Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor med en som ikke er så lett å bli kjent med. Jeg starter en samtale men den dør ut etter han har gitt meg et uinteressert, kort svar.

Greit at han ikke ønsker å bli kjent, men jeg ønsker å vertfall holde en vennskapelig tone med de jeg bor med. Begynner å gi opp når han av og til ignorerer at jeg spør om noe. Smiler jeg og sier hei når han kommer hjem eller vi møtes inne så er det ofte at han ikke sier hei tilbake, og som oftest får jeg aldri et smil tilbake.

Hvordan skal jeg forholde meg til han egentlig? Jeg går heldigvis godt sammen med de andre jeg bor med.

Anonymkode: 6b7cb...e19

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å fortsette å være hyggelig, altså smile når du treffer ham og være høflig, men du trenger ikke gjøre noe mer innsats for å engasjere/bli kjent med ham om han er så kjiip. Men det blir veldig utrivelig atmosfære om du liksom skal prøve å unngå ham,eller være like sur tilbake.

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker at du kan la ham være i fred?

Anonymkode: 4b1d2...c5c

• Liker 33
Skrevet

Tror jeg ville spurt rett ut når han oppfører seg så tåpelig som dette. 

Neste gang han ikke svarer deg når du sier hei eller om du spør om et spørsmål så spør du han tydelig om du har gjort han noe. 

Så må du nesten bare ta det derfra utifra hvordan han svarer deg. 

Jeg forstår deg veldig godt. Det er utrolig slitsomt å være rundt sure personer (uten grunn). Som du sier, du trenger ikke være hans venn. Men en hyggelig tone burde han klare! 

Anonymkode: 6e6cf...104

• Liker 3
Skrevet

Ikke alle er så flinke sosialt. Noen ganger forstår de ikke hvor mye de sosiale normene betyr for andre mennesker, eller hvilket inntrykk man gir av seg selv når man ignorerer. Andre ganger har folk veldig sterk sjenanse eller til og med dårlig hørsel som kan påvirke hvordan de oppfører seg

Jeg hadde sagt hei når jeg så han men ellers ikke nødvendigvis noe mer. Kommer litt an på. Om jeg merket at noen var veldig sjenert og angstfull, så hadde jeg kanskje sagt noen fraser i ny og ne for å vise at jeg ikke hadde noe imot vedkommende

• Liker 11
Skrevet

Han bor vel kun der fordi at han må, og har ikke lyst til å være på ditt energinivå. Er ikke alle som føler seg spesielt sprudlende hjemme hos seg selv i hverdagen. Bare la han være i fred. 

Anonymkode: dc21f...75b

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville spurt rett ut når han oppfører seg så tåpelig som dette. 

Anonymkode: 6e6cf...104

Det er jo ikke sikkert at han gjør dette bevisst. Det kan være sosial fobi, dårlig selvtillit eller andre ting som gjør at han rett og slett ikke har noe annet å snakke om og er nervøs for å dumme seg ut. Kanskje han er litt introvert og liker å holde seg for seg selv. 

Å komme med konfrontasjoner er ikke nødvendigvis rette løsning.

Anonymkode: 68a4a...2de

• Liker 4
Skrevet

Kanskje han synes du er en gnålete masekjerring med pipestemme som er uutholdelig for han å måtte høre på. You can't win them all, sies det, og dette er kanskje et av de tilfellene der en fyr rett og slett ikke har noen interesse av å bli kjent med en annen person de tvinges til å se tett på jevnlig.

Det er ingen vits å presse seg selv på et menneske som åpenbart ikke har noen interesse av det. Skjønner egentlig ikke problematikken og hvorfor du skriver dette innlegget. Overse han, da vel! Gi faen. Du kan jo si hei en gang i blant om du synes det er ubehagelig å passere han uten å si NOE, men ikke heng deg opp i det om han ikke svarer. Evt bli forbanna, gi han en lekse om hvor uhøflig det er å være en sånn blære som ikke svarer når noen hilser, og gå så derifra og glem hele fyren etterpå.  

