Gå til innhold

Loven om plikt til bruke sitt fornavn. MÅ jeg bruke mellomnavnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett dobbeltnavn med bindestrek. La oss si jeg heter Olivia-Johanne Pedersen, bare for å ha ett eksempel. Olivia-Johanne blir brukt på all legitimasjon, fødselsattest o.l. Men til vanlig bruker jeg bare Olivia, og når jeg signerer dokumenter bruker jeg bare å signere "Olivia Pedersen", dette gjelder alt av papirer - som arbeidskontrakt, husleiekontrakt, ulike søknader, og alt annet av papirer jeg har signert de siste 20 årene. Har aldri tenkt over dette, og om det er greit- eller at man skal bruke hele navnet. Har heller aldri fått det kommentert av noen. 

Men opplevde for noen dager siden å få tilsendt link til loven av en bekjent med beskjed om at jeg har plikt til å bruke hele fornavnet mitt og at jeg MÅ signere alle papirer og lignende med fullt fornavn. Hvis ikke vil ikke signaturen være gjeldende og bli regnet som ugyldig?

Stemmer virkelig dette? Eller har denne bekjente bare lite å gjøre for tiden? H*n er ikke advokat eller lignende, og har ikke spesiell kompetanse på lover bare for å få sagt det.

Sitat av loven det er snakk om:
§ 1.Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her.

Anonymkode: bf403...a47

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett dobbeltnavn med bindestrek. La oss si jeg heter Olivia-Johanne Pedersen, bare for å ha ett eksempel. Olivia-Johanne blir brukt på all legitimasjon, fødselsattest o.l. Men til vanlig bruker jeg bare Olivia, og når jeg signerer dokumenter bruker jeg bare å signere "Olivia Pedersen", dette gjelder alt av papirer - som arbeidskontrakt, husleiekontrakt, ulike søknader, og alt annet av papirer jeg har signert de siste 20 årene. Har aldri tenkt over dette, og om det er greit- eller at man skal bruke hele navnet. Har heller aldri fått det kommentert av noen. 

Men opplevde for noen dager siden å få tilsendt link til loven av en bekjent med beskjed om at jeg har plikt til å bruke hele fornavnet mitt og at jeg MÅ signere alle papirer og lignende med fullt fornavn. Hvis ikke vil ikke signaturen være gjeldende og bli regnet som ugyldig?

Stemmer virkelig dette? Eller har denne bekjente bare lite å gjøre for tiden? H*n er ikke advokat eller lignende, og har ikke spesiell kompetanse på lover bare for å få sagt det.

§ 1.Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her.

Ja, men hvis du er registrert med bindestrek mellom navnene så regnes de to som et fornavn og da må du signere med begge to fir at det skal være gyldig. Så da har din bekjente helt rett. 

Anonymkode: d9e4d...a0b

• Liker 10
Skrevet

Om to fornavn er med bindestrek så er det vel egentlig bare et fornavn, og ikke fornavn og mellomnavn. Du kan jo endre navnet og fjerne bindestreken.

Anonymkode: 724da...31a

• Liker 10
Skrevet

Hmm. Aldri tenkt på. Jeg sløyfer alltid mellomnavnet mitt. Men det er i alle fall bare et mellomnavn. Fikk akkurat nytt pass, signerte uten mellomnavn der og😉

Anonymkode: 5ea07...aba

Skrevet

Skulle si det samme. Navn med bindestrek regnes som ett fornavn. 

Anonymkode: 7899b...2d7

• Liker 6
Skrevet

Som nevnt, bindestrek betyr at du har ikke mellomnavn, begge er fornavn og du må bruke begge.
Jeg har fornavn og to etternavn, hvor det ene et teknisksett mellomnavn. Ala Kari Hansen Olsen. Jeg signerer alltid "Kari H. Olsen", er det lov?

