Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det har seg slik at jeg har startet på en rekke utdanninger som ble ødelagt da min ex kjæreste som både var voldelig mot meg fysisk og psykisk dukket opp i livet mitt på nytt og på nytt.. Hadde besøksforbud imot han i 6 mnd. Da jeg startet utdanningene hadde jeg selfølgelig bolig som måtte finansieres og bøker som ble kjøpt osv. + jeg avsluttet ikke med lånekassen med det første, noe som jeg angrer bittert på idag.. Men akkurat på den tiden slet jeg veldig pga alt som foregikk.  Dette er ikke noe jeg har dokumentert. Eneste som finnes dokumentert er besøksforbud og anmeldelse, men det må jeg sikkert få gjennom politiet.. Dette ødela i alle fall alt for meg.. Og nå sitter jeg her med 200 tusen i gjeld hos lånekassa, uten fullført utdanning og uten muligheter for å utdanne meg videre.. Pga at jeg ikke får mer større hos lånekassa.. 

Jeg har nylig tatt privatist fag innen barne og ungdomsarbeider og ville gå som lærling neste år, men pga innsparing i kommunen så ser det mørkt ut.. De tar ikke inn lærlinger og pga at jeg er over 23 så er det lite trolig at dette ordner seg. 

Jeg føler meg bare rådvill.. 

Er dette grunn til å få dekt utdanning gjennom nav? 

Anonymkode: c5187...346

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil at staten skal dekke din utdanning fordi du rotet til med lånekassen? Nei vet du.. Du fortsatte å få utbetalt av lånekassen fordi den finansierte boligen din, og nå vil du at staten skal dekke utdanningen? Skaff deg en butikkjobb, betal ned studiegjelden intensivt også slutter du å sutre. 

Anonymkode: 4325b...316

• Liker 20
Skrevet

Var bare ett spørsmål 🙃

• Liker 1
Skrevet

Og jeg svarte deg. NEI. det er ikke grunn til å få dekt utdanning 🙃

• Liker 10
Skrevet
Sitat

men pga innsparing i kommunen så ser det mørkt ut.

Flytt til en annen kommune, hvor pengene sitter litt løsere?

Anonymkode: ec46a...1e3

• Liker 1
Skrevet

Hør med veilederen din, så kan hen undersøke med nav. Det må være en utdanning som garantert gir jobb, da kan det hende de går med på det. Det vil muligens koste staten mer å ha deg på aap enn å støtte en utdanning.

Lykke til👍🏻

Anonymkode: 71af0...629

• Liker 4
Skrevet

Nei det får du ikke.
Jobb i 2 år, også søker du deg inn på voksenopplæring, også jobber du ved siden av. Så å si alle gjør det, de som ikke er "hjemme med barn", de får penger for barna og som aktivitet så går de skole, eller noe sånt.  

Anonymkode: 9e0a0...8ea

Skrevet

Takk for svar 😊 vanskelig å flytte med tanke på barn 

Skrevet

voksenopplæring er gratis.
Du vet at VGS er "gratis"? Altså du betaler ikke for fagene på lik linje som på høyere utdanning og slikt. Og du kan lett jobbe ved siden av VGS da det er ikke så tungt faglig sett. Det er fult mulig å søke vgs uten rett hos lånekassen

• Liker 1
Skrevet

Har tatt allmenn å snart ferdig med vgs 1 og 2 i barn og ungdom 

Skrevet

Har ikke rett på voksenopplæring siden jeg har tatt allmenn tidligere 

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på voksenopplæring, og har aap ved siden av. Jeg måtte slutte i forrige jobb pga sykdom, og det er ikke mulig for meg å ta lignende arbeid på noen år fremover. Og siden jeg aldri har fullført vgs, oppfylte jeg kravene for å gå på vgs, samtidig som jeg har aap.  

Skolegangen min er altså et tiltak for å komme i arbeid. Det er kriteriet. Tror du du oppfyller dette? I så fall, så er det bare å ta kontakt med nav, så kan de svare deg på alle spørsmålene :)

Anonymkode: 4b25a...049

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt om du har AAP eller om du tenker å søke AAP?
På generelt grunnlag så kan jeg si at det ikke holder for å få dekket utdanningen fra NAV. Du har så mange utdanninger som du ikke har fullført så tanken som vil komme først er: Hun har ikke klart å fullføre den og den og den, men vil nå gjøre et nytt forsøk? Sannsynligheten for at hun ikke fullfører dette også er veldig høy. Bedre å finne på noe annet.