Anonymkode: 4d81f...005

• Liker 7
Skrevet

På generell basis har jeg et inntrykk av at mange egentlig ikke ønsker å bo i kollektiv, men heller gjør det for å spare penger kontra hva de måtte betalt for å bo alene. Kollektiv er ikke som på Friends, det er haugevis av forskjellige personligheter der ute, og for alt du vet kan det bare være at fyren er introvert. Av innlegget ditt TS fikk jeg inntrykk av at du er en mye mer sosial person, men du må nok bare respektere at han ikke er det. Kanskje er han bare usosial, eller kanskje har han ting han sliter med som gjør at han ikke orker sosial omgang med andre. Folk er forskjellige, og såfremst han ikke er direkte frekk eller ufin så har du vel egentlig ikke noe med å prøve «rette» på oppførselen hans.

Skrevet

Ts her

Herlighet for noen svar jeg fikk i slutten her.
Jeg tvinger meg ikke på noen, men jeg forventer faktisk vanlig folkeskikk og at jeg får et smil og et hei tilbake. Og det å bli ignorert når man snakker til noen er ikke noe gøy. Jeg er ikke masete heller, men jeg synes faktisk man burde klare å utveksle noen ord sammen når vi bor ilag ellers blir det bare utrivelig.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her

Herlighet for noen svar jeg fikk i slutten her.
Jeg tvinger meg ikke på noen, men jeg forventer faktisk vanlig folkeskikk og at jeg får et smil og et hei tilbake. Og det å bli ignorert når man snakker til noen er ikke noe gøy. Jeg er ikke masete heller, men jeg synes faktisk man burde klare å utveksle noen ord sammen når vi bor ilag ellers blir det bare utrivelig.

Siste setning der er jo basert på din personlighet. Igjen: folk er forskjellige. Det burde du forberedt deg på når du skulle bo i kollektiv.

Skrevet

La han være i fred. Si hei når du møter han første gang den dagen, spør om ting hvis det er noe du trenger svar på, utover det er du stille. Hvis han ikke vil ha kontakt med deg må han få lov til det. 

Skrevet

Jeg jobber på båt med 17 stykker. Kall det gjerne et slags kollektiv. Der er det alltid noen som ikke er så gira på den sosiale biten, ikke hilser osv. Etter en liten stund har alle erfart det samme og lar fyren være i fred. Heldigvis har vi ikke slike som Ts som MÅ ha en trivelig tone med alle. Det er faktisk ingen som gjør det til et problem. 

Anonymkode: 2db30...5a0

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bli ingen dårlig stemning av at noen ikke vil prate nei. Det blir som sagt ikke gjort til noe problem. Folk må da få være sosial og prate om de ønsker det selv. Hvorfor skal pratmakernes behov gå foran behovene til den som holde seg for seg selv..

Anonymkode: 2db30...5a0

Siste setning her er gull. :duskedame:

Skrevet

Kanskje han sliter med sosialangst eller rett og slett ikke har lyst til å bli kjent. Begge bitene må godtas! Alle er forskjellige og det er helt greit å ikke ville bli kjent. Man bor som regel i kollektiv fordi man må og det betyr ikke derfor at man må bli kjent med alle. Det velger man selv. Det er ikke frekt eller slemt fra personen sin side. Ta det som en lærdom og bli heller mer bevisst på andre mennesker. En av meningene med at du bor der er nok for å lære nettopp det. 

Anonymkode: c70ab...382

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Safiya skrev:

Jeg er enig i at det anonym skrev der var langt over streken, men ville svare deg litt uansett. 

«Dette er fortsatt ingen unnskyldning til å oppføre seg frekt mot en annen person som prøver å være hyggelig og prate med deg..» Fine enough, men når det ble ansett som frekk oppførsel å ikke være sosial? 

