ikke en vgs med byggfag i nærheten? Kanskje lærerne der synes det høres ut som et ålreit prosjekt for elevene mot et tilskudd til klassekasse e.l. Vet jo at noen vgs med bil-fag tar på seg verkstedoppdrag til en billig penge. 

Anonymkode: 2a019...461

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

åh, det finnes SÅ mye info på nett av folk som allerede har bygd eget. Google f.eks "Diy greenhouse". Jeg må nøye meg med å drømme om å ha plass. 

Men apropos lave kostnader, du har ikke en vgs med byggfag i nærheten? Kanskje lærerne der synes det høres ut som et ålreit prosjekt for elevene mot et tilskudd til klassekasse e.l. Vet jo at noen vgs med bil-fag tar på seg verkstedoppdrag til en billig penge. 

Nei har dessverre ikke skole i nærheten- over 20 mil unna- men skal ta en titt på Google selv om har jo en viss formening om hvordan jeg skal ha det da-utover det glad for alle praktiske tips 

Skrevet

Hvis du bor på en værutsatt plass bør du tenke på det også når du bygger.

Anonymkode: aa2e8...df2

• Liker 1
Skrevet

Hvor stort kan man bygge uten å søke?

Skrevet
Sitat

Bygningen må blant annet 

• være 50 kvadratmeter eller mindre
  • være minst 1,0 meter fra andre bygninger på tomta di
  • være minst 1,0 meter fra nabogrensa
  • ha mønehøyde på 4,0 meter eller mindre og gesimshøyde på 3,0 meter eller mindre (noen ganger er fasadene høyere enn enn disse målene. Dette skjer når bygningen er satt opp i skrått terreng, og måten mønehøyden og gesimshøyde måles på)
  • ikke brukes til beboelse eller overnatting
  • ikke ha kjeller
  • ikke plasseres over vann- og avløpsledninger
  • ha en viss avstand til for eksempel sjø, vei og jernbanespor

https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/bygg-garasje-uten-a-soke/

Sjekk linken, følg veiviseren så får du klart svar.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke plasseres over vann og avløpsledninger-gjelder dette også stikkledning kun til eget bruk?

Vann og avløpsledninger vil jeg tro gjelder de tilknyttet kommunalt nett, men ta en kjapp telefon til teknisk etat i din kommune så er du sikker.

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke plasseres over vann og avløpsledninger-gjelder dette også stikkledning kun til eget bruk?

Ja. Det gjør det. For man skal kunne komme til ledningene/rørene under bakken om det f.eks. blir lekkasje i rørene, og man må ned og grave dem opp. Hva om det da står et digert drivhus på toppen av vannrørene? De lever jo heller ikke evig (kabler og rør) og må en eller annen gang graves opp og byttes. Synd om drivhuset da må demonteres og fundamentet hakkes opp og fjernes.

Jeg leste litt om dette med oppsett av drivhus en gang i tiden, for jeg ønsket meg det da jeg hadde hage. Det stod blant annet tips om å gjøre gulvet i drivhuset frostfritt. Grav opp så og så dypt. Fyll med pukk eller grus til et visst nivå, og så legg tjukke (!) isoporplater øverst. Grusen gjør at vann renner unna, så det ikke kan fryse, og isoporen isolerer. Dette luner potter og kar som evt står på gulvet i drivhuset.

Anonymkode: e7753...b7b

• Liker 2
Skrevet

PS! Gulv støpes/legges så oppå isoporen da selvfølgelig

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

isoporen isolerer. Dette luner potter og kar som evt står på gulvet i drivhuset.

..også en ide å isolere oppå gulvet og langs veggene med halm 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...