Skrevet

Du har allmenn gk og er snart ferdig med vgs barn og ungdom 1 og 2 sier du. Hva er det som skal til før du har fullført utdanningen? Er det kun praksisplassen som mangler? 

Anonymkode: ec46a...1e3

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på voksenopplæring, og har aap ved siden av. Jeg måtte slutte i forrige jobb pga sykdom, og det er ikke mulig for meg å ta lignende arbeid på noen år fremover. Og siden jeg aldri har fullført vgs, oppfylte jeg kravene for å gå på vgs, samtidig som jeg har aap.  

Skolegangen min er altså et tiltak for å komme i arbeid. Det er kriteriet. Tror du du oppfyller dette? I så fall, så er det bare å ta kontakt med nav, så kan de svare deg på alle spørsmålene :)

Anonymkode: 4b25a...049

TS skriver jo at hun ikke har rett på voksenopplæring fordi at hun har fullført VGS tidligere. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det har seg slik at jeg har startet på en rekke utdanninger som ble ødelagt da min ex kjæreste som både var voldelig mot meg fysisk og psykisk dukket opp i livet mitt på nytt og på nytt.. Hadde besøksforbud imot han i 6 mnd. Da jeg startet utdanningene hadde jeg selfølgelig bolig som måtte finansieres og bøker som ble kjøpt osv. + jeg avsluttet ikke med lånekassen med det første, noe som jeg angrer bittert på idag.. Men akkurat på den tiden slet jeg veldig pga alt som foregikk.  Dette er ikke noe jeg har dokumentert. Eneste som finnes dokumentert er besøksforbud og anmeldelse, men det må jeg sikkert få gjennom politiet.. Dette ødela i alle fall alt for meg.. Og nå sitter jeg her med 200 tusen i gjeld hos lånekassa, uten fullført utdanning og uten muligheter for å utdanne meg videre.. Pga at jeg ikke får mer større hos lånekassa.. 

Jeg har nylig tatt privatist fag innen barne og ungdomsarbeider og ville gå som lærling neste år, men pga innsparing i kommunen så ser det mørkt ut.. De tar ikke inn lærlinger og pga at jeg er over 23 så er det lite trolig at dette ordner seg. 

Jeg føler meg bare rådvill.. 

Har du fått innvilget AAP, eller søkt om det? Har du vært sykemeldt i ett år? 

Har du sjekket med nabokommunene om de tar inn lærlinger? Har du sjekket om det er mulighet for å jobbe i barnehage eller SFO som tilkallingsvikar? Kan det skrives på lærlingetid senere? (Jeg vet ikke.)

Jeg regner med du ikke har fått støtte i 8 år fra Lånekassen, siden du ikke har mer enn 200K i lån. Det betyr da sannsynligvis at du henger etter med 60stp. For å komme innafor 60stp og kunne motta ny støtte må du ta igjen noe av dette. Kan du melde deg opp i enkeltemner? Studere og jobbe ved siden av?

Anonymkode: 9206d...c34

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg svarte deg. NEI. det er ikke grunn til å få dekt utdanning 🙃

Så frekk du er

Anonymkode: 03810...898

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke rett på voksenopplæring siden jeg har tatt allmenn tidligere 

du kan fortsatt komme inn, det gjorde jeg. Du kan også komme inn på ordinær vgs, selv uten ungdomsrett. 

Skrevet (endret)

For å få aap så må din være nedsatt med minst femti prosent. Er den nedsatt nå? 
Du er utvilsomt i en vanskelig situasjon men tror nok ikke  at Nav er rette stedet. Kan du søke om at lån blir omgjort til stipend hvis denne livssituasjonen har vært så ekstrem at du ikke har vært istand til å fullføre?

Kjenner du noen sosionomer eller karriereveiledere som kan hjelpe deg?

kan du ta fagbrev gjennom feks Folkeuniversitetet eller AOF?

du kan også søke om gratis stipend noen steder med god begrunnelse. Sjekk legathåndboka

Endret av Pipaluk
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...