Å ikke ønske å være sosial er ikke frekt, men det å ikke hilse tilbake når noen hilser på deg, og ikke svare når du blir snakket til (på normalt, skikkelig vis) har blitt regnet som frekkhet og dårlig folkeskikk så lenge jeg har levd, i alle fall. 

Anonymkode: f6247...a99

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke ønske å være sosial er ikke frekt, men det å ikke hilse tilbake når noen hilser på deg, og ikke svare når du blir snakket til (på normalt, skikkelig vis) har blitt regnet som frekkhet og dårlig folkeskikk så lenge jeg har levd, i alle fall. 

Anonymkode: f6247...a99

Altså, først og fremst så tenker jeg at vi naturlig nok kun har TS sin versjon å gå etter her. Jeg vet obviously ikke om dette er sånn det er i dette tilfellet, men ting blir gjerne gjort litt verre enn de er når man lager tråder om det på KG. Muligens jeg er unntaket her, men jeg personlig hadde ikke blitt snurt om noen på død og liv ikke hilset tilbake. Kanskje bare å takke gudene for at jeg ikke bor i kollektiv. :fnise:

Skrevet

Jeg hadde fortsatt å si hei på en hyggelig måte, men ellers ikke anstrengt meg en tøddel for å bli kjent med ham. Han høres mildt sagt uinteressert ut. Folk får anstrenge seg litt de også hvis det skal bli noe, uansett hvor mutte og sosialt keitete de er, og han du bor med gjør ikke det. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Safiya skrev:

Jeg er enig i at det anonym skrev der var langt over streken, men ville svare deg litt uansett. 

«Dette er fortsatt ingen unnskyldning til å oppføre seg frekt mot en annen person som prøver å være hyggelig og prate med deg..» Fine enough, men når det ble ansett som frekk oppførsel å ikke være sosial? 

Når man enten ikke svarer eller svarer kun med korte setninger eller ett-ord-svar. Det er ikke nøye om man ikke har noen vonde intensjoner med å oppføre seg slikt, fordi fra et tredjepersons perspektiv så er det frekt uansett. Det handler om å se på oppførselen sin objektivt - hvordan måler den seg med hva som er sett på som god oppførsel? Det er slik folk med høy sosial intelligens og kompetanse tenker. 

Da jeg var yngre pleide jeg ofte å gi et-ords-svar til folk, uten at jeg innså at det kunne oppfattes som frekt. Jeg mente selvfølgelig ingenting vondt med det, men da jeg ble fortalt av f.eks. foreldrene mine at jeg måtte svare med hele setninger, fordi hvis ikke så hørtes jeg veldig streng ut, så la jeg aldri skylda på at andre folk tok det for personlig.

Ute i den gode, gamle "ekte verden", så er det forventet at man skal svare ordentlig til samtaler, si "hei" når man møter noen, slå av en prat til de man omgås i blant og lignende. Det skal ikke så mye til, man trenger ikke være en total sosial sommerfugl - det er det ingen som forventer heller. Man kan godt opptre som en introvert som kanskje er litt mer stille enn de andre, så lenge at man utøver god folkeskikk. 

• Liker 6
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han sliter med sosialangst eller rett og slett ikke har lyst til å bli kjent. Begge bitene må godtas! Alle er forskjellige og det er helt greit å ikke ville bli kjent. Man bor som regel i kollektiv fordi man må og det betyr ikke derfor at man må bli kjent med alle. Det velger man selv. Det er ikke frekt eller slemt fra personen sin side. Ta det som en lærdom og bli heller mer bevisst på andre mennesker. En av meningene med at du bor der er nok for å lære nettopp det. 

Anonymkode: c70ab...382

Folk som er ekstremt usosiale og ikke eier normal folkeskikk bør la være å flytte inn i kollektiv, eller evt starte et eget for likesinnede. De skaper dårlig stemning når de oppfører seg sånn sammen med normale folk. De er de som trenger å bli mer bevisst på andre mennesker. ALLE klarer å skjerpe seg litt de små sekundene det tar å hilse på en annen.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...