Anonymkode: 3d9e5...368

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Aldri tenkt på. Jeg sløyfer alltid mellomnavnet mitt. Men det er i alle fall bare et mellomnavn. Fikk akkurat nytt pass, signerte uten mellomnavn der og😉

Anonymkode: 5ea07...aba

Mellomnavn er noe annet enn fornavn. Er det bindestrek, så er det per definisjon ett navn. Uavhengig om det gjelder fornavnet, mellomnavnet eller etternavnet. Anne-Lise Hansen-Olsen Andersen-Fransen har kun tre navn. Bes det om fornavn og etternavn, så må hun signere Anne-Lise Andersen-Fransen. Om det ikke er bindestrek, så trenger man kun fornavnet og etternavnet (da er alle de andre mellomnavn). 

Som nevnt, bindestrek betyr at du har ikke mellomnavn, begge er fornavn og du må bruke begge.
Jeg har fornavn og to etternavn, hvor det ene et teknisksett mellomnavn. Ala Kari Hansen Olsen. Jeg signerer alltid "Kari H. Olsen", er det lov?

Så lenge det ikke er bindestrek mellom etternavnene så har du bare ett etternavn, og da gjør du som du vil med mellomnavnet ditt. Det er derfor noen foreldre velger Hansen-Olsen, for å sikre at barnet får begges etternavn. 

Anonymkode: 65090...860

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

§ 1.Plikt til å ha navn

Ja, det stemmer. Hvorfor ikke bare sende inn navneendring, så får du Olivia Johanne Pedersen, og kan droppe Johanne lovlig? Nå har du nemlig ikke mellomnavn, kun fornavn og etternavn, og da må du skrive hele. 

• Liker 7
Skrevet

Først ville jeg spurt denne bekjente om h*n har litt fritidsproblemer og bedt vedkommende om å ikke blande seg. Så lenge du ikke har noen formelle kontrakter med h*n, så ville jeg gitt f....

Anonymkode: 2c230...54c

• Liker 2
Skrevet

Først ville jeg spurt denne bekjente om h*n har litt fritidsproblemer og bedt vedkommende om å ikke blande seg. Så lenge du ikke har noen formelle kontrakter med h*n, så ville jeg gitt f....

Anonymkode: 2c230...54c

Bedre å ikke si noe og la de bryte loven og signere ting feil fordi de ikke vet bedre. Da er man en god venn liksom 🙄

Anonymkode: e3e6c...350

• Liker 3
Skrevet

Står vel ikke der at man må signere med fullt navn? 

Anonymkode: e5d54...a48

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står vel ikke der at man må signere med fullt navn? 

Anonymkode: e5d54...a48

Man må signere med fornavn og etternavn. TS har faktisk ikke et mellomnavn, som hun skriver i overskriften. Hun har kun fornavn + etternavn. Om jeg heter Inger Andersen, så kan jeg ikke bestemme meg for å signere med In Andersen. Da bruker jeg ikke hele navnet mitt. Bindrestrek gjør at navnet regnes som ett navn. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mellomnavn er noe annet enn fornavn. Er det bindestrek, så er det per definisjon ett navn. Uavhengig om det gjelder fornavnet, mellomnavnet eller etternavnet. Anne-Lise Hansen-Olsen Andersen-Fransen har kun tre navn. Bes det om fornavn og etternavn, så må hun signere Anne-Lise Andersen-Fransen. Om det ikke er bindestrek, så trenger man kun fornavnet og etternavnet (da er alle de andre mellomnavn). 

Så lenge det ikke er bindestrek mellom etternavnene så har du bare ett etternavn, og da gjør du som du vil med mellomnavnet ditt. Det er derfor noen foreldre velger Hansen-Olsen, for å sikre at barnet får begges etternavn. 

det jeg har trudd, for det er jo fornavn og etternavn som er "offisielt". Men som i TS sitt tilfelle da, så er det krav om at man må skrive med begge. Ei jeg kjenner har hele livet trudd at navnet var "Kari Marie", men så fant hun ut at det var "Kari-Marie" da passet med "Kari Marie" ikke ble godkjent, fordi det ble ansett som ugyldig da vi skulle på reise på folkehøgskolen. Hun måtte lage seg et nytt pass med riktig navn, for å kunne bli med på reisen. Hun måtte spørre moren sin og fikk da vite at joda, hun heter Kari-Marie, hun ante det ikke selv og har aldri brukt bindestrek noen gang. 

Mens broren min fikk laget seg konto hos banken som hadde en stavefeil i etternavnet og det hadde han i nesten 15 år før feilen ble oppdaget 😂 Og det ble oppdaget da han skulle skrive leiekontrakt og de skulle sammenligne ID'en (bankkortet) med infoen i kontrakten og feilen ble da oppdaget og han fikk ikke signere kontrakten før id'en ble fikset. 
Han hadde også fått et pass med samme skrivefeil, flere ganger! Vi har sjekket fødselsattesten og der står det riktig, så det må ha skjedd en feil da han fikk seg pass som barn/mindreårig. Passet ble brukt til å oppdrette bankkonto da han var under 18, også måtte han gå fra ungdom til voksen-konto og skrivefeilen ble med videre. Da også ble passet brukt som ID. Fatter ikke at det går an. Han har reist med passet mange ganger og som sagt gått fra ungdomskonto til voksenkonto, og ingen har oppdaget skrivefeilen. 
Så bankkortet hans, i nettbanken og alt av dokumenter hos banken, så var det en skrivefeil. Personnummer og annen info var korrekt. Hvordan han klarte å bruke det bankkortet eller passet som normalt er for meg uforståelig. Det er snakk om en liten feil, ala "Ola Hansen ble til "Ola Hensen". 

Det høres ut som at dette med korrekt info er så trengt. Men TS har jo fått skrive under feil mange ganger i livet. Mens hun på folkehøgskolen fikk ikke brukt sitt pass med manglende bindestrek. Og broren min har levd med skrivefeil i mange år. Så sikkerheten rundt ID-tyveri eller ID-svindel og slike ting er ikke akkurat det beste i Norge. 

Skrevet

Enig mellomnavn kan man velge om man vil bruke eller ikke.  Med bindestrek  mellom regnes de to navna som et navn

Anonymkode: dbdd1...31b

• Liker 2
Skrevet

Bare så dere vet det, så er mellomnavn ditt første etternavn, alt annet er to fornavn

Feks Fornavn-Fornavn Mellomnavn Etternavn

Hanne-Mette Larsen Olsen

Fornavn fornavn Mellomnavn Etternavn

Trine Lise Olsen Hansen.

Navnet med bindestrek MÅ stå hele, to fornavn kan man velge om man vil signere Trine eller Lise.

Har nettopp vært gjennom dette ved navnebytte hos skattetaten. 

Anonymkode: 25266...204

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Det som er offisielt er jo det som står i dåpsattesten hvis formell endring av denne ikke er funnet sted

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er offisielt er jo det som står i dåpsattesten hvis formell endring av denne ikke er funnet sted

Jeg er ikke døpt, så jeg har ingen offisielt navn jeg da? Du mener vell fødselsattesten? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke døpt, så jeg har ingen offisielt navn jeg da? Du mener vell fødselsattesten? 

Dåps eller fødselsattest mener jeg

Skrevet

Navneloven stemmer selvfølgelig, men sedvane er annerledes. Jeg kjenner mange som konsekvent signerer med "Frikk" selv om de heter "Fredrik" osv. Hvis du vil være på den sikre siden, endrer du dette slik at bindestreken sløyfes. Men merk at Johanne IKKE blir mellomnavn, det blir da fornavn nummer to. Kun etternavn kan være mellomnavn (står også i navneloven).

Signatur er uansett noe annet, mange signaturer er jo uleselige.

Anonymkode: bd48d...3fa

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om to fornavn er med bindestrek så er det vel egentlig bare et fornavn, og ikke fornavn og mellomnavn. Du kan jo endre navnet og fjerne bindestreken.

Anonymkode: 724da...31a

Det gjorde jeg. Gadd ikke ha et fornavn jeg uansett aldri brukte. 

Anonymkode: 40f0e...d83